Dräktiga ston 2016/2017

14525154_1579902945368711_3856419325944073127_o.jpg
160 dygn idag

NU har jag äntligen fått en tid för ultraljud, min veterinär har haft väldigt mycket för sig men på tisdag kväll kunde hon komma förbi och ultraljuda mitt sto och en annans. Äntligen!

Då är mitt sto på 91 dygn dessutom, idag 86 dygn.

En fråga!

Hur oroliga skulle ni vara ifall er gård med flera dräktiga blev "isolerat/karantän" pga en häst som idag konstaterat med någon sorts av kvarka?

Hästen i fråga insjukna i lördags med hö feber och trötthet, ev lite magont. Söndagen kom distriktarna men dom visste inte riktigt vad det var så igår åkte dom in med hästen till djursjukhuset och idag visade provsvaren någon sorts av kvarka, och hästen står hos SLU nu.

Ingen mer häst har visat symtom direkt, var en som var snorig, andra som hostat men det har dom gjort sen nya höet (mer dammigt än vanligt), men inga rinnande mular osv.

Dock fick vi en ny häst för några veckor sedan nu, import från Polen som då hade hosta och snuva, grön/gult tjockt snor typ men veterinärerna som kollade den hästen innan den anlände till oss trodde inte det var någon fara.

Sen har det tillkommit någon mer, men som sagt. NU har en häst insjuknat, en från lösdriften dessutom, hagen bredvid min.
Det var dock en från stallet som gick ut för lite mer än 1 vecka sen till den hagen också med rinnande snos.

Tror dessa två kommer att testat imorgon när veterinären kommer, om hon kan ta prover.

Skulle ni tagit prover på ert sto med trots att hon ej visat något?

Vi är väldigt oroliga över detta :(

Hoppas detta var ett OK inlägg? Annars får du ta bort det moderatorn :)

En häst med gult snor och hosta som dessutom är import - hade jag aldrig i hela livet låtit komma in över tröskeln till ett stall med dräktiga hästar. Inkompetenta veterinärer som säger att det inte är nån fara att blanda den med dräktiga ston. En sån häst ska stå i karantän i ett par veckor minst. Den kan ha smittat nån som har smittat nån...

Kort sagt - jag hade varit jävligt orolig om jag var du @Molin

Ja, vi är flera oroliga ägare :( Detta var verkligen inte kul och få till våran gård som i övrigt (inte min gård men där jag är inhyrd) annars hållit oss bra från sådana där större smittor.

Sen finns det totalt 5 dräktiga ston på gården, olika ställen dessutom men tror det iaf är EN som varit in i det stall där den smittade håller till också. Så det finns givetvis stor risk att hon är smittad också.

Ingen annan har visat andra symtom, men som sagt, kan ju ta upp till 14 dagar från det att den smittats tills att visa första symtom.

Importen hade grönt/gult snor och hosta.

Tror det blir prover på den och den andra som varit snorig.

Sen är det bara att hålla tummarna!

Jag ska fråga min vet som kommer idag för och kolla mitt sto om hon ev tycker man ska ta ett prov. Dock hade gårdsägaren pratat med länsveterinär (vår gård är satt i isolering nu) och denna hade sagt att det inte måste tas prover på en häst som ej visat symtom.

Men jag vet inte?

@Molin jag kan väl hålla med om att det är rimligt att bara ta prover på de som har symtom. Förutom kvarka så hade jag oroat mig grön över abortvirus även om kusarna är vaccinerade så känns det som rätt så stor risk

Absolut, jag är orolig till tusen :(

Men till dagens veterinär koll, min och en till skulle kollas och det gick väl inte så bra direkt. Min först ut för hon var så otroligt uttråkad, hungrig och skitdryg. Ville inte stå still osv osv.
Så vi var för beredda med lite hö som dom kunde få käka för att inte vara rörliga under ultraljudet, och eftersom vi inte hade direkt någon bra ställe och stå på nu (vi är portade från att gå in i stallen eftersom våra står på lösdrift osv) så fick vi ta en utebox som inte används sen före sommaren.

Allt gick bra till en början, hon fick tömma ur lite bajs osv men så fort hon ville gå in lite längre så tog min tösa stegen framåt och vi hade ingen bra väg/avskiljare för och hålla henne på plats i boxen så veterinären halka såklart ur mad handen varje gång.

Så till slut gav vi upp och tog blodprov, är det någon försäkring som accepterar blodprovssvar?
Tänkte på foster och fölförsäkring?

Jag fick komma in på klinik men nu är ju inte det något som jag får göra och alltså var detta ända sättet och kolla dräktigheten på henne.
Vi ville inte direkt sätta fast henne heller, alltså uppställd fastställning.

Jag vill ju verkligen ha en foster och fölförsäkring om hon visar sig nu vara dräktig med tanke på allt.

Jag är så orolig, för allt nu :(

Absolut, jag är orolig till tusen :(

Men till dagens veterinär koll, min och en till skulle kollas och det gick väl inte så bra direkt. Min först ut för hon var så otroligt uttråkad, hungrig och skitdryg. Ville inte stå still osv osv.
Så vi var för beredda med lite hö som dom kunde få käka för att inte vara rörliga under ultraljudet, och eftersom vi inte hade direkt någon bra ställe och stå på nu (vi är portade från att gå in i stallen eftersom våra står på lösdrift osv) så fick vi ta en utebox som inte används sen före sommaren.

Allt gick bra till en början, hon fick tömma ur lite bajs osv men så fort hon ville gå in lite längre så tog min tösa stegen framåt och vi hade ingen bra väg/avskiljare för och hålla henne på plats i boxen så veterinären halka såklart ur mad handen varje gång.

Så till slut gav vi upp och tog blodprov, är det någon försäkring som accepterar blodprovssvar?
Tänkte på foster och fölförsäkring?

Jag fick komma in på klinik men nu är ju inte det något som jag får göra och alltså var detta ända sättet och kolla dräktigheten på henne.
Vi ville inte direkt sätta fast henne heller, alltså uppställd fastställning.

Jag vill ju verkligen ha en foster och fölförsäkring om hon visar sig nu vara dräktig med tanke på allt.

Jag är så orolig, för allt nu :(
Var det ingen av er som tänkte på att ställa henne i en trailer? Det blir ju som en seminspilta.:idea:

Är det någon som vet hur lång tid det brukar ta med blodprov?
Dör av nyfikenhet, hoppas verkligen att hon fortfarande är dräktig!

Hoppas allt går bra @Molin

*kl*
Ny bild på Cajsa från idag,är på 178 d. Nu har dem flyttat närmare stallet och har en stor hösilage-bal att mumsa på :)

1yu0oy.jpg

:love:
177 dagar för oss.;)
Enligt mitt foderstatprogram så är det dags att börja öka på fodergivan rätt ordentligt. Har höjt höet och lagt på lite mer havre och soja men tycker att hon har blivit smällfet på bara några dagar...

Det kanske är dräktigheten som börjar synas mer också, kan tänka mig att det är en kombination.. Hon ser nog ut som din pålle Nougat. Det är ju andra bebisen för henne så hon är rätt uttänjd till att börja med.

Pigg är hon iaf, hon höll på att spränga staketet vid insläppet idag när hon såg mig. :p Kan tyvärr inte rida några längre rundor för tillfället på grund av älgjakt men lite red idag och då var hon pigg som en mört även om jag tror det börjar ta emot lite i galoppen för henne.

177 dagar för oss.;)
Enligt mitt foderstatprogram så är det dags att börja öka på fodergivan rätt ordentligt. Har höjt höet och lagt på lite mer havre och soja men tycker att hon har blivit smällfet på bara några dagar...

Det kanske är dräktigheten som börjar synas mer också, kan tänka mig att det är en kombination.. Hon ser nog ut som din pålle Nougat. Det är ju andra bebisen för henne så hon är rätt uttänjd till att börja med.

Pigg är hon iaf, hon höll på att spränga staketet vid insläppet idag när hon såg mig. :p Kan tyvärr inte rida några längre rundor för tillfället på grund av älgjakt men lite red idag och då var hon pigg som en mört även om jag tror det börjar ta emot lite i galoppen för henne.

Då är våra fröknar beräknade i stort sett samtidigt - fräckt! Och skönt att man kan fölvaka med en på Buke också :D

Cajsa har ett jämnt och bra hull tycker jag,känns som om det mer är en prego-mage som syns mest nu, hon har ändrat sig lite i temperament nu,går bra att borsta som vanligt,men om man kommer med handflatan och ska känna under magen (en bit framför juvret)blir hon sur som ättika,fäller bak öronen,kastar värsta mördar blickarna och snörper ihop mulen :devil: ;)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 008
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka