Dräktiga ston 2014 del 2

Vet om att man kan mäta östronsulfat genom antingen blodprov eller urinprov, dock brukar man kunna testa fram t om 300 dygn. Vet inte om det går att testa efter det, kan dock inte se varför inte? Men lika bra att kolla med en vet. Fördelen med att testa just östronsulfat är att det utfärdas direkt från fostret och ett positivt svar menas med att fölet lever = dräktigt.
Tack ringer vet. idag.

Fortfarande inget föl.. Räkan var lut orolig, gick omkring och slog med svansen vid 4a tiden men annars såg hon lugn ut

Ps, någon som tidigare varit med om att de fått vaxproppar men inte fölar inom de närmsta dygnen? Räkan fick vaxproppar i lördags, är idag på dygn 329

Ps, någon som tidigare varit med om att de fått vaxproppar men inte fölar inom de närmsta dygnen? Räkan fick vaxproppar i lördags, är idag på dygn 329
Jag har inget eget sto men läser tråden med spänning. När jag jobbade på stuteri var det ett av våraavelsston som hade mindre vaxproppar i en hel vecka innan fölet kom. Inget ovanligt sa min chef, ffa när propparna är ganska små.

Fullblodstoet som fick föl för 1 1/2 vecka sen i stallet jag är hade vaxproppar 11 dagar innan fölet till slut tittade ut.. ELVA dagar, oerhört frustrerande :p

I fredags natt 9/5 vid halv två fick vi ett fuxigt hingstföl e Contendro II och Norma Jean e Norson. Mycket lååånga ben och rejält stor. Hon hade läckt mjölk hela dagen och var orolig i hagen men lugn när vi tog in henne. Tempen hade gått från normala 38,2-38,3 till 36,8.

Tur att vi var med för han satt rejält fast och vi fick dra ordentligt. Detta blir sista fölet då Norma är 23 år. Visserligen i fin form men hon ska slippa detta nu.

A

En fråga: när är vanligast att de börjar sätta juver (förstår att det varierar)? Min har ca 4 veckor kvar och man kan inte se något öht, lite svullen framför juvret men det är allt. Annars är det lika litet/obefintligt som vanligt. Vet att det är ett bra tag kvar, men de flesta här inne verkar ju börja sätta juver hur tidigt som helst?

I fredags natt 9/5 vid halv två fick vi ett fuxigt hingstföl e Contendro II och Norma Jean e Norson. Mycket lååånga ben och rejält stor. Hon hade läckt mjölk hela dagen och var orolig i hagen men lugn när vi tog in henne. Tempen hade gått från normala 38,2-38,3 till 36,8.

Tur att vi var med för han satt rejält fast och vi fick dra ordentligt. Detta blir sista fölet då Norma är 23 år. Visserligen i fin form men hon ska slippa detta nu.

A
Åh vad härligt, Grattis!! Tur ni var med, eller skickligt ska man kanske säga.

GRATTIS alla som har fått så fina föl! :love:

Här är vi på dygn 270 och allt lullar på :D
270dgr.jpg

:D Tack för det! Hur gammal är din häst? Nobby är född 2005 och detta är hennes första föl, hon är en ferrari så hon brukar hålla sig ganska smäcker.... Nu är hon så gosig och snäll :love:

Räkan är lugn och glad, fölet sparkar lite och Räkan läcker några droppar gul/vit mjölk när hon rör på sig

Nehepp inget föl här ännu. Men imorse när hon kissade kom det massor av slem efteråt när.hon blinkade med Fjäsan.? Långa trådar ner i backen. Sen när jag borstade henne så såg jag att det fanns även intorkat vid sidorna av skinkorna. Inatt är den.mim.tur att ligga i sadelkammaren längtar så.förbudet är så mysigt att ligga över där.

Mitt sto fick vaxpropp(ar) i Torsdags, dock inga jätte stora men det blir som kristaller efter ett tag... (Har inte klämt fram dessa) Inget föl i sikte och är beräknad till den 24/Maj

bild_47_53707eabe087c375068a0f19.jpg

bild_58_53707eade087c3306e26f0fc.jpg

@rostad det var ett ordentligt juver! Hoppas fölis kommer snart.
Jag hade dock klätt av henne, det går fort när det väl sker.
Hon står bara med täcke på under dagen. Just för att hennes fönster är öppen, så att det inte ska blåsa kallt + blir hon fin i pälsen (det är ett Rambo Grand Prix Dustbuster-täcke). Annars har jag såklart inte täcke på henne :) Tar även av henne lindorna om nätterna.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama