Dräktiga ston 2014 del 2

I morse 6.45 fick Räkan ett brunt stoföl. Allt gick lätt och enkelt, och fölet verkar pigg! Jag såg direkt i kameran att det var något på gång och skyndade mig ut, grannen som lovat hjälpa mig hann inte fram innan fölet var ute men det gick ju bra ändå! Bilder kommer sedan i de andra trådarna.
Grattis! Håller själv på och vakar som bäst på mitt sto som också väntar föl efter Canterbury. Idag på dag 332. Haft förvärkar flera nätter men sista två nätterna i princip sovit som en stock. Släppta bäckenband och mjölk. I gårkväll var tempen, som hela tiden legat på cirka 37,4, nere på 37,1 och nu på morgonen var den 36,8! Kanske får ett föl idag! :)

Grattis @Robina

Och min Räka fick inget föl i natt, hon lade sig tidigt på kvällen så vi kunde ta det lugnt och sova lite, vid 4 på morgonen väcker min vak-kompis mig och berättar att Räkan ligger på sidan och stönar, tittar till henne och när jag säger hennes namn så rycker hon till och far upp nyvaken :-) hon låg bara och drömde men med öppna ögon :p

Nu är mjölken vit! :laugh:
Så hoppas på ett föl inom det närmaste dygnet.
Dock hade hon normal temp i morse. Men det kan ju ändras snabbt. Annars stämmer allt förutom vaxproppar. Så hoppas hoppas!! :banana:
Matte vill sova! Inatt trodde jag nästan att det var på G, hon var väldigt orolig. Gick runt i boxen, la sig ner flertals gånger, skrapade med framhoven och tittade på sin mage. Men nope, inget föl. Men i natt kanske :love:

Nu är mjölken vit! :laugh:
Så hoppas på ett föl inom det närmaste dygnet.
Dock hade hon normal temp i morse. Men det kan ju ändras snabbt. Annars stämmer allt förutom vaxproppar. Så hoppas hoppas!! :banana:
Matte vill sova! Inatt trodde jag nästan att det var på G, hon var väldigt orolig. Gick runt i boxen, la sig ner flertals gånger, skrapade med framhoven och tittade på sin mage. Men nope, inget föl. Men i natt kanske :love:
Kanske får våra samtidigt.. Räkans mjölk är nästan helt vit, fortfarande lite genomskinlig..

37,0 i morse, men lugn och glad :-)

Grattis till alla som fått så fina och ljuvliga föl. helt underbara bilder. Mitt sto är idag på dygn 310. Juvret blir större för var dag. Hon är trött, ligger och vilar mer nu. Väntar så tills jag får pussa på en liten fölmule.

Kanske får våra samtidigt.. Räkans mjölk är nästan helt vit, fortfarande lite genomskinlig..

37,0 i morse, men lugn och glad :-)
Håller tummar och tår för räkan! :banana:
Vi får göra földans åt Paj och Räkan i natt. Blir så glad om detta är sista fölvaket. Hoppas på två fina föl inatt.

Hej, ny här. Jag har två kallblodsston mor och dotter. Båda var dräktiga med 5 dagars mellanrum på bf. Det äldre stoet fick ett ljuvligt stoföl i onsdags på dygn 345. Stort juver innan, ingen mjölk eller vaxproppar, hon lurade mej mellan vakningarna. Allt har gått hur bra som helst. Så till mitt problem. Avkomman som också är/var dräktig visar ytterst få tecken på att överhuvudtaget vara dräktig. Inget juver, inte särskilt stor och inga rörelser som jag är säker på är fölrörelser. Hon är idag på dygn 344. Vet någon av er vad det kostar att via blodprov bekräfta att det finns en fölis att vaka för? Hur många dagar tar en sådan analys? Hur skall jag tänka? Tacksam för kloka tankar.

Ett hej ur vakbubblan, ingen fölunge här ännu. Fyllt juver, släppt bäckenband och sänkte tempen i två dygn för att nu igen vara i det normala. Förvärkar varje natt. Igår stampade hon i backen med bakbenet hela dagen och kvällen, hon börjar nog tröttna hon med. Grattis till alla vars föl har anlänt.

Hej, ny här. Jag har två kallblodsston mor och dotter. Båda var dräktiga med 5 dagars mellanrum på bf. Det äldre stoet fick ett ljuvligt stoföl i onsdags på dygn 345. Stort juver innan, ingen mjölk eller vaxproppar, hon lurade mej mellan vakningarna. Allt har gått hur bra som helst. Så till mitt problem. Avkomman som också är/var dräktig visar ytterst få tecken på att överhuvudtaget vara dräktig. Inget juver, inte särskilt stor och inga rörelser som jag är säker på är fölrörelser. Hon är idag på dygn 344. Vet någon av er vad det kostar att via blodprov bekräfta att det finns en fölis att vaka för? Hur många dagar tar en sådan analys? Hur skall jag tänka? Tacksam för kloka tankar.
Om hon inte har ett enda tecken på att vara dräktig, så vet du nog.
När gjordes sista UL?

Om hon inte har ett enda tecken på att vara dräktig, så vet du nog.
När gjordes sista UL?
Tyvärr endast UL när de bekräftades dräktiga kvar hos hingsthållaren. Hon är rund, vilar mer än vanligt, trycker svansen mot boxväggen men thats it. Jag skulle inte förlåta mej själv om jag missar en fölning där jag behövs. Därför börjar jag lockas av att definitivt få ett svar, och sömn;-)

Men nog får alla dräktiga ston den karaktäristiska magen.
Min har 2 mån. Kvar o o det råder inget tvivel.

Varken på buk, juver eller lynne:rage:

Vet om att man kan mäta östronsulfat genom antingen blodprov eller urinprov, dock brukar man kunna testa fram t om 300 dygn. Vet inte om det går att testa efter det, kan dock inte se varför inte? Men lika bra att kolla med en vet. Fördelen med att testa just östronsulfat är att det utfärdas direkt från fostret och ett positivt svar menas med att fölet lever = dräktigt.

Jaha sitter här o jobbar samt kollar på vaktv... Gabrielle har varit arg på sin mage i två nätter samt möblerade om fullständigt igår..
Het släppta bäckenband, helfyllt juver och på dygn 334 snart 335. Remis som gått lika länge ser inte alls lika färdig ut.

Dessvärre står hon o sover nu och det ser ut att vara låååångt borta med föl hos båda.. men samtidigt vågar man inte låta bli att vaka tänk om man missar fölningen

Är väldigt spänd på ditt 2015 föl! Ska bli otroligt roligt att se. Vad är det för föl du väntar i år?

Vet om att man kan mäta östronsulfat genom antingen blodprov eller urinprov, dock brukar man kunna testa fram t om 300 dygn. Vet inte om det går att testa efter det, kan dock inte se varför inte? Men lika bra att kolla med en vet. Fördelen med att testa just östronsulfat är att det utfärdas direkt från fostret och ett positivt svar menas med att fölet lever = dräktigt.
Tack, för råd.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama