Dräktiga ston 2016/2017

Nu börjar det närma sig för mitt sto också 323 dygn,helt fullt juver och Bäckenligamentet har börjat att bli slappt. Någon gång nästa vecka borde det vara dags

17493144_1870989569593379_5644935984380851277_o.jpg
Nyinflyttad på "utomhus-BB" efter att larmet gick när jag stod och mockade. Inget föl och ingen mjölk men hon har nåt krafs på benen så nån vätska har nog runnit på henne. Tror jag får gå på vulvan och banden på henne, för hon håller svansen lyft och vulvan är definitivt längre. Hon såg besvärad ut när hon låg och reste sig rätt fort. Första gången larmet har gått på henne så nåt är det nog på g.

Jag fick rådet att ta bort unghästen ur flocken för hon håller på och stökar med Ebba. Det är otänkbart för då river hon väl stallet, så jag tog bort Ebba istället.

Hon är verkligen en mattegris, det räckte med att jag ställde mig med grimskaftet och viftade lite så kom hon. Nu går hon själv i gräshagen en bit ifrån de andra fram till insläpp ikväll men verkar rätt nöjd med det.

Kör en liten földans nu jag med :bump::banana::bump::banana:
Vilket dygn är hon på nu om jag får fråga? :)

M har 46 dagar kvar till BF nu... Första gången gick hon 374 dagar men andra gången var det kring beräknat datum... hoppas på att hon inte går lika mkt över som första fölningen i alla fall.

Åh vad det är spännande att följa er som ska ha vilken dag som helst! Hoppas varje gång jag tittar in här att en liten fölnäsa ska ha tittat ut! Vår ena är på dag 317 och den andra på 259 dagar. Jag tycker juvren är ganska så fyllda på den som är längst gången men tittar jag på era bilder inser jag att det sannolikt är långt kvar tills de är helt fyllda. De njuter av solen, kliar lite svansar och ser ut som grisar när de kommer in så de har de nog rätt bra. Videoövervakning är uppe och det är ganska mysigt att kunna se vad de sysslar med på nätterna. :)

Lycka till och kämpa på med vakandet, snart är bebisarna ute och all brist på sömn kommer vara värt besväret. :)

M står mycket i solen och vilar eller står och äter MEN dom drar gärna gärnet i hagen emellanåt också, speciellt idag när det blåst en hel del.

Idag fick jag hem övervakningskameran jag köpt, fick tips om att beställa via wish så hittade en där och tänkte att man kan prova den.
Men ska nog låta karln kika på den och få igång den :p

Hoppas den skall funka.

Jag har hela tiden tänkt att hon ska få föla inne, men jag vet inte om hon kommer vilja det för hon vill inte vara i stallet för länge, hon kan vara där i boxen en stund medan hon äter men hör hon dom andra eller tröttnar på att käka (blir störd) så vill hon ut.

Har någon av er erfarenhet av att låta dom föla ute om den möjligheten finns så att säga?
Vi har ju sagt att hon kommer få gå själv i en mindre hage sista månaden alt med en valack som är jätte snäll.
Och vi kommer då ställa in en liten ligghall i den hagen då, men det känns riskabelt, kan inte vaka över henne på samma sätt då, alltså med kamera eftersom det är större yta.

Men å andra sidan, kanske blir annat om man plockar in henne på kvällen? :p

Jag har världens ågren över detta!!
Tur det finns tid kvar, hon har 79dygn kvar, då räknar jag 335.

Hur glad blir man en dag som denna när hästen redan har larmat en gång och ligamentsmärtorna från _helvetet_ dyker upp medan man är i stallet? (Är halvvägs gången själv).. Är inte helt nöjd, men det var verkligen ohållbart att stanna kvar, sambon fick komma ut i panik och hämta mig med andra bilen, nu är jag hemma och har intagit alvedon. Min stackars stallägare måste ha undrat vad det var med mig när jag ringde och väste i telefon att h*n fick hålla koll på märren i några timmar för jag behövde åka hem och lägga mig.

@Molin jag låter gladeligen mina föla ute om vädret är varmt, men vi har en anpassad och bra hage med möjlighet till övervakning och belysning om komplikationer uppstår. Ebba hade gärna fått föla i hagen idag också (sol, gräs och vindstilla med 15+), men kommer in på upphalmad box nu ikväll.
Jag vet att många vill ha dem inne, men jag ser många fördelar med att de fölar ute om förutsättningarna är de rätta.

M står mycket i solen och vilar eller står och äter MEN dom drar gärna gärnet i hagen emellanåt också, speciellt idag när det blåst en hel del.

Idag fick jag hem övervakningskameran jag köpt, fick tips om att beställa via wish så hittade en där och tänkte att man kan prova den.
Men ska nog låta karln kika på den och få igång den :p

Hoppas den skall funka.

Jag har hela tiden tänkt att hon ska få föla inne, men jag vet inte om hon kommer vilja det för hon vill inte vara i stallet för länge, hon kan vara där i boxen en stund medan hon äter men hör hon dom andra eller tröttnar på att käka (blir störd) så vill hon ut.

Har någon av er erfarenhet av att låta dom föla ute om den möjligheten finns så att säga?
Vi har ju sagt att hon kommer få gå själv i en mindre hage sista månaden alt med en valack som är jätte snäll.
Och vi kommer då ställa in en liten ligghall i den hagen då, men det känns riskabelt, kan inte vaka över henne på samma sätt då, alltså med kamera eftersom det är större yta.

Men å andra sidan, kanske blir annat om man plockar in henne på kvällen? :p

Jag har världens ågren över detta!!
Tur det finns tid kvar, hon har 79dygn kvar, då räknar jag 335.

Jag har det och det gör jag aldrig om. Kolsvart ute, stoet slut efter fölningen och fölet ställer sig direkt upp på fyra stadiga ben och drar... Aldrig sett nåt liknande, de brukar iaf vingla och snubbla lite innan de kan stå.

Var lagom roligt att jaga föl med pannlampa och ett oroligt sto som gnäggade bakom en. Men det löste sig till sist iaf.

@Fritidsryttare
Men fy stackare, hoppas det bättre snart.

Tack för ditt och @Habina s svar, det är blandade känslor över fölning ute.
Ja jag vill gärna ha koll dygnet runt, natten speciellt eftersom dom flesta fölar då och då är givetvis inne enklast (så gjorde jag sist).

Vi får se, när bör man låta henne gå in på natten om man vill att hon fölar inne?
Jag har henne gärna ute dygnet runt så länge man kan, räcker det med ca 1 månad innan fölning eller ska man ta tidigare?

Jag kanske kan lyckas få henne att acceptera läget, min kompis har erbjudit sig och låta sin valack vara sällskap både inne och ute om jag vill det.
Men inför fölningen kanske man kan dela av hagen så hon får vara själv, ifall hon mot förmodan skulle föla ute under dagen.

Vad spännande det är nu @Fritidsryttare !:D
Jobbigt att du själv fick problem med ligamenten.

* kl*

Såg detta nu när jag stod o borstade! ;)

9bm6aw.jpg

Säger ni - dags att börja intensiv vaka?, hon har inte rört em.höt speciellt mycket och stod med lyft svans förut.
:bump:

Har högt 300 m.från huset och ner till stallet

Jag hade verkligen inte släppt mina ögon från henne, iih så spännande :D

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka