Dräktiga ston 2014 del 2

Nu har min märr totalvägrat att äta K grooven 125. blöt som torr.
gnäggar som tusan, men äter inte.
Köpte fibergi o havre o det äter hon med sin Muskel.

hur mkt behöver hon?
Betar dagtid äter 8 kg hö o silage. 270 dagar o lite fet. 10 mJ i silaget o 72 smrp

Hahaha, där sa du något! Jag har en pilatesboll som jag aldrig mer kommer att använda, borde inte den kunna fungera som leksak till fölen? Lille Silvio är jättebusig och skulle nog behöva någon leksak.
Min förre hade en fotboll o en golvkrubba som han sprang omkring med som åring- 2 årshingst.
Han fick även bära hem posten.
var "munnig" hela livet.

Tror att bollen blir poppis.

Min förre hade en fotboll o en golvkrubba som han sprang omkring med som åring- 2 årshingst.
Han fick även bära hem posten.
var "munnig" hela livet.

Tror att bollen blir poppis.

Bollen är orange, samma färg som Dingla och den största storleken på boll så ungefär så stor som Dingla också. På lite håll kommer man inte se skillnad på henne o bollen :D

Nu har min märr totalvägrat att äta K grooven 125. blöt som torr.
gnäggar som tusan, men äter inte.
Köpte fibergi o havre o det äter hon med sin Muskel.

hur mkt behöver hon?
Betar dagtid äter 8 kg hö o silage. 270 dagar o lite fet. 10 mJ i silaget o 72 smrp
Svårt att säga, är det bra bete? Hon kanske får tillräckligt? Ser hon ut att behöva mer om du tittar på överlinjen?

Bäckenbanden släppte igår, tuttarna är stora (speciellt övre halvan utav spenarna), gått från att ligga stadigt på 37,7 till 36,7-37,3, kliar svansroten för fullt (började nu i em) även kliar bakbenen, hon var totalt tokig igår men lugnare idag, tittar på magen relativt ofta, mjölken fortfarande genomskinlig och magen.. Ja, den är som den var igår... Dock försvann bulan några timmar i natt men är åter på plats igen. Vad tror ni? När tror ni att hon kommer föla? Det är först föderska så det är svårt att beräkna. Hon är dräktig i 322 dygn.

Bäckenbanden släppte igår, tuttarna är stora (speciellt övre halvan utav spenarna), gått från att ligga stadigt på 37,7 till 36,7-37,3, kliar svansroten för fullt (började nu i em) även kliar bakbenen, hon var totalt tokig igår men lugnare idag, tittar på magen relativt ofta, mjölken fortfarande genomskinlig och magen.. Ja, den är som den var igår... Dock försvann bulan några timmar i natt men är åter på plats igen. Vad tror ni? När tror ni att hon kommer föla? Det är först föderska så det är svårt att beräkna. Hon är dräktig i 322 dygn.
Tror du inte att du hade rätt i att den vände sig mot exit o då har x antal dagar kvar?

Tror du inte att du hade rätt i att den vände sig mot exit o då har x antal dagar kvar?
Jag själv tror att det bara är några dagar kvar, men känner inte att jag är en säker källa ;)
Tänkte höra vad andra tror? Om det är inom ett dygn, några dagar, en vecka eller veckor? Känner mig så nojjig! Brukar inte vara så nojjig när det har varit fölning tidigare. Kan vara för att stoet har stor personligt värde för mig.

Här i Jämtland har det snöat! När jag var ute vid 2 tiden var det ingen snö men 45 minuter senare var det vitt ute! Under dagen har det övergått till regn och nu hoppas jag på lite sol i morgon som kanske kan locka fram fölis. Tycker att Räkan ändå betett sig lite annorlunda nu i kväll så hoppas på att det är på gång!

Min dam har nu gått 340 dygn... Det ända som har hänt är att hon idag har fyllt ut framför juvret lite mer.
Lite suddiga bilder från idag
Flisan_pa_dygn_340.jpg

39319_1399662258.jpg

36565_1399662261.jpg

KL

Mitt lilla sto är på dygn 320 nu. Slapp i vulva men ljusrosa slemhinnor. Juvret är fyllt 2/3 och mjölken är gulaktig och väldigt klibbig. Igår var hon "arg" på sin hagkompis och slog efter honom när han kom för nära i hennes tycke. Idag stod hon inne i boxen då det spöregnat hela dagen ... När jag skulle sätta på henne grimman i eftermiddags fick jag jaga runt henne en kvart. Hon ville verkligen INTE ut från boxen. Tempen igårkväll låg på 37,8. Ikväll på 37,0.
Överväger nästan att flytta in i stallet inatt! Förra året fölade hon på dygn 342. Egentligen känns hon inte speciellt "färdig" men vad tusan ..

Räkan hade vaxproppar idag och såvitt jag kan bedöma släppta bäckenband, någon droppe blod hängde från vulvan och tempen var 37,5, hon ligger normalt på 38,0 =)
Såhär såg juvret u idag, man ser inte vaxproppen så bra på bilden...

Så nu är jag hemma, packar saker och ska äta middag, sedan åker jag till stallet igen för att sova där :D

Mitt sto är på 338 dygn idag. Stor så det ser ut som hon ska spricka vilken sekund som helst. Men inga täcken på att det är på G än.

@Miss Sixty Märren här hemma är "bara" på 335 idag, men ser precis som din ut som att hon ska spricka. Bäckenbanden har hon släppt för länge sen, men juvret är pluttlitet ingen skillnad från sist jag la in bild tyvärr. Jag fölvakar lite ändå, jag jobbar ju ändå natt så det är enkelt att bara kolla i kameran med jämna mellanrum sådär. Tycker det är bra att ha lite koll på hennes rutiner med, då märker man ju rätt snabbt ifall hon ändrar på något.

Hon är väldigt trött, ligger ner och sover väldigt mkt, ibland uppemot 3-4 timmar/natt. Fölis lekte galoppbana häromdagen, första gången jag har sett det så tydligt. Kanske var det att den vände sig då? Men magen har inte direkt ändrat form så jag vet inte. Hela magen studsade runt iaf.

Vi får hoppas att båda våra fölisar kommer snart!

@Ottilia: Då fölar nog räkan före Paj. :)

Här är det oförändrat från igår. :cautious: Vill ju att den ska komma ut! Är sååå tröööttt!! Min dygnsrytm består just nu i 36 h :arghh: Sedan sova några timmat

I morse 6.45 fick Räkan ett brunt stoföl. Allt gick lätt och enkelt, och fölet verkar pigg! Jag såg direkt i kameran att det var något på gång och skyndade mig ut, grannen som lovat hjälpa mig hann inte fram innan fölet var ute men det gick ju bra ändå! Bilder kommer sedan i de andra trådarna.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama