Dräktiga ston 2014 del 2

Hon står bara med täcke på under dagen. Just för att hennes fönster är öppen, så att det inte ska blåsa kallt + blir hon fin i pälsen (det är ett Rambo Grand Prix Dustbuster-täcke). Annars har jag såklart inte täcke på henne :) Tar även av henne lindorna om nätterna.
Så du tror inte hon fölar under dagen? Eller har du koll på henne varje minut så du hinner få av allt om hon börjar?

Är ju hela dagarna i stallet. Hon har öppet fönster under tiden jag mockar. Börjar kl 7 på morgonen och slutar kl 20. Så har bra koll på alla hästarna inkl. henne. Så, ja, har koll på henne varje minut... Man hinner ta av ett täcke under öppninsstadiet.

Är ju hela dagarna i stallet. Hon har öppet fönster under tiden jag mockar. Börjar kl 7 på morgonen och slutar kl 20. Så har bra koll på alla hästarna inkl. henne. Så, ja, har koll på henne varje minut... Man hinner ta av ett täcke under öppninsstadiet.
Står hon inne?

Då måste jag ju fråga,är hon sjuk förutom dräktig? Både täcke ,lindor och inne eller bara gjord av socker ? "ler"

Står hon inne?
Hon har fått stå inne idag för att hon fick ett sår på ena utav henne bakben vilket har gjort att hon har svullnat upp. Så hon fick stå inne idag. Bara ut och longeras samt gå en runda.
Då måste jag ju fråga,är hon sjuk förutom dräktig? Både täcke ,lindor och inne eller bara gjord av socker ? "ler"
Vad spelar det för roll? Ett tunt täcke (nästa flugtäcke) samt lindor bak behöver det väl inte menas att hästen står inne 24/7? Är otroligt noggrann med mina hästar, detta är ett jätte fint sto som skall tags hand om på bästa möjliga sätt. Har lagt var enda krona jag äger på denna häst! Så är verkligen rädd om henne!! :mad:

Ursäkta! Men börja tröttna!! Detta är min "one-and-only -häst"! Har lagt mycket tid, energi och pengar på denna häst! Sedan är det väl upp till mig att sköta den på ett så pass bra sätt som jag anser, utan att bli påhoppad? Det är ett täcke! Ett mkt tunt täcke!! Det är inte taggtråd som jag har lindat in hästen i! Istället för att poängtera vad alla andra gör för fel med sina hästar, kanske man bör granska sin egen hästhållning! @dobbis

Petras temp har gått ner en halv grad. Vit grumlig mjölk och väldigt lugn idag. Mitt andra sto Pippi som har ca 3 veckor kvar, var helt tokig i hagen idag. Sprang runt och sparkade åt sin vänstra sida , rullade sig och var jätte arg :| blev klart orolig har aldrig sett henne göra så innan. När jag kom närmare låg hela fölis på höger sida, och sparkade åt vänster. ( vänster sida helt platt)såg fölis hovar trumma) Tror den vände sig i magen. Såg hemskt ont ut för Pippi :( efter 5 min var hon helt lugn och börja beta. :s

Asch hon lurade mig, ingen höjning på reffen och mjölken för vattnig. Hennes mjölk säger en sak och hennes beteende en annan.. Veterinären som var här och klippte upp henne trodde absolut på föl typ nu men icke..
Här går hon och njuter av lite bete tillsammans med sin dotter som ska föla i juli.
Man kan se att hon nu bär allt neråt och överlinjen är släppt.

1517722_10203522014112716_6274954263594472300_n.jpg

Senast ändrad:
@rostad.
Det var inte meningen att skämta i ett så känsligt skede.

Självklart VET vi att du gör ALLT för hennes bästa o bebis som kommer snart. Stofölet...
Ber om ursäkt

@rostad.
Det var inte meningen att skämta i ett så känsligt skede.

Självklart VET vi att du gör ALLT för hennes bästa o bebis som kommer snart. Stofölet...
Ber om ursäkt
Det var inte dig jag blev irriterad på :) Men tack ändå.. Är lite trött och grinig, så ber själv om ursäkt ifall du tog illa vid dig. :)

! Istället för att poängtera vad alla andra gör för fel med sina hästar, kanske man bör granska sin egen hästhållning! @dobbis

Här finns inget att granska då jag varit hästlös senaste 2 åren,innan dess var både stall och hästarna godkända av både länstyrelse och kommun,så dra in huggtänderna!

Räkan droppar vit klibbig mjölk, juvret är större än någonsin, temp 37,3 och så läste jag en studie om ph värde på mjölken innan fölning, de ston i studien som hade ph lägre än 8 fönade inom 24 h så jag testade idag och hennes mjölk låg på mindre än 7,, hoppas på föl i natt

:banana: : banana:

Ursäkta! Men börja tröttna!! Detta är min "one-and-only -häst"! Har lagt mycket tid, energi och pengar på denna häst! Sedan är det väl upp till mig att sköta den på ett så pass bra sätt som jag anser, utan att bli påhoppad? Det är ett täcke! Ett mkt tunt täcke!! Det är inte taggtråd som jag har lindat in hästen i! Istället för att poängtera vad alla andra gör för fel med sina hästar, kanske man bör granska sin egen hästhållning! @dobbis

Det var ingen kritik utan ren omtanke. Det går fortare än fortast och är väldigt kladdigt och stoet så påverat att börja dra i lindor och täcke känns svårt. Jag tyckte knappt jag hann linda svansen trots att jag var med från sekund ett när det började. De pysslar runt, vankar och lägger sig och allt möjligt. Jag tänker att fölis även ska kännas mammas doft direkt när den kommer. Föl ser ju lite dåligt första dagarna och det är svårt att hitta juvret, de går gärna fel i början, så för fölis skull skulle jag undvika täcke i början.

Vi andra är precis lika pjoskiga med våra hästar men avstår därför täcke :)

Gick ut och skulle nattfodra då ligger Lorrain ner och andas mycket tungt, stönar och lyfter svansen. Shit tänker jag bara dag 294 vad sjutton händer?? Fodrar de andra hästarna och hon ligger kvar. Går in till henne, först då reser hon sig, pustar o stånkar ett par gånger och ställer sig sedan lugnt o äter sitt hö som om inget hänt. :confused:

Det var ingen kritik utan ren omtanke. Det går fortare än fortast och är väldigt kladdigt och stoet så påverat att börja dra i lindor och täcke känns svårt. Jag tyckte knappt jag hann linda svansen trots att jag var med från sekund ett när det började. De pysslar runt, vankar och lägger sig och allt möjligt. Jag tänker att fölis även ska kännas mammas doft direkt när den kommer. Föl ser ju lite dåligt första dagarna och det är svårt att hitta juvret, de går gärna fel i början, så för fölis skull skulle jag undvika täcke i början.

Vi andra är precis lika pjoskiga med våra hästar men avstår därför täcke :)
Täcket bör ju vara av tills det är dags, men lindorna bör ju inte göra någon större skillnad. Lindad stod hon bara under dagen och täcket var på medans jag stod i de andra boxarna och mockade. Jag förstår din omtanke, det är jätte bra och är tacksam för det. Men tyckte att dobbis drev sina inlägg lite för långt.
Det var inte täcket och lindorna jag reagerade så stark på, utan själva sättet att ifråga sätta någon annans hästskötsel, så som hon gjorde. Täcket är av sedan flera timmar tillbaka, lindorna är av sedan kl 16. Nu står hon naken, svansen flätad och lindad svansrot med fölvakten på sig.
Jag kanske är lite pedantisk med hästarna, det kan jag erkänna. Bedriver utbildnings- och försäljningsstall på heltid, då gäller det att vara pedantisk. Dock mår mina hästar bra, får gå ute många timmar i gräshage, stora boxar osv.
Täcket har jag haft på henne då hon stod inne pga sårskada. Vill att hon ska titta ut i sitt fönster, men tyvärr var det rena regnvädret så var rädd för att hon skulle bli kall över ryggen. Men visst, det går ju snabbt när det väl gäller. :)

Nej lindorna gör inget vad jag kan komma på, mest äckligt att få av de efter kanske, det är ju rätt mycket vatten som kommer. Skönt att jobba i stallet och vara där hela tiden nu!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023