Dräktiga ston 2014 del 2

Igår mitt på soliga dagen födde Blondie ett jättefint litet stoföl! Okomplicerad förlossning, dock en relativt svag fölis och eftersom mjölken droppat rätt bra på stoet fick veterinären komma ut med lite plasma på kvällen.

Född på dygn 327.
fc3b6l1.jpg

fc3b6l3.jpg

e. Click and Cash
När jag först såg bilden trodde jag att ungen var död:oGrattis in färg

, men jag hade nog burit in den eller lagt halm under den.

Grattis!
Veterinären har inte gjort några undersökningar innan hen konstaterade att det är en allergisk reaktion? Tänker att man kanske inte precis utreder ett dräktigt sto, men att säga med säkerhet (nu är 'headshaking' bara ett symtom så så långt får det ju att säga, jag tänker på att det ska vara en allergi) vad det är och hur man vill behandla det utan tester låter för mig märkligt.
Finns en hel uppsjö mer anledningar till så kallad headshaking... Min headshaker som har nervsmärta som anledning är fortfarande säsongsbetonad emot sommarhalvåret tex.
nej,vi avvaktar i det här läget med både undersökning o givetvis behandling

Jag har inte börjat vaka ännu men ändå drömde jag att Räkan födde ett fuxfärgat stoföl i hagen... Eftersom det var ett helt gäng andra hästar i en skogshage så tog jag in henne och fölet, efter någon timme ser jag att min chef har tagit ut dem i hagen igen.. I panik springer jag ut för att leta efter dem och hittar fölet liggandes i en bäck under vattnet, men eftersom den var så nyfödd och van vid att ligga i livmodern så kunde den tydligen andas under vatten utan problem... Drömmen slutade efter att jag på egen hand lätt som en plätt lyft upp fölet och burit in den i boxen igen..

Om det är såhär nu på dygn 319, hur knäpp kommer jag inte vara efter några vaknätter?
Räkans juver skiftar i storlek, än blir det större än blir det mindre.. Men nu får jag inte klämma på spenarna för att kontrollera färg på vätskan, Räkan blir jättearg.. kanske lika bra eftersom jag nog tittar för tidigt och för ofta. Kan man inte bara beställa fölning till typ lördag förmiddag nästa vecka? Det skulle vara praktiskt och bra :-)

I tisdags fick min ett vackert litet fuxfärgat stoföl. Allt gick enligt skolboken. Stoet var något skeptisk en liten stund, men det är hennes första föl. Nu är hon en perfekt mamma. :love:

Härligt att läsa! Mitt sto väntar sitt första föl om två månader och jag är så fundersam för hur hon kommer att reagera på det :confused: och ett fuxfärgat stoföl vill jag också ha! :D

Härligt att läsa! Mitt sto väntar sitt första föl om två månader och jag är så fundersam för hur hon kommer att reagera på det :confused: och ett fuxfärgat stoföl vill jag också ha! :D

Fölet är helt perfekt och allt har gått så bra. Mammahäst hade bara lagt sig ner efter morgonfodringen och ut kom ungen direkt. När hon väl ställt sig upp igen och vände sig om så gnäggade fölet åt mamma som hoppade till lite och verkade undra vem som lagt den där lilla i hennes box. Det tog väl ett par minuter bara, sedan var hon *mamma*. Fölet ställde sig upp efter 20 minuter och stod upp och busade i 5 timmar innan hon lade sig ner första gången efter födseln. Helt fantastisk liten unge.
Det behöver inte vara någon stor grej bara för att de är förstföderskor tydligen. :D Hoppas det går precis lika bra för din häst och alla andras med för den delen. :love:

Dygn 343 på Penny idag och ingen fölning i sikte... :cautious:

Det är tantens 6e föl men det första hos oss så vi har ingen aning om hut hon brukar vara eller när hon brukar föla..
Tempen den gäckar oss, allt från 37,1 till 37,7 om kvällarna, jätte juver om morgnarna och knappt synliga tuttar om kvällarna, hoppar upp och ner i humöret osv..

Men men, skam den som ger sig!
UT SKA DEN VÄL KOMMA NÅNGÅNG...!! :devil: :devil:

Hade lite fotografering i Tisdags, medans vi gick på promenad i det vackra vårvädret.
Hon är idag dräktig i 315 dygn.
2014-04-291_zps43ceb223.jpg

2014-04-292_zps822a7098.jpg

2014-04-29_zps71f1e4b2.jpg

2014-04-293_zpsb19bbb18.jpg
Hon hade nog mot stark bukmuskulatur.
Har du ridit henne?
Min är mkt större fast hon ligger nästan 2mån efter:laugh:
Otränad till max...

Hon hade nog mot stark bukmuskulatur.
Har du ridit henne?
Min är mkt större fast hon ligger nästan 2mån efter:laugh:
Otränad till max...
Jag ställde av henne i slutet utav februari. Innan dess har vi mest lekt runt lite med diverse dressyrarbeten. Hon är inte den hästen som kan stå direkt, utan måste mer eller mindre jobba. Annars blir det race i hage. (Hon tar verkligen saker i egna händer). Hehe, om man säger så... Det finns hästar i stallet med mer mage än henne, som inte är dräktiga. Kanske får ut ett pytte föl :nailbiting: Fast jag tycker att hon är i bra hull. Inga revben eller någon benig rumpa.
Oj! :eek: Är din också först föderska?

Jag ställde av henne i slutet utav februari. Innan dess har vi mest lekt runt lite med diverse dressyrarbeten. Hon är inte den hästen som kan stå direkt, utan måste mer eller mindre jobba. Annars blir det race i hage. (Hon tar verkligen saker i egna händer). Hehe, om man säger så... Det finns hästar i stallet med mer mage än henne, som inte är dräktiga. Kanske får ut ett pytte föl :nailbiting: Fast jag tycker att hon är i bra hull. Inga revben eller någon benig rumpa.
Oj! :eek: Är din också först föderska?
Ja, men är nu 17.
Hon kunde heller inte stå förr.
Din kommer att få en fin Bäbis.
Vilken hingst tog du?

Vet trodde på en allergisk reaktion.

Vi har haft ganska mkt knott.
Blir självklart fruktansvärt orolig.

Låter absolut som allergi.. Min tävlingshäst är allergisk mot diverse pollen, insekter och kvalster. Det går att ta blodprov och sen göra ett vaccin till hästen, det brukar hjälpa i de allra flesta fall. Min har tyvärr varit problem med att få fram ett vaccin då hon är så väldigt allergisk mot så mkt... i vanliga fall går det nog ganska fort.

Vad skulle cortisonet vara bra till? :)

Ja, men är nu 17.
Hon kunde heller inte stå förr.
Din kommer att få en fin Bäbis.
Vilken hingst tog du?
Ja, men 3 års skillnad är inte så mycket. Mitt sto är 14 år.
Tack, man kan ju alltid hoppas på det :D
Jag valde Snap Shot (Sir Donnerhall - Alabaster), vilken hingst tog du då?

Ja, men 3 års skillnad är inte så mycket. Mitt sto är 14 år.
Tack, man kan ju alltid hoppas på det:DJag valde Snap Shot (Sir Donnerhall - Alabaster), vilken hingst tog du då?
Jag "valde" Don primus i o m att han var stationshingst.
Allt var ju ett infall.sent, ingen brunst o gammal ungmö :D
Tyckte att hans stam var bra Don Primero- Sandro hit.

Har i många år velat få ett föl e. "byhingsten' Don Primero' men det var bara en dröm, men såhär långt kan det bli en e. hans ättling:banana:men fasen vilken fruktansvärd lång orolig väntan...
Din kan ju ploppa ut när som...

Senast ändrad:
343 D idag och stora vaxproppar vulvan lång och svullen lite blod har det kommit stannat flera gånger och halvsitter och är lite orolig. Hoppas på fölning ikväll/ natt :bow::bump::banana:
@Ottilia Ja, det är först föderska. Hon har ingen direkt hängmage, utan mer ciggarmage. Syns dåligt på bilderna. :)

Räkan är likadan nästan, framifrån ser hon ut som en boll men från sidan syns det knappt att hon är dräktig :-)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur