Dräktiga ston 2014 del 2

21.36 igårkväll föddes ett ljusbrunt stoföl med bläs och 2 virvlar i pannan har hon , vaxpropparna släppte vid 18.30 , fölet ställde sig upp efter 20 min, men stot var lite medtagen och låg ett tag till, moderkakan släppte 35 min efter hon fölat. Båda mår bra och har varit ute i paddocken idag. Får be min sambo hjälpa mig med bild senare .hoppar vidare till fjortistråden sen. Stort lycka till allihopa som är kvar !

här går det sakta men säkert framåt, jag hoppas att det blir föl innan helgen är över...
Jodå... :D
Igårkväll var det grumlig mjölk, så jag valde att bosätta mig i stallet i natt för att ha koll. Kändes tveksamt om hon skulle "hinna bli färdig" över natten men man chansar ju inte. Och mycket riktigt, i morse hade hon inte fölat än så hon fick gå ut i hagen - med sträng övervakning. Jag lade mig för att sova lite ordentligt (för DET är det sista man gör i stallet...) en stund så barnen fick stränga order att (tillsammans med pappan) titta till henne ofta och väcka mig bums om hon lade sig ner. Det skötte de utmärkt och jag blev väckt lagom tills det var dags att gå ut och hålla koll på henne.
Strax efter kl 11 föddes ett brunt stoföl, helt okomplicerat...
20140503_1119191_zps45a80762.jpg

Nu återstår att hålla koll på den andra tanten, som jag inte tror är dräktig. De gick med hingsten hela juni också, så än har jag inte gett upp helt - bara nästan...

Mitt fullblod föla förra fredagen dygn 333, ett brunt stoföl. Jag var iväg på förmiddagen, inte sett ngt tecken på fölning men hon vänta så fint på mig, när hon såg att jag kommit hem la hon sig ner och föla. Likadant förra gången, föla hon också på förmiddagen och ville inte vara ensam, gnägga efter mig när jag sprang in och ringde barnvakt.

I natt blir det till att vaka, kolla halvblodet nu kl 20 då hade hon vaxproppar, kolla igen kl 22 då spruta det vit mjölk ur henne. Snart ut igen...

Mitt fullblod föla förra fredagen dygn 333, ett brunt stoföl. Jag var iväg på förmiddagen, inte sett ngt tecken på fölning men hon vänta så fint på mig, när hon såg att jag kommit hem la hon sig ner och föla. Likadant förra gången, föla hon också på förmiddagen och ville inte vara ensam, gnägga efter mig när jag sprang in och ringde barnvakt.

I natt blir det till att vaka, kolla halvblodet nu kl 20 då hade hon vaxproppar, kolla igen kl 22 då spruta det vit mjölk ur henne. Snart ut igen...

Uppe och kolla i natt men ingeting. Ute kl 6 i morse, då var där ett litet fuxföl, sto med bläs och 2 höga bakstrumpor.

Uppe och kolla i natt men ingeting. Ute kl 6 i morse, då var där ett litet fuxföl, sto med bläs och 2 höga bakstrumpor.

Varför har man inte mer *punktbevakning * på stona när det är så nära ?
När ska man förstå att det inte hjälper att ställa klockan och gå ut några gånger per natt ?
Ska det behöva hända något innan man förstår hur fort det ska gå illa .
Enligt djurskyddslagen är man tvungen att övervaka fölningen , frågan är om att ställa klockan då och då räknas som övervakning .
Gäller inte bara dig utan fler som vakar över sina ston ... Tänk på att när du vänt i stalldörren så kan stoet lägga sig och föla , varför tar man inte åt sig av detta och man blir lika överaskad för varje gång det låg ett föl i halmen när man kommer ut nästa gång , blir så ledsen att man ska betäcka men inte fullföljer övervakningen .

Well said Miaa!
Läste på fb igår om nån som inte övervakade, miste fölet och ev mamman. Trots felläge och mist föl så fortsatte personen låta stona följa ute oövervakade. Hur kan man låta sina hästar lida så? En svår fölning kan vara timmar av lidande för stoet.

Jag tycker inte ett dugg synd om hästägarna, bara om hästarna.

Nä jag skulle aldrig förlåta mig själv om sto eller föl dör för man inte bryr sig om att vaka. Det är en skyldighet man har när man betäckt sitt sto. Visst kan man bli lurad och de fölar själv men så mycket man kan ska man ha koll på de. Jag hoppas Petras bebis tittar ut snart . Hon är väldigt trött och tung .

Jag förstår inte heller hur man vågar att inte övervaka faktiskt. Nu när jag är helt säker på att det inte blir nåt föl än så kollar jag en gång i timmen, och ev 1,5 emellan i kameran. När jag tror att det är föl på G så ger jag lösen till fler personer så att vi är minst 3 st som kollar med jämna mellanrum, och då kollar jag var 15-30:e minut beroende på hur jobbet ser ut, och de andra kollar minst lika ofta.

Det har fötts 2 föl här på gården, hade vi inte övervakat så hade båda fölen och ev ena stoet varit döda nu. Jag chansar inte!!

Idag har mitt sto gått 335 dygn, inte en fölunge i sikte...
Hon skrämde mig och min mamma rejält natten till fredagen, var orolig och ville inte ut i hagen, slapp i vullvan mm, så jag la mig i stallet den natten och vakade. Men ikke... Hon gick runt i boxen och boa en del, kissa minst 2-3 ggr i halvtimmen, lyfte på svansen, hytte med bakbenen, bet sig i flanken.... Så vi tror att det var fölet som vände sig i rätt läge.
Så här ser hon ut idag på dygn 335
Flisan_pa_335_dygn.jpg

54657_1399214220.jpg

81739_1399214223.jpg

98745_1399214227.jpg

Kommer nog dröja 1-2 veckor till innan fölet behagar komma...
Men vi håller såklart koll på henne varje dag

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama