Dräktiga ston 2014 del 2

Jag har vakat en och en halv vecka men kan vaka en.månad till om det skulle vara så för mysigare än såhär kan.man.inte ha det. Jag delar visserligen på nätter med maken och ett par tjejkompisar mina barn är inte så pigga på att sova i sadelkammaren varje natt. Idag riggade maken.upp Camera så jag kan följa hemifrån oxå.

Då min dam har typ 160 dagar kvar till planerad fölis :cautious: så kommer här ett bidrag från stallkompisens sto.
Beräknad fölning 28 maj, stoets och ägarens första föl.
Prima fyller dessutom 6 år idag.
Magen har sjunkit betydligt, hennes manke har varit obefintlig senaste halvåret men har nu tittat fram igen.

10364029_10152187700268789_5397305870998546096_n.jpg

Tuttarna var idag rejält fyllda och spända, men finns säkert plats för mer :p
10153671_10152187700253789_7180702698879682578_n.jpg

Allt har gått bra, ett mörkbrunt stoföl,

Vi fick hjälpa till att dra ut henne och sedan med att få henne att ställa sig när hon inte lyckades själv första timmen.. Nu går hon själv och diar.. Jag vakar från höloftet för att se när hon bajsar.. Hon är en stor och vild liten krabat :-) lycka till ni andra, kommer att fortsätta följa tråden och heja på er som vakar :-D

Grattis!

Ännu inget föl i sikte..
I går slog mjölken om till helvit.. tja hon ser så redo ut som hon kan göra.. får se hur länge hon tänker vänta tills hon fölar..

Här är ännu inget föl...
Vit mjölk, släppta bäckenband & kristaller. Tempade henne idag, då var hon nere 36,9 kl 15, 37,1 kl 18 och uppe på 37,4 kl 21. Hon har normalt sätt 37,5 i temp (har tagit tempen under 1 veckas tid).

Kristaller kan de ha haft i några veckor innan fölning men vit mjölk och vaxproppar 1-2 dygn innan fölning .

Får väl döpa den till "the slow one" :angel:
Hon fick vit mjölk i Lördags :eek:

Läcker det mjölk ? Strålar, droppar?

Har inte hängt med superbra i tråden, så vet inte om du redan är förberedd, men det är inte bra om stoet läcker råmjölk så om den lille inte tittar ut snart skulle jag fixa råmjölksersättning och en refraktometer kanske för att kolla statusen på råmjölken (antikroppar), om stoet nu har haft vit mjölk sedan lördags..

Lycka till!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur