Dräktiga ston 2016/2017

P.s.

Någon som vågar chansa på vad det blir för kön på fölet? Eller berätta vad man helst skulle vilja ha?. :D

Själv tror jag att det är en liten hingst där inne, personligen gör det inget vad det blir för kön på fölet, då jag dels ska behålla fölet och sedan är tanken att fölet ska bli min framtida tävlings-partner :) :love:

Tack =)

Vi fick veta i veckan att det är "falsk" kvarka vi har fått till oss och det var även importen som hade tagit det med sig tyvärr.
Men givetvis ska vi ta samma försiktighetsåtgärder och hålla koll på temp och allt på våra kära.

Får hoppas detta försvinner snart!

Ang blodprovet så kollar dom hormonprover på måndagar tydligen så jag får vänta några dagar till.

95 dygn idag, och alla tror hon fortfarande är dräktig i och med hennes humör förändrats rejält dessa sista två veckor nu. Vallar även ena hästen i hagen, vågar stå på sig lite mer mot dom andra osv.

Vi får se helt enkelt! Kan inget annat än hålla tummarna!

@Nougat vi gissar att M har ett sto. Mest för att vi vill det så mkt och att allt annat gått bra så hon följer planen och fixar en Morgongåva. Det som vi också tänker är att vi tror att hon släppte ägget först på lördagen och semineringen var på fredagen och jag har hört att manliga spermier är snabba och kvinnliga uthålliga.

Jag hoppas att Vera är dräktig med en hingst, men tror det är ett sto. Stina spelar ingen roll, men jag tror en liten hingst eftersom den hon kastade var ett sto.

@Amanda_F det är ju bara ngt dygn...
När min Vera fick förra ungen så hade det blivit en miss så hingsten var tappad på måndagen, hon seminerades på fredagen - det blev en hingst på 5 dagar gammal sperma ägget gick under helgen för måndagen var det borta

Jag hoppas att Vera är dräktig med en hingst, men tror det är ett sto. Stina spelar ingen roll, men jag tror en liten hingst eftersom den hon kastade var ett sto.

@Amanda_F det är ju bara ngt dygn...
När min Vera fick förra ungen så hade det blivit en miss så hingsten var tappad på måndagen, hon seminerades på fredagen - det blev en hingst på 5 dagar gammal sperma ägget gick under helgen för måndagen var det borta
Åhå, då får vi hoppas att det blir ett sto ändå :)

Självfallet önskar jag mig ett sto mest av allt i hela världen efter den märren, jag skulle bli överlycklig då. Å andra sidan vore ett hingstföl betydligt bättre ekonomiskt sätt för då ska det säljas och det hade jag kunnat behöva som ska betäcka alla tre ston nästa år.:p Sen är jag så skrockfull att jag bara måste skriva att självklart är det viktigaste ändå att allt går bra under fölningen med både sto och föl...

Kotten är på 69 dygn nu. Jag tycker tiden rasar iväg! Rätt tjock, jag kan väl egentligen inte skylla på dräktigheten, men det är hennes tredje föl så lite kanske det påverkar. Hela hon får en annan form när hon blir dräktig, mer ardennerlik :D :angel:

Jag red idag, typ 3e gången sedan i juni... Hon var helt vild, men rund och mjuk så hon verkar må fint.

Tror för övrigt på hingst denna gång, hon är så annorlunda i humöret mot sist då hon väntade stoföl. Hoppas på hingst tror jag eftersom den nog ska säljas...

Ninja är nu på dygn 79 och ser redan helt annorlunda ut, kunde tro att hon nästan är högdräktig. Är ju hennes första så kan inte skylla på ngt sånt, går fortfarande ute på bete o får hö o lite betfor+ mineraler. Hon brukar faktiskt inte lägga ut så mkt annars, så får väl tro att går in för det här med att bli mamma till 100 % ;). Har ridit lite sporadiskt o hon har varit pigg o glad, hon är allt lite rastlös men får se när vi har renoverat färdigt o flyttat om jag kan hinna rida lite mer.

Ninja är nu på dygn 79 och ser redan helt annorlunda ut, kunde tro att hon nästan är högdräktig. Är ju hennes första så kan inte skylla på ngt sånt, går fortfarande ute på bete o får hö o lite betfor+ mineraler. Hon brukar faktiskt inte lägga ut så mkt annars, så får väl tro att går in för det här med att bli mamma till 100 % ;). Har ridit lite sporadiskt o hon har varit pigg o glad, hon är allt lite rastlös men får se när vi har renoverat färdigt o flyttat om jag kan hinna rida lite mer.
Just det angående könet så har jag bestämt att det är en hingst :p

Jippi min fina tjej är fortfarande dräktig!
Veterinären berättade även att när hon hade varit in och tömt bajset så hann hon känna att livmodern var större, så hon trodde verkligen hon var dräktig men vågade inte säga något eftersom hon inte fick göra en bättre ansatt till och gå in.

Så himla glad

Var och kollade ett av stona idag, dräktig och beräknad föla 29 maj :)
Så sammanlagt väntas här 4 föl, Dragon Welt- Zuidenwind, Clinton II- Escudo I, Casanova Hästak- Skipper och Canterbury- Legato
Lite tråkigt att Zuidenwindstoet resorberade sitt Amperefoster men glad att hon ändå tog sig så sent på säsongen, gillar Dragon Welt jättemkt men hade egentligen velat ha nått mer beprövat på henne. Men det blir nog bra :)
Casanovafölet är beräknat 12 april, så kan hända att den blir den första avkomman :D Var nått sto inseminerat nån/några dagar innan min samt nån samma dag.

Escudostoet har föl vid sidan så hon är lite i tunnaste laget nu men dom andra 3 är så tjocka att jag inte vet vad jag ska göra med dom... Den ena trodde jag hade fått fång för ett par veckor sen, rejäl puls, varm i hoven och gjorde verkligen riktiga fångvändningar. Hon är dessutom så tjock att hon fått en ponnygrop ovanför svansen... Dagen efter hittades en hovböld... men blev lite avskräckt så ingen mer fri tillgång på hösilage för henne...

14691314_1606524839373188_799175889194048496_o.jpg
181 dygn här nu och hästen känns som en tunna dynamit att rida :D

Väldigt blank och fin @Fritidsryttare ! Ingen vinterpäls där inte!

Pyssling är också fortfarande väldigt fin i pälsen, fortsätter med inridningen men har haft lite uppehåll nu eftersom hon blev lite öm vid manken och jag fick leta fram en bredare sadel :p

Vi är på dygn 74 här så vi har inte så mycket mage att fota ännu. Igår hände en märklig grej, Olivia stod och nosade på sin son genom boxgallret och helt plötsligt började hon låta som en hingst som hälsar på ett brunstigt sto??
Jag har aldrig hört henne låta så förut!
Så jag började fundera lite på saker jag läst här, visst var det väl så att en del ston får hingstbeteende när det väntar ett stoföl? Eller minns jag fel?

Pyssling är ju förresten e. Armitage - Beach Boy - Kaliber och dräktig med Kannatol.

Vet inte riktigt vad jag vill ha för kön faktiskt, spelar nog inte så stor roll denna gången! Har inte riktigt bestämt vad jag vill med det här fölet heller, behålla som ridhäst till mig själv, avla vidare om det blir ett sto, sälja som föl, försöka få med till någon auktion, utbilda och sälja... Vi får se helt enkelt!

Finns ju också lite fler färgmöjligheter än jag har haft på mina senaste uppfödningar... Kan inte riktigt bestämma mig om jag vill ha en skimmel eller inte :angel:. Blir det en fux får det gärna bli en såndär snygg mörk med ljusare man... Jag vet att både farfar och mormor har lämnat fuxavkommor med ljus man så det finns ju chans att generna finns där iaf :p

Vi är på dygn 74 här så vi har inte så mycket mage att fota ännu. Igår hände en märklig grej, Olivia stod och nosade på sin son genom boxgallret och helt plötsligt började hon låta som en hingst som hälsar på ett brunstigt sto??
Jag har aldrig hört henne låta så förut!
Så jag började fundera lite på saker jag läst här, visst var det väl så att en del ston får hingstbeteende när det väntar ett stoföl? Eller minns jag fel?
Har ingen aning om det stämmer eller inte eller om det är önsketänkande, men Ebba har också hållit på och brummat en del och vissa av stona i stallet har ställt upp sig och brunstat för henne faktiskt. Antingen om hon är väldigt manlig i sin approach eller om det har med hormonerna att göra. Hon har dock inte varit lika vansinnigt förbannad denna dräktigheten (ännu).

Förra gången fick jag sära på henne och valacken i slutet för hon slog honom sönder och samman, men det kan också ha att göra med att hon inte verkar tåla när jag har flera hästar som hon ska samsas om uppmärksamheten med. Hon var fruktansvärd mot unghästen också fast hon inte var dräktig, ända tills Catja i sin tur tröttnade och dängde upp henne, sen fick jag sära på dem med...
Denna gången har hon gått själv och är min enda häst i just det stallet och hon trivs ypperligt bra.

Idag är det 100dygn, hon är rund och go men det är nog mer sin vanliga rundhet. bebismagen dröjer väl ett tag till innan den börjar visa sig lite.

Men fölis borde väl vara omkring en hamster/ekorre i storlek nu va?

Ni som vaccinerar mot virusabort omkring vilket dygn kör ni?
Jag vet att man gör det i dräktighetsmånad 5, 7 och 9. Men tänkte mer dygn, kul och se hur vissa gör.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 008
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka