Dräktiga ston 2014 del 2

Nobbydygn250.jpg

Nu fick jag till en bild i alla fall, på hennes juver :D dygn 250...
Ser ut ungefär som Dinglas juver och hon har bf om en månad.

Inget föl här än, bf var den 24:e. Vet ju att ibland tar det mer tid, men den förra gick över med 2 veckor så jag tyckte att den här gången kunde vi få en lite tidigare. Väntandet fortsätter...

Här händer det grejer! Juvret växer för fullt, dock är vi "bara" upp i 210 dygn. Börjar dock tro att fölet kommer tidigare än beräknat. eller vad tror ni? (bilden är tagen för 4 dagar sedan)
20140424_175652_zpsc80c1876.jpg

Tänkte höra med er, läste en artikel på en dansk sida där det stod att 53,3% av ston fölar mellan kl. 18:00 - 24:00, 23,4% av ston fölar mellan kl. 24:00 - 06:00 och 16,8% av stona mellan kl. 06:00 - 18:00. Stämmer detta? De stona som jag har haft har fölat mellan kl 24:00 - 06:00.

Ja
Här händer det grejer! Juvret växer för fullt, dock är vi "bara" upp i 210 dygn. Börjar dock tro att fölet kommer tidigare än beräknat. eller vad tror ni? (bilden är tagen för 4 dagar sedan)

Tänkte höra med er, läste en artikel på en dansk sida där det stod att 53,3% av ston fölar mellan kl. 18:00 - 24:00, 23,4% av ston fölar mellan kl. 24:00 - 06:00 och 16,8% av stona mellan kl. 06:00 - 18:00. Stämmer detta? De stona som jag har haft har fölat mellan kl 24:00 - 06:00.

Ja svarar jag, det stämmer enligt min erfarenhet att det sker strax efter skymning och kvällsmat.

@rostad stämmer väl ganska bra kan jag tycka.
Mitt egna sto har fölat mellan 18-24 båda ggr, efter kvällsfodringen. hon verkar vilja vänta tills stallet är nattat, vi får väl se hur hon gör i år.

Räkans juver har krympt, sjukt snopet.. Är på dygn 315 nu.. Men det värsta är att hon har börjat äta sämre, äter inte upp sitt kraftfoder längre utan lämnar nästan hälften :( om hon fortsätter äta så dåligt så kommer hon se ut som ett fall för shv när fölet väl kommer, hon faller ut så himla lätt :s

@Ottilia Vad ger du henne för kraftfoder?

Är ju rätt vanligt att de tappar aptiten i slutet av dräktigheten (tycker iallafall jag) just eftersom fölet tar ju en hel del plats.

Om hon tappar lätt rekommenderar jag att du ger henne någon form av koncentrat i kraftfoder och tillsätter lite betfor/morötter/äpplen för att det skall smaka extra gott.

Innan vi bytade till denna typ av foder hade vi problem att det alltid blev så stora mängder kraftfoder i slutet och då orkade stona inte äta upp.
Förra året provade vi nytt! Inte en enda gång hade vi foder kvar i krubban...

Är ju rätt vanligt att de tappar aptiten i slutet av dräktigheten (tycker iallafall jag) just eftersom fölet tar ju en hel del plats.

Om hon tappar lätt rekommenderar jag att du ger henne någon form av koncentrat i kraftfoder och tillsätter lite betfor/morötter/äpplen för att det skall smaka extra gott.

Innan vi bytade till denna typ av foder hade vi problem att det alltid blev så stora mängder kraftfoder i slutet och då orkade stona inte äta upp.
hur ser ni på bete om foder?

jag planerar att beta in min o därefter släppa när vädret passar.
misstänker att det blir svårt att få i dem hö när de väl smakat på gräset:d

Även märren här hemma som är på dygn 323 har tappat rätt rejält i vikt eftersom att hon äter så himla lite. Som tur är så var hon så fet att hon hade fettvalkar på halsen innan, så kommer bara fölis rätt snart så är det ingen större fara.

Vad rekommenderar ni annars för kraftfoder till dem? Jag brukar i vanliga fall ge lusern, men vill inte ge henne för mkt protein såhär i slutet av dräktigheten. Hon är dessutom lite lös i magen så jag ska iväg o köpa jäst idag är tanken. Hoppas att det ger med sig.

vad bytte ni till för foder?

Även märren här hemma som är på dygn 323 har tappat rätt rejält i vikt eftersom att hon äter så himla lite. Som tur är så var hon så fet att hon hade fettvalkar på halsen innan, så kommer bara fölis rätt snart så är det ingen större fara.

Vad rekommenderar ni annars för kraftfoder till dem? Jag brukar i vanliga fall ge lusern, men vill inte ge henne för mkt protein såhär i slutet av dräktigheten. Hon är dessutom lite lös i magen så jag ska iväg o köpa jäst idag är tanken. Hoppas att det ger med sig.
Varför vill du inte ge henne så mycket protein i slutet på dräktigheten ?

@Mia För att jag har läst att det kan ge (för) tjocka fosterhinnor. Hon får tillräckligt, men ska jag ge lusern så blir det ett rejält överskott.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama