Dräktiga ston 2014 del 2

H
Vet trodde på en allergisk reaktion.

Vi har haft ganska mkt knott.
Blir självklart fruktansvärt orolig.
Hej, jag är veterinär. Testa att sätta flugpannband på grimmans nosrem så den hänger ner över mulen. Hjälper endel.

OnT: Jag väntar två föl vilken dag som helst, ett e. Diamant de Semilly-Cardento och ett e. Contendro I-Landor S.

Idag har mitt sto gått 335 dygn, inte en fölunge i sikte...
Hon skrämde mig och min mamma rejält natten till fredagen, var orolig och ville inte ut i hagen, slapp i vullvan mm, så jag la mig i stallet den natten och vakade. Men ikke... Hon gick runt i boxen och boa en del, kissa minst 2-3 ggr i halvtimmen, lyfte på svansen, hytte med bakbenen, bet sig i flanken.... Så vi tror att det var fölet som vände sig i rätt läge.
Så här ser hon ut idag på dygn 335
Flisan_pa_335_dygn.jpg

54657_1399214220.jpg

81739_1399214223.jpg

98745_1399214227.jpg

Kommer nog dröja 1-2 veckor till innan fölet behagar komma...
Men vi håller såklart koll på henne varje dag
vad är vi för tuttfixerat släkte:angel:
Även intressade av andras ston.
Jag kan till mitt försvar säga att jag aldrig brytt mig ..förrän nu:rofl:

H

Hej, jag är veterinär. Testa att sätta flugpannband på grimmans nosrem så den hänger ner över mulen. Hjälper endel.

OnT: Jag väntar två föl vilken dag som helst, ett e. Diamant de Semilly-Cardento och ett e. Contendro I-Landor S.
Det är mest på kvällen o jag vill inte ha grimma på i boxen. På betet kommer hon att ha huva med nosskydd.
Dock händer der inte när hon har nosen vid marken-när hon äter

Axel: Det stämmer, en av mina fick 4 kg när hon var högdräktig. (samma dräktiga som i år och får samma mat)

Men förstår inte hur du vågar ha utan grimma på natten... :( Min pappa (som är brandman) lärde mig tidigt att det är stark grimma som gäller nattetid (i stallet överhuvudtaget) så att OM brand bryter ut så de har en chans att rädda hästarna.

Idag har vår knubbis exakt 1 månad till BF (335 dygn)

Börjat bli väldigt svampig runt svansroten.
Juvret växer sakta. Hon är tung o trött men äter med god aptit...

Snart blir hon ensam med ponnyn då de andra stona är på bete och semin....

Dingla har nu gått 313 dagar. Hon är riktigt tjock men på juvret ser det ut att vara minst ett par veckor kvar.

Angående grimma på så har inte jag heller på det på natten. Mina hästar har inte det på dagen heller.

Axel: Det stämmer, en av mina fick 4 kg när hon var högdräktig. (samma dräktiga som i år och får samma mat)

Men förstår inte hur du vågar ha utan grimma på natten... :( Min pappa (som är brandman) lärde mig tidigt att det är stark grimma som gäller nattetid (i stallet överhuvudtaget) så att OM brand bryter ut så de har en chans att rädda hästa

Mina har direkt utgång ut i hage-typ utebox. Inte stor stall. Jag skulle ändå inte ha grimma på. Bränder där hästarna inte ville gå ut från boxen/ tryggheten var mer förr då hästarna stog inne mkt. Branden på Djurgården var ett sådant ex. .
Har man planritning, brandvarnare, jordfelsbrytare, räddningsutrustning precis utanför stall dörrarna har man ett säkerhetstänk- som är brukligt i alla andra typer av byggnader.
Menar nu inte att föreläsa, men det är generellt väldigt dåligt på den fronten i stallar.

Jag stog som ung uppställad på ställen som var en förebild.
Vi hade direktlarm till brandkåren som låg endast 2-3 km bort, samt brandövningar med brandmännen.
DE!!!behövde det verkligen

:(Brand...
Vid storbranden på Fituna säteri för 1 år sedan så räddades alla hästar utom 1.
Till stor del p g a den frivilliga brandkåren o allmänheten.

De hade oxå längor med uteboxar. Nu blev det OT.

Min är stor som ett litet hus o är på dag 265

Penny hade små vaxproppar när jag släppte ut idag, nu är dom dock borta men juvret är stenhårt och jag lämnar inte henne oövervakad (och inte hennes bästa kompis i hagen heller för hon följer efter henne som en skugga)
Hoppas att jag kan få lite földanser här :D
Dygn 346 idag
:bump::bump::banana::banana::bump::bump::banana::banana:

Hur vanligt är det att temperaturen går ner en grad och sen går upp igen ? Petra hade 36,9 igår på morgonen och idag 37,7

@rebeckasff lycka till!!!!! :bump::banana::banana::banana::bump:

KL.
Fick uppgifter om att webbkameran nu är installerad hos min sollan och fodervärden, ca månad kvar till bf ...här är ett sto som kommer att övervakas noga :bump: hon är i goda händer med bla närmsta veterinären ( och även erfaren uppfödare) gården tvärs över så det ska nog gå bra, klart lite nervös är jag ju... finns ju alltid en risk.

Tror minsann att juvret börjar växa till sig lite här. Magen växer definitivt! Fick dra ut maggjordarna på max idag när det blev regntäcke på. Fortfarande lång tid kvar dock.....

Miranda är nu på 308d och juvret har ändrat sig rätt mkt, från små russin till halvfullt juver på nån dag bara, bäckenbanden är väldigt lösa med...

Tror vi börjar närma oss här med! Räkan har vit-gula vaxproppar, spänt juver och lite irriterad på magen i dag! Hon är på 330 dagar på lördag men jag tror det kommer innan. Själv ägnar hon hela dagarna åt att äta, hon vräker i sig hö, halm och det lila gräs som tittat fram!

Denna väntan är ju olidlig! Ena damen på 340 men inte helt färdig ännu, de andra två på 329 G släppt bäckenband helt och stort juver ej helfyllda spenar och gul mjölk samt R inte helt släppt och ljusare mjölk men mer fyllda spenar..

Så man läääängtar!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama