Dräktiga ston 2014 del 2

Doris är idag på 326 dygn och jag väntar med spänning. Kommer tyvärr inte kunna vara med då jag är inlagd så ni kan tro jag klättrar på väggarna här inne ;)

kajsa_ekman
Petra 3 v kvar till fölning

@Ottilia Vad ger du henne för kraftfoder?

Är ju rätt vanligt att de tappar aptiten i slutet av dräktigheten (tycker iallafall jag) just eftersom fölet tar ju en hel del plats.

Om hon tappar lätt rekommenderar jag att du ger henne någon form av koncentrat i kraftfoder och tillsätter lite betfor/morötter/äpplen för att det skall smaka extra gott.

Innan vi bytade till denna typ av foder hade vi problem att det alltid blev så stora mängder kraftfoder i slutet och då orkade stona inte äta upp.
Förra året provade vi nytt! Inte en enda gång hade vi foder kvar i krubban...
Ger henne krafft muskel 400 g och groov 125 3 kg, lucern 2 kg och olja 2 dl och fri tillgång på hö av vilket hon äter runt 10 kg av nu typ.. Bytte till detta från bara 3kg lucern 2dl olja och hö för ett par veckor sedan, foderrådgivaren lät chockad när jag berättade vad hon åt och att hon då höll på att falla ur...

Men jag kanske får öka på kraft muskel, hur viktigt är det att man håller kvoten mellan energi och protein nu på slutet?

Ger henne krafft muskel 400 g och groov 125 3 kg, lucern 2 kg och olja 2 dl och fri tillgång på hö av vilket hon äter runt 10 kg av nu typ.. Bytte till detta från bara 3kg lucern 2dl olja och hö för ett par veckor sedan, foderrådgivaren lät chockad när jag berättade vad hon åt och att hon då höll på att falla ur...

Men jag kanske får öka på kraft muskel, hur viktigt är det att man håller kvoten mellan energi och protein nu på slutet?
Om nu stona faller ur är det energi som fattas mer akut.

Varför inte havre, betfor ( för magen också). linfrö o muskel ? Flera olika proteinkällor

Funkar inte dräktiga ston som övriga när de är tunna?
att det kostar mer energi på att omvandla protein till energi.

jag tänker att ungen behöver mkt energi då den då växer som mest.

Ska kvoten vara 12 även då?
Jag undrar det.

Halmade upp lösdriften till mitt sto igår, hon blev glad och började genast äta halm. I morse när jag kom ut stod hon också och åt halm för fullt trots att hon har en hel höbal själv! Jag har i alla fall inga problem att hon inte vill äta eller äter mindre som jag ser att flera andra har. Det är ett fullblodssto och hon är beräknad till 10 maj.

20140428_205956_535ec70dddf2b3539fde0340.jpg

Ja
Om nu stona faller ur är det energi som fattas mer akut.

Varför inte havre, betfor ( för magen också). linfrö o muskel ? Flera olika proteinkällor

Funkar inte dräktiga ston som övriga när de är tunna?
att det kostar mer energi på att omvandla protein till energi.

jag tänker att ungen behöver mkt energi då den då växer som mest.

Ska kvoten vara 12 även då?
Jag undrar det.
ja jag funderar också, hon får redan nu en något lägre kvot, hon ligger på ca 180 % av standardbehovet på energi och 170% av standardbehovet för protein räknat för ett dräktigt sto månad 9-11. Blir ju lättare om jag kan öka på med energi utan att öka mer protein.. Hade hon varit normalfödd så hade det inte varit några problem men hon behöver så mycket mat och har alltid varit svårfödd

Ja

ja jag funderar också, hon får redan nu en något lägre kvot, hon ligger på ca 180 % av standardbehovet på energi och 170% av standardbehovet för protein räknat för ett dräktigt sto månad 9-11. Blir ju lättare om jag kan öka på med energi utan att öka mer protein.. Hade hon varit normalfödd så hade det inte varit några problem men hon behöver så mycket mat och har alltid varit svårfödd
Min äldre märr var extremt svårfödd som ung, så en dräktighet då vore nog ingen hit. Det som efter prov av marknadens alla kraftfoder var Hestekraften.
hon åt inte lucern.

Jag har nog ganska medvetet haft ett högre hull på min ( de har reviderat tanken om att fodra upp först i 8-e månaden på ALLA.)
Hela tiden fri tillgång på ett bra aptitligt silage-finstråigt o även gett halm som hon gillar. För att få ner energin, men ha en stor bukvolym så hon kanske orkar äta mer sista tiden. Å andra sidan får ju min bete de 2 sista månaderna. Jag skulle tippa att hon bara kommer att behöva proteintillskott sista tiden.
Jag skulle lätt krusa en tunn märr o ge den vad den vill ha.
havre o betfor tackar de sällan nej till o ger resultat snabbt. Havre är en bra energi OCH proteinkälla.

Festina gav väl en av sina 4 kg.

Då är det bra om ni vakar nu. Rinner mjölken kommer den snart, stoet ska inte lämnas oövervakad alls.

Ja ingen fölunge i natt iallafall. Men veckodagar är ägaren hemma iallafall, så hon har koll på stoet under dagen och kvällen.
Och går ut iallafall en gång sent och en gång på natten.

Började droppa i söndags, så borde ju inte dröja så länge. Men hon började ju få vaxproppar för 9 dagar sen, så stoet följer ingenting man kan läsa sig till/eller fått höra..

Jag tyckte iallafall i söndags att magen flyttat sig och sjunkt ganska långt bak.

Ja ingen fölunge i natt iallafall. Men veckodagar är ägaren hemma iallafall, så hon har koll på stoet under dagen och kvällen.

Började droppa i söndags, så borde ju inte dröja så länge. Men hon började ju få vaxproppar för 9 dagar sen, så stoet följer ingenting man kan läsa sig till/eller fått höra..

Jag tyckte iallafall i söndags att magen flyttat sig och sjunkt ganska långt bak.
Varför gör man sig besväret att betäcka och vänta 11 månader om man inte ens orkar övervaka sitt sto?

1gång per natt på ett sto som läcker mjölk är alldeles för lite, om hon klarar fölningen själv så kan fölis kvävas i säcken på några minuter. Så dumt att riskera för lite nattsömn.

Vad jag förstått så är det ju inte OutOfServices eget sto, så det kanske är svårt för hen att påverka detta - även om jag självklart håller med i sak. Jag stod en gång i ett stall där en stoägare ansåg att man inte behövde vaka - frustrerande, men svårt att göra något åt.

Förstår inte hur man kan gå ut en gång per natt bara? jag kollade kameran var 20 minut och då fick stoet aldrig ens några vaxproppar eller gick ens att få ur en droppe vätska, ändå kollade jag henne ofta. Och missade ändå tyvärr... men kunde i alla fall hjälpa honom upp på benen och få i honom råmjölk så jag hoppas jag gjorde någon nytta. Nu är det ju inte ditt sto .... Förhoppningsvis går allt bra ändå.

Hade det vart mitt sto så hade jag tagit sovsäcken och lagt mig i sadelkammaren iallafall från det att det började droppa mjölk, så jag hade kunnat ha koll hela natten.

Jag hoppas innerligt att stoet klarar det själv och att ingenting händer. Min fd chef i stallet jag jobbade berättade om ett sto hon var ute och kollade minst 2 ggr i timmen och hon förlorade det fölet för stt stoet la sig upp för nära väggen, efter det köpte hon ett sånt där övervakningsband att ha runt magen och kopplat till mobilen. Det gjorde mig nojjig..

Men även om jsg skulle vilja övernatta i stallet nu så kan jag inte det eftersom det inte är min häst. Förhoppningsvis hör hon till dom som fölar på dagen/kvällen.

KL

Mitt sto är bara på dag 310 ... Juvret är rätt välfyllt. Drar man i spenarna sprutar det ut gulaktig mjölk. Började tempa henne igår kväll och då låg den på 37,5. När hon kom in nu för kvällen låg den på 37,0. Magen hänger som en stor kula på na och han sparkar hejvilt därinne ...
Mår illa på det här :crazy:

Mitt sto är på D343 idag och inget föl verkar vilja titta ut. Pratade just med stuteriägaren och stoet är i samma skick som i lördags när jag hälsade på henne. Stoet är liksom färdig i kroppen, men hon är totalt limmad på sin bästa kompis, ett annat sto i flocken. Och det finns inte tillstymmelse till mjölk i juvret. Så stuteriägaren tror inte att det kommer något föl i natt i alla fall. Dock har stoet fölvakt på sig så hon står under bevakning.

Bara att vänta och se vad som händer... *suck*

/Lizzie

här går det sakta men säkert framåt, jag hoppas att det blir föl innan helgen är över...

här går det sakta men säkert framåt, jag hoppas att det blir föl innan helgen är över...
Ni kanske kommer ihåg att min häst står o nickar med huvudet på kvällen.
började med det redan i höstas, men nu är det mkt värre.
var ute med henne igår o hon betedde sig som en sdn där häst som får flugmani.
Slog t o m med frambenet.
Åt gräs 15 min. utan reaktion, men så fort vi skulle gå så.....
Ska ringa min vet, men önskar höra av er vad ni tror. Är på ca. 260 dagar

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama