Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur löser ni vaket dagtid? Jag har ju lyxen att jobba i stallet dagtid på somrarna, sen har jag fölvakt och väldigt rutinerad hjälp som förhoppningsvis kan minimera vaket åt mig. Å andra sidan så har de allra flesta inte den förmånen. Räknar ni kallt med att de fölar nattetid eller hur gör ni?

Hur löser ni vaket dagtid? Jag har ju lyxen att jobba i stallet dagtid på somrarna, sen har jag fölvakt och väldigt rutinerad hjälp som förhoppningsvis kan minimera vaket åt mig. Å andra sidan så har de allra flesta inte den förmånen. Räknar ni kallt med att de fölar nattetid eller hur gör ni?

Jag är hemma med bebis så jag kollar henne dagtid också. Nu tror jag inte det blir nånting ute och jag kollar henne inte alls lika noggrant som nattetid, men så fort man rör sig i huset så tittar jag ut. :)

Trodde verkligen det skulle bli inatt men neeeeeej då. Hon var väldigt orolig i början, låg ner korta stunder och försökte rulla, men hon lägger sig sjukt nära väggen så hon kan inte ens lägga sig platt utan att böka ordentligt först. Hon visade helt enkelt alla tecken man kan vänta på men nejdå. Hon hade rullat ute också igår, det var länge sen sist. Får väl se hur det ser ut under dagen. Nånting hade runnit på insidan bakbenen inatt, men det kan ju lika gärna vara urin.

Jag räknar kallt med att stoet fölar i boxen på kvällen, och visar tydliga signaler på att det är på gång strax efter hon kommit in. :D Så har hon i alla fall gjort de senaste gångerna, så hoppas på att det blir så i år med. Sen har jag fördelen med eget företag, som ligger i anslutning till stallet där stoet bor, så att ha koll är inga större problem. :)

Mina ston har nästan alltid fölat nattetid- nästan...!
För två år sedan väntade vi föl vilken dag som helst, alla tecken fanns där, vi vakade med kamera nattetid, hon fölade inte. Var tvungen att åka till jobbet, maken också. Släppte ut stoet i hagen närmast stallet. Grannen hade "vakt" när vi jobbade, så hon gick till hagen på förmiddagen, och där sprang stoet förtvivlat på ena sidan staketet och ett nyfött föl på den andra......! :eek:
Klok och redig granne, som fick in både sto och föl i stallet.
Kan säga att jag inte höll hastighetsbegränsningen hem......

Det är svårt. Jag jobbar på helt annat ställe men har folk som kollar extra. Hoppas verkligen hon fölar på natten men man vet ju inte. Hon går i fölsäkrad hage iaf.

För övrigt såg juvret precis likadant ut imorse som igår. Varför kommer det inget föööööl? Jag lämnade indra på stationen igår och där fanns ett litet kärt föl så man längtar ju ihjäl sig nu!

Jag sätter ju stor tillit till den där fölvakten, men kom snabbt ner på jorden igen när stallägaren berättade om att de går upp många gånger per natt när det är intensivvak, förutom fölvakten då som är individuellt kalibrerad på både svettningar och när de lägger sig raklånga. Tydligen händer det att de även fölar stående... Jag som är så sjukt känslig för sömnbrist kommer vara död rätt snabbt om denna hästen inte är lika övertydlig med tecknen som den andra var förra året.

Jag har tagit ut semester, så jag kommer att ha koll även dagtid. Om hon inte fölat 17 juli när jag ska på tävling 15 min bort, så har min mamma lovat att vaka den dagen. I övrigt åker jag max till affären under fölvakningstiden.

Mitt sto fölade mitt på blanka dagen i fjol, så jag vågar inte hoppas på att hon håller sig till nattetid i år.

Jag har tagit semester fr.o.m. det datum hon är beräknad till o 4 veckor framåt o hoppas att hon håller sig inom den tidsramen ;) Har eget familjeföretag så skulle hon visa tecken på o föla tidigare har jag inga problem med o ta ledigt. Kommer ha fölvakt på henne + kameraövervakning över den hage hon får gå i på dagarna.

Mitt sto hade fyllt ut juvret mer igår jämfört med i fredags och idag blev jag uppringd om att det droppat lite mjölk och är vaxproppar, så blir att börja fölvaka. I helgen fick stuteriet sina första två andra föl. Är bra väder nu med, soligt och fint :)

26675905242_ae4f0fdcea_c.jpg

26744099446_c0ca7eb9a1_b.jpg

26744099326_22ac5e99b2_c.jpg

Här har hovisen varit ute sista gången innan fölning, det börjar bli tungt att lyfta benen tycker hon men i övrigt är hon precis lika galet pigg som vanligt, fölisen också. Idag såg man hur hela magen hoppade till vid ena flanken. :crazy:

Mitt sto hade fyllt ut juvret mer igår jämfört med i fredags och idag blev jag uppringd om att det droppat lite mjölk och är vaxproppar, så blir att börja fölvaka. I helgen fick stuteriet sina första två andra föl. Är bra väder nu med, soligt och fint :)

26675905242_ae4f0fdcea_c.jpg

26744099446_c0ca7eb9a1_b.jpg

26744099326_22ac5e99b2_c.jpg

Spännande! :bump:

Juvret är typ det enda jag kan vänta på ska bli mer ifyllt här, annars tycker jag hon är klar för fölning nu. Lite irriterad i hagen idag också, mer matglad än vanligt. Hon får lusern lunch och middag i hagen och imorse vände hon och stod och tittade efter mig vid staketet som om hon tyckte att jag hade glömt nånting. :p

Första kvällen av fölvak, jag tror föl kommer i natt, droppat rätt mkt mjölk under dagen och senare mot kvällen (innan det slutade droppa) var det lite åt det gula hållet.
Lämpligt nog slutade kameran nyss fungera till min telefon :/ suck... Jag får väll ta o sitta med stoet, tror dock inte mitt sto är så besvärad av det, förra gången försökte hon lägga sig o föla på mina fötter ute i hagen.

Första kvällen av fölvak, jag tror föl kommer i natt, droppat rätt mkt mjölk under dagen och senare mot kvällen (innan det slutade droppa) var det lite åt det gula hållet.
Lämpligt nog slutade kameran nyss fungera till min telefon :/ suck... Jag får väll ta o sitta med stoet, tror dock inte mitt sto är så besvärad av det, förra gången försökte hon lägga sig o föla på mina fötter ute i hagen.

Ooh så spännande! :bump: Här har också kameran börjat krångla ibland nu på slutet, bara för att den funkat fläckfritt tidigare. :meh: Men det är visst vårt internet som strular och inte kameran. Om sambon använder wifi till nåt annat så laggar det extremt. Ibland på nätterna får jag koppla upp telefonen på 4G istället, det brukar funka bättre. Suck.

Lycka till! :banana:

Heeelt lugnt ikväll. Ser ut att ha droppat nånting (kladdigt) på insidan av ena hasen men återigen, det kan ju vara nåt annat (typ från halmen). ;) Nya proppar på spenarna annars ingenting. Jag fick hämta henne som vanligt och hon ställde sig och åt precis som vanligt. Vanlig temp. Hon vill visst behålla ungen för sig själv. ;) Dygn 347 idag!

Lugnt här också. Hon hade lite vitt längst ut på spenarna men när jag mjölkade ut lite var den fortfarande som minimjölk. Varit såhär i en vecka nu.

Här var natten helt lugn. Hon låg ner en kort stund utan att se vidare besvärad ut och annars stod hon antingen och vilade eller åt. Lite sparkar och svansviftande var det mest spännande som hände. :meh: Nu börjar alla mina bekanta ha fått sina föl, börjar bli lagom avundsjuk! Juvret är surprise surprise oförändrat. Hon är återigen en HUNGRIG dam. Svalde hon fölet månntro?

Ska vara så himla fint väder nu så långt man kan se på prognosen så jag hade verkligen önskat att hon ville föla nu så man kan utnyttja vädret till max.

Dygn 348 idag...
DSC_0046_zpssrtnr34v.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 978
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka