Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, nu har Orka tydligen börjat fylla juver, så hon som hon står hos är tveksam till att det dröjer så länge som till 10:e juli... Helt plötsligt känns det som vansinnigt kass planering med utlandsresa en vecka fram till 5:e juli och sen SM direkt efter det fram till 10:e... :banghead:

13495654_1465938216765185_3268234377949617121_o.jpg
Nöjd och glad Catch :)

dygn 366... och närmar oss dygn 367 med stormsteg...:banghead:
Hon visar alla tecken att det är dax... men icke :rage: haft vaxdroppar har mjölk och är orolig på nätterna gnuggar svans går om kring med lyftsvans.... föla nån gång då :arghh: :meh:

Alltså går min dam så länge dör jag nog av sömnbrist O_o

Allmän fråga, hur länge skulle ni vänta när de går över innan ni tillkallar vet? Läste någonstans att normal dräktighet kunde sträcka sig till 374 dygn :confused::eek:

då är min väntan över 4 i natt så kom en stor och rejäl hingst. som trots jobbigt felläge är pigg men kan inte riktigt ta sig upp på grund av frambenen. Frida behövde hjälp med efterbörden och är sköljd mer upp datering och bilder kommer i föl tråden när jag sovit...:crazy::cry:

då är min väntan över 4 i natt så kom en stor och rejäl hingst. som trots jobbigt felläge är pigg men kan inte riktigt ta sig upp på grund av frambenen. Frida behövde hjälp med efterbörden och är sköljd mer upp datering och bilder kommer i föl tråden när jag sovit...:crazy::cry:
Läskigt med felläge, hoppas att allt går vägen med både sto och föl.

Jag är lurig på mitt sto... 3 veckor kvar till bf men så länge tror jag inte att hon går. Kan inte sätta fingret på vad det är som gör mig misstänksam för hon har egentligen inte så tydliga tecken på att det är nära förestående....Hon har släppt bäckenbanden på höger sida, det ser helt sjukt ut när man kollar bakifrån för hon ser så sned ut... I övrigt har "juvret" (ödemet) gått tillbaka mycket men hon hade en kristall på ena spenen idag o hade samma redan i förrgår. Vad är det för vätska som ger kristaller? Mjölk är det inte för spenarna är tomma.

Gammeltanten har börjat fylla lite juver, precis som jag misstänkte att hon skulle göra, och går runt där hemma och myser.

Hoppas det går bra för bägge nu :)

Vårt sista sto fortsätter att inte se vidare klar ut :/ 355 dagar är hon uppe i nu. Känna som en evighet med allt väntande :s

Dag 334 och vi väntar med spänning. Jag har vackert fått beundra de andra Pribot-fölen på FB, nu är det bara mitt sto och ett till kvar för säsongen. Har dock bara kommit ETT sto av sju föl, men jag håller tummarna för att vi får en liten tjej.

Lana tycker också det kan vara färdigt nu ;)

fk31ax.jpg

347 dygn...
Men igår och idag har hon haft blodig flytning i vulvan samt varit röd. Igår gick hon omkring och sparkade mot magen och ville lägga sig men ångrade sig. Har dock varit som vanligt inatt med svanslyft och rumpkliande. Hon har inte lagt sig ner och sovit på en hel vecka, stackars häst :( Tycker synd om henne, ser tungt ut!

Jag lider så med er som är uppe i 350 dygn och över. Går min över så länge kommer jag att bli galen på henne tror jag och hon är inte ens på 320 dygn ännu. :p Era segproppar förstör min teori om att föl som är beräknade senare på året oftast föds i tid medan de tidiga ofta drar över rätt mycket.

Tror inte vi haft nån som dragit över speciellt länge faktiskt. Ena fölet förra året föddes på ca dygn 340 och det andra dygn 342 typ, men då var det både tidiga föl och en av märrarna var förstföderska.

I år har vi nog bara haft punktliga föl, ett runt 330; det andra runt 317, ett på 322 och det senaste på dygn 323 (ungefärliga siffror, har inte stenkoll på datumen).

Jag lider så med er som är uppe i 350 dygn och över. Går min över så länge kommer jag att bli galen på henne tror jag och hon är inte ens på 320 dygn ännu. :p Era segproppar förstör min teori om att föl som är beräknade senare på året oftast föds i tid medan de tidiga ofta drar över rätt mycket.

Tror inte vi haft nån som dragit över speciellt länge faktiskt. Ena fölet förra året föddes på ca dygn 340 och det andra dygn 342 typ, men då var det både tidiga föl och en av märrarna var förstföderska.

I år har vi nog bara haft punktliga föl, ett runt 330; det andra runt 317, ett på 322 och det senaste på dygn 323 (ungefärliga siffror, har inte stenkoll på datumen).

Så himla orättvist! :banghead: Jag skulle inte bli förvånad om jag fick ett midsommarföl... Jag har liks blivit lite galen så några dagar till gör nog ingen skillnad O_o:crazy:

Fy så livet suger säger Catja just nu, hon är sur som en citron. De fick gå över i "fölhagen" nu, och inte ens det var speciellt roligt. Mjölkgångarna är jättesvullna och hon är svullen i juvret också men det går lite upp och ner verkar det som. Bara den gamla tanten sätter fart så borde det gå fort.

Halmade upp fölboxen också, så nu är den fylld med ett riktigt tjockt lager härlig halm. Bebis får gärna komma snart (bara för det dröjer den väl en månad...). :)

Slappa bäckenband, slapp vulva med läppar som "smackar" (varför vet jag ens sånt här....), juvret är inte mycket att tala om. Grinig häst som går runt och luktar på marken och verkar allmänt off, när jag smög på henne för en stund sen stod hon under ett träd och sträckte på halsen, förvärkar? Kan svära på att om nån lurar byxorna av mig så är det hon.... Den svarta stod med rinnande mjölk i flera timmar och skrek vid grinden att hon skulle in, sån tur lär jag inte ha med denna...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 971
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka