Dräktiga ston 2014 del 2

S
Här har det hänt grejer igen! Paj är helt knäpp!!!! Biter sig i magen och sparkar för fullt. Fick springa in från hagen med henne idag. Fölet har även vänt sig, så rumpan ligger på plats. Tuttarna är mer eller mindre borta, mjölken har gått från genomskinlig till gulaktig.
20140508_134221_zpsf4356f86.jpg
shit vad coolt!! Verkar som att Paj kommer föla före Räkan!

Tack :D fick jobba hårt för bilden.
Matte fick vara snabb! Annars fanns risken för en spark. Vad tror ni, kan detta vara rotationen i öppningsfasen? Hon står still nu, men dock väldigt irriterad (slår hårt med svansen).
Jag tycker det ser ut som att det är en del ödem under magen.

Ni får en liten juverbild här! På dygn 332-333 nu, juvret går upp och ner som en jojjo, så det känns som att det lär dröja innan bebis behagar att titta fram!

Det här är deprimerande, ovan var gårdagens juver, och detta är dagens juver:

Det lär med andra ord dröja ett tag. Mjölken är gul/vit grumlig, lite genomskinlig, men inte supermkt.

Nu vore det själva fasen om det inte blir något föl inatt! Vit mjölk har runnit längs benen hela dagen, vankat i hagen, bäckenbanden släppta och magen ändrat form. Temp i kväll var 36,8 mot tidigare runt 38,2-38,3.
Hon är på dag 351 och har aldrig gått över tidigare. Visserligen har vi stallet vägg i vägg och tv bevakning och Horse Alarm men vi börjar bli lite trötta nu. Hjälp mig med en földans, please..

@Summerwind Håller tummarna för dig! :banana:
Vad är det för krabat som väntas?
Tack! Det är en fölis e Contendro II och mamma heter Norma Jean e Norson.Hon är 23 år och detta blir hennes sista föl. Hon är i väldigt god form men jag tycker det räcker nu. Och just därför är jag ännu nojigare att något ska hända. Tycker tyvärr att det blir värre med åren... Nojandet menar jag.

A

@Summerwind Spännande att du har använt Contendro II, han har ju inte lämnat så mycket i Sverige. Ska bli spännande att se din fölunge
Nej, det finns inte så mycket. I år är det bara jag och en till som har betäckt med honom. Birgitta Jonasson hade honom på agentur genom Gut Osterrade i Tyskland och hon rekommenderade honom starkt. Och hon vet vad hon gör!
Hans helbror, Contendro I har ju lämnat fantastiskt bra hästar. Contendro II ska nu stå hos Greve i Holland och tävlas så tyvärr blir det väl inte så många avkommor till. Eller är det bra så att de få som finns blir unika! Önskar så ett stoföl då denna stostammen är så prestationsinriktad. Jag har förvisso två ston kvar efter den gamla men det ena stoet är till salu - har gått lysande i år - startat 10 gånger i 1.30 och 1.40 klasser och har vunnit två och placerad i fem. Tyvärr (kanske dumt ord men det känns lite så) måste jag kanske sälja henne för det handlar om rätt mycket pengar. Den andra är bara fem och hade föl i fjol och har precis börjat tävla så där vet jag inte hur bra hon är.

A

Nej, det finns inte så mycket. I år är det bara jag och en till som har betäckt med honom. Birgitta Jonasson hade honom på agentur genom Gut Osterrade i Tyskland och hon rekommenderade honom starkt. Och hon vet vad hon gör!
Hans helbror, Contendro I har ju lämnat fantastiskt bra hästar. Contendro II ska nu stå hos Greve i Holland och tävlas så tyvärr blir det väl inte så många avkommor till. Eller är det bra så att de få som finns blir unika! Önskar så ett stoföl då denna stostammen är så prestationsinriktad. Jag har förvisso två ston kvar efter den gamla men det ena stoet är till salu - har gått lysande i år - startat 10 gånger i 1.30 och 1.40 klasser och har vunnit två och placerad i fem. Tyvärr (kanske dumt ord men det känns lite så) måste jag kanske sälja henne för det handlar om rätt mycket pengar. Den andra är bara fem och hade föl i fjol och har precis börjat tävla så där vet jag inte hur bra hon är.

A
Oj! Ja, men då kan jag förstå hur det känns att sälja en så pass fin häst! Men samtidigt är det just som du säger - pengar. Har själv några fina hästar som ska säljas, dock på grund utav storleken.

Här är vi nu på dygn 332, Räkan har varit "färdig" sen i tisdags. Bäckenbanden är väldigt slappa och hon droppar lite mjölk, men inget föl. I natt kom det snö så nu känns det som det kommer dröja ett tag till...

Här är vi nu på dygn 332, Räkan har varit "färdig" sen i tisdags. Bäckenbanden är väldigt slappa och hon droppar lite mjölk, men inget föl. I natt kom det snö så nu känns det som det kommer dröja ett tag till...

Snö? Känns ju mindre kul. Jag håller tummarna i alla fall för att det blir föl snart :bump:

SNÖ?! Här är det skinande sol och närmare 20+ grader. Hästarna går och betar i det höga gräsen medans solens strålar värmer deras päls.

Inget föl.. Trött är man, känns som om man tittar på en långfilm som aldrig tar slut :( Men det är lika för alla.. Man belönas förhoppnings med ett litet fölunge till slut.

SNÖ?! Här är det skinande sol och närmare 20+ grader. Hästarna går och betar i det höga gräsen medans solens strålar värmer deras päls.

Inget föl.. Trött är man, känns som om man tittar på en långfilm som aldrig tar slut :( Men det är lika för alla.. Man belönas förhoppnings med ett litet fölunge till slut.

Vi har visserligen inte 20+ och har haft det väldigt blött sista veckan men inte tusan har vi snö. Solen tittar till och med fram och värmer våra 13+ ;) men min donna är lika nöjd för det. Hon står mest och sover, längtar efter mig kan jag tänka mig eftersom jag tar henne till gräshagen för ett par timmar i eftermiddag ;) mat, vila och mysa är det enda som intresserar henne just nu! 1 månad kvar. Skall hålla tummarna för dig att din lilla dyker upp snarast ;)

Hahaha, där sa du något! Jag har en pilatesboll som jag aldrig mer kommer att använda, borde inte den kunna fungera som leksak till fölen? Lille Silvio är jättebusig och skulle nog behöva någon leksak.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama