Ser ut ungefär som Dinglas juver och hon har bf om en månad.
Nu fick jag till en bild i alla fall, på hennes juver dygn 250...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ser ut ungefär som Dinglas juver och hon har bf om en månad.
Nu fick jag till en bild i alla fall, på hennes juver dygn 250...
Varit och hälsat på Oktawia idag. Damen är på D340 och ingen fölis verkar vilja pluppa ut ännu... Jag längtar!!
[URL='http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Oktawia2_01.jpg.html'][/URL]
[URL='http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/Oktawia2_01.jpg.html][IMG]http://i115.photobucket.com/albums/n295/Lizzie_63/Oktawia2_01.jpg[/IMG][/URL]']Lizzie[/URL]
Här händer det grejer! Juvret växer för fullt, dock är vi "bara" upp i 210 dygn. Börjar dock tro att fölet kommer tidigare än beräknat. eller vad tror ni? (bilden är tagen för 4 dagar sedan)
Tänkte höra med er, läste en artikel på en dansk sida där det stod att 53,3% av ston fölar mellan kl. 18:00 - 24:00, 23,4% av ston fölar mellan kl. 24:00 - 06:00 och 16,8% av stona mellan kl. 06:00 - 18:00. Stämmer detta? De stona som jag har haft har fölat mellan kl 24:00 - 06:00.
Haha, menar 310 dygn. Vet inte riktigt vad jag tänkte Tur att du frågade, så man fick använda de små gråcellerna. Dräktig 21 juni.Rostad.210 dygn?????
hur ser ni på bete om foder?@Ottilia Vad ger du henne för kraftfoder?
Är ju rätt vanligt att de tappar aptiten i slutet av dräktigheten (tycker iallafall jag) just eftersom fölet tar ju en hel del plats.
Om hon tappar lätt rekommenderar jag att du ger henne någon form av koncentrat i kraftfoder och tillsätter lite betfor/morötter/äpplen för att det skall smaka extra gott.
Innan vi bytade till denna typ av foder hade vi problem att det alltid blev så stora mängder kraftfoder i slutet och då orkade stona inte äta upp.
Förra året provade vi nytt! Inte en enda gång hade vi foder kvar i krubban...
@Ottilia Vad ger du henne för kraftfoder?
Är ju rätt vanligt att de tappar aptiten i slutet av dräktigheten (tycker iallafall jag) just eftersom fölet tar ju en hel del plats.
Om hon tappar lätt rekommenderar jag att du ger henne någon form av koncentrat i kraftfoder och tillsätter lite betfor/morötter/äpplen för att det skall smaka extra gott.
Innan vi bytade till denna typ av foder hade vi problem att det alltid blev så stora mängder kraftfoder i slutet och då orkade stona inte äta upp.
Förra året provade vi nytt! Inte en enda gång hade vi foder kvar i krubban...
Vi bytade till kraft protein plus och vanlig havre. Och fri tillgång på Hösilage.
Även i år är jag väldigt nöjd med hennes hull.
Varför vill du inte ge henne så mycket protein i slutet på dräktigheten ?Även märren här hemma som är på dygn 323 har tappat rätt rejält i vikt eftersom att hon äter så himla lite. Som tur är så var hon så fet att hon hade fettvalkar på halsen innan, så kommer bara fölis rätt snart så är det ingen större fara.
Vad rekommenderar ni annars för kraftfoder till dem? Jag brukar i vanliga fall ge lusern, men vill inte ge henne för mkt protein såhär i slutet av dräktigheten. Hon är dessutom lite lös i magen så jag ska iväg o köpa jäst idag är tanken. Hoppas att det ger med sig.