Doris är idag på 326 dygn och jag väntar med spänning. Kommer tyvärr inte kunna vara med då jag är inlagd så ni kan tro jag klättrar på väggarna här inne
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi väntar fortfarande också, började fylla juvrena för 25 dagar sen och har haft vaxproppar sen i tisdags...men ingen fölis än!
Ger henne krafft muskel 400 g och groov 125 3 kg, lucern 2 kg och olja 2 dl och fri tillgång på hö av vilket hon äter runt 10 kg av nu typ.. Bytte till detta från bara 3kg lucern 2dl olja och hö för ett par veckor sedan, foderrådgivaren lät chockad när jag berättade vad hon åt och att hon då höll på att falla ur...@Ottilia Vad ger du henne för kraftfoder?
Är ju rätt vanligt att de tappar aptiten i slutet av dräktigheten (tycker iallafall jag) just eftersom fölet tar ju en hel del plats.
Om hon tappar lätt rekommenderar jag att du ger henne någon form av koncentrat i kraftfoder och tillsätter lite betfor/morötter/äpplen för att det skall smaka extra gott.
Innan vi bytade till denna typ av foder hade vi problem att det alltid blev så stora mängder kraftfoder i slutet och då orkade stona inte äta upp.
Förra året provade vi nytt! Inte en enda gång hade vi foder kvar i krubban...
Om nu stona faller ur är det energi som fattas mer akut.Ger henne krafft muskel 400 g och groov 125 3 kg, lucern 2 kg och olja 2 dl och fri tillgång på hö av vilket hon äter runt 10 kg av nu typ.. Bytte till detta från bara 3kg lucern 2dl olja och hö för ett par veckor sedan, foderrådgivaren lät chockad när jag berättade vad hon åt och att hon då höll på att falla ur...
Men jag kanske får öka på kraft muskel, hur viktigt är det att man håller kvoten mellan energi och protein nu på slutet?
ja jag funderar också, hon får redan nu en något lägre kvot, hon ligger på ca 180 % av standardbehovet på energi och 170% av standardbehovet för protein räknat för ett dräktigt sto månad 9-11. Blir ju lättare om jag kan öka på med energi utan att öka mer protein.. Hade hon varit normalfödd så hade det inte varit några problem men hon behöver så mycket mat och har alltid varit svårföddOm nu stona faller ur är det energi som fattas mer akut.
Varför inte havre, betfor ( för magen också). linfrö o muskel ? Flera olika proteinkällor
Funkar inte dräktiga ston som övriga när de är tunna?
att det kostar mer energi på att omvandla protein till energi.
jag tänker att ungen behöver mkt energi då den då växer som mest.
Ska kvoten vara 12 även då?
Jag undrar det.
Min äldre märr var extremt svårfödd som ung, så en dräktighet då vore nog ingen hit. Det som efter prov av marknadens alla kraftfoder var Hestekraften.Ja
ja jag funderar också, hon får redan nu en något lägre kvot, hon ligger på ca 180 % av standardbehovet på energi och 170% av standardbehovet för protein räknat för ett dräktigt sto månad 9-11. Blir ju lättare om jag kan öka på med energi utan att öka mer protein.. Hade hon varit normalfödd så hade det inte varit några problem men hon behöver så mycket mat och har alltid varit svårfödd
Då är det bra om ni vakar nu. Rinner mjölken kommer den snart, stoet ska inte lämnas oövervakad alls.Nu har det droppat vit mjölk sen igår.. börjar tro att det är bluff och båg, bor ingen fölunge därinne!
Då är det bra om ni vakar nu. Rinner mjölken kommer den snart, stoet ska inte lämnas oövervakad alls.
Varför gör man sig besväret att betäcka och vänta 11 månader om man inte ens orkar övervaka sitt sto?Ja ingen fölunge i natt iallafall. Men veckodagar är ägaren hemma iallafall, så hon har koll på stoet under dagen och kvällen.
Och går ut iallafall en gång sent och en gång på natten.
Började droppa i söndags, så borde ju inte dröja så länge. Men hon började ju få vaxproppar för 9 dagar sen, så stoet följer ingenting man kan läsa sig till/eller fått höra..
Jag tyckte iallafall i söndags att magen flyttat sig och sjunkt ganska långt bak.
Ja ingen fölunge i natt iallafall. Men veckodagar är ägaren hemma iallafall, så hon har koll på stoet under dagen och kvällen.
Och går ut iallafall en gång sent och en gång på natten.
Började droppa i söndags, så borde ju inte dröja så länge. Men hon började ju få vaxproppar för 9 dagar sen, så stoet följer ingenting man kan läsa sig till/eller fått höra..
Jag tyckte iallafall i söndags att magen flyttat sig och sjunkt ganska långt bak.
Ni kanske kommer ihåg att min häst står o nickar med huvudet på kvällen.här går det sakta men säkert framåt, jag hoppas att det blir föl innan helgen är över...