Dräktiga ston 2014 del 2

Det ramlar in fler och fler föl, så himla roligt att se! Här är hästen som svalt en tunna från sidan.
1620896_10203638200669198_2058129178465563868_n.jpg
Ännu en vacker fuxmärr:love:

Men jag önskar själv en brun:o
Jag har ju haft EN:p

Grattis till de fina fölungarna :love: .
Idag är min på dygn 332 d (BF 24/4) , hon bäddar och gör "fint" I boxen = lägger upp massa halm ens med hela långsidan av boxen och I mitten som ett stort hål. Gjort så de 3 sista nätterna.
Sedan gräver hon I torven som jag lagt under och det blandas hejvilt, absolut Inte lättmockat :D
Monstret där inne lever :devil: så hela hon rycker, vilke hon tycker är jobbigt.
Klar vätska, hårda juver dygnet runt och mjuka bäckenband dallriga.
Lycka till med fölningarna framöver allihopa, blir nog värsta fölisboomen snart,så mysigt med alla föl och lyckliga mammabilder :love:

Både min väninna med 10 uppfödningar o våran Vet menar att det förhåller sig så.
Hoppas!!!
325 -330 dagar borde väl räcka
Jag tror/hoppas samma som du,

På lördag är Räkan på dygn 320 så tekniskt sett kan den komma redan då men jag tror inte det.. Men hennes juver växer för varje dag, bäckenbanden börjar mjukna, vulvan har blivit längre och nu kommer det lite klar vätska från spenarna när man klämmer, hon har också börjat klia svansen :-)men juvret är ännu inte helt fullt så det blir nog inte av riktigt än... Tror jag kommer att börja vaka alldeles för tidigt bara för att jag hoppas :p

Jag tror/hoppas samma som du,

På lördag är Räkan på dygn 320 så tekniskt sett kan den komma redan då men jag tror inte det.. Men hennes juver växer för varje dag, bäckenbanden börjar mjukna, vulvan har blivit längre och nu kommer det lite klar vätska från spenarna när man klämmer, hon har också börjat klia svansen :-)men juvret är ännu inte helt fullt så det blir nog inte av riktigt än... Tror jag kommer att börja vaka alldeles för tidigt bara för att jag hoppas :p
Haha, jag har absolut börjat vaka för tidigt. Men var så rädd att missa eftersom jag missade när hennes mamma fölade då det var ganska tidigt 322-323 dygn och nu kommer jag väl missa för att jag är för trött istället :meh: . Fendis juver är jättestort, lika stort som hennes mamma hade vid fölning, men spenarna är inte helt ifyllda ännu så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Hon har haft stort juver i ett par veckor nu. Har hela tiden trott på en liten hingst och nu när hon börjar gå över också så känns det ännu mer som att det blir en kille.

Här är en som ska föla sent mitt sto är på dag 261... Känns som en evighet kvar. Och jag har svårt att känna några föl-rörelser alls, men magen växer iallafall.

Är ett kwpn-sto e Trento B (Krack C-Ramiro Z) - Metall, betäckt med Carlton Hill.

Blondie passerade 320 dygn idag! Fruktansvärt sur på allt och alla dessa dagar och mjölken droppar ur sprängfullt juver..
Vakas för fullt!
bild-12.jpg

bild-21.jpg

KL Det var meningen att jag skulle hälsa på mitt sto i går, men min bil behagade att tappa kamremmen. Så i stället blev det bogsering 3 mil hemåt.

Pratade med stuteriägaren i dag för att kolla läget. Damen har nu slappa bäckenband och är satt på bevakning. Stoet är på D 336 - och förhoppningsvis kommer fölis om några dagar. Tyvärr, eftersom jag kommer vara utan bil i minst en vecka :(. Så jag kommer inte kunna åka iväg och kolla på fölisen förrän jag har fått bilen fixad. Mannens bil gick sönder i torsdags - och förhoppningsvis kommer delarna till den på fredag. Sjukt hur beroende man är av bil - det märks när de är sönder...

/Lizzie

Allmän fråga till er mer erfarna. Har ett sto som är beräknad till den 5:e maj. Hon har i perioder släppt bäckenbanden för att sedan eh... dra åt dem igen? Hur normalt är detta?

En annan spännande sak, hingsten på gården tror att hon är brunstig nu, och ibland tror hon det med verkar det som. Har ni varit med om det nån gång? Hingsten tror verkligen att hon är brunstig, fäller ut snorren och allt! Och han vet att den damen är grinig, de har ju gått ihop hela vintern, så han skulle inte bemöda sig med att fälla ut den om han inte trodde att det var något på G....

*KL*
Min "lilla" dam är nu på dygn 323, har inte hänt så mycket mer än att bäckenbanden är något slappare och spenarna är liiiite svullna. Men har knappt fyllt sitt juver något O_o

Bilder från i helgen på dygn 320
Flisan_pa_dygn_323.jpg

15687_1398199810.jpg

89100_1398199813.jpg

Allmän fråga till er mer erfarna. Har ett sto som är beräknad till den 5:e maj. Hon har i perioder släppt bäckenbanden för att sedan eh... dra åt dem igen? Hur normalt är detta?

En annan spännande sak, hingsten på gården tror att hon är brunstig nu, och ibland tror hon det med verkar det som. Har ni varit med om det nån gång? Hingsten tror verkligen att hon är brunstig, fäller ut snorren och allt! Och han vet att den damen är grinig, de har ju gått ihop hela vintern, så han skulle inte bemöda sig med att fälla ut den om han inte trodde att det var något på G....
Tycker ofta att första gångarna mer övar kroppen till innan fölningen . Helt normalt skulle jag vilja säga ?

Jag kan ju säga att vådan av fribetäckning är att man aldrig kan vara helt säker på när de blivit betäckta. Jag kollade mina flickor noga efter att de gått ur första brunsten - då de hade alla tydliga tecken, allt från att vara helt nedkladdade där bak till att de var uppsvällda och röda i slemhinnorna och betedde sig allmänt "pinsamt slampigt". Jag kunde inte se minsta tecken på något alls av det efter att de gått ur första brunsten. Men ändå tänker de uppenbarligen inte följa några regler... :p
De gick ut tiden 12e april och då hade det inte ens börjat röra sig i juvren. Nu finns det lite juver på den ena, den andra är jag inte ens säker på om hon är dräktig (svårt att avgöra utifrån på ett gammalt sto - 23 år, som haft flera föl tidigare), det återstår att se.

Nej, de är inte ultraljudade, eftersom jag av olika orsaker inte hade möjlighet att transportera in dem till kliniken för att få det gjort - vi har ingen veterinär i trakten som har både portabelt ultraljud och tillräckligt små händer/armar för att kunna undersöka shettisar utan att riskera att skada dem... :(

Men det är bara att vänta och se när de tänker behaga föla.

Mitt sto som är på dag 304 hade börjat få ganska stort juver men nu är det litet igen. Är det verkligen normalt? Det är hennes första föl. Är jättenojjig :(

Tycker ofta att första gångarna mer övar kroppen till innan fölningen . Helt normalt skulle jag vilja säga ?

Hon är inte första gångare. Hennes första gång fyllde hon dock juvret 4 månader innan fölning :p Nu händer inget alls med juvret så troligtvis väntar hon med det tills det är dags :D

Blondie passerade 320 dygn idag! Fruktansvärt sur på allt och alla dessa dagar och mjölken droppar ur sprängfullt juver..
Vakas för fullt!

Ooh vilken snygg häst, jag är så grymt svag för hennes färg, och hon har ett vackert huvud! Får man fråga om stam/ras? Vem är fadern?

Min fuxdam e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette (El Corona) är dräktig med Certus NL (Zuidenwind - Figaro R)

Här på dygn 321 (tror jag det var)
1533813_10202719025609535_5040190834416817792_n.jpg

Hon har alltid varit lite vinthundsformad så hon ser betydligt större ut framifrån än från sidan. Är dessutom en stor dam på 170cm (men alla tror hon är ännu större).

Började fundera igår kväll om det inte är dags snart. 330 dagar idag när jag kom hem innan lunch hade hon stora vaxproppar och mjölk på benen. Så nu är boxen tvättad och virkonad dags att vaka. Läste att fölet brukar komma 1-3 dagar efter vaxpropparna bildads. Vad är eran erfarenhet..?

@Villinge min erfarenhet är allt från inga vaxproppar alls till att det rann mjölk i nästan en vecka innan. Tredje fölet var första gången med vaxproppar, de var minimala och kom drygt ett dygn innan fölet.

Började fundera igår kväll om det inte är dags snart. 330 dagar idag när jag kom hem innan lunch hade hon stora vaxproppar och mjölk på benen. Så nu är boxen tvättad och virkonad dags att vaka. Läste att fölet brukar komma 1-3 dagar efter vaxpropparna bildads. Vad är eran erfarenhet..?
Mitt sto som fölade i natt hade inga vaxproppar alls, gick inte ens att klämma ur en droppe vätska från juvret igår. Däremot var juvret välfyllt, men spenarna helt torra, inte ens kristaller.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama