Dräktiga ston 2014 del 2

Tack alla för er hjälp och den tid ni har lagt ner för att vägleda mig och Paj i denna svåra tid. Känns verkligen skönt att ha sådana fantastiska och kunniga människor att vända sig till när man är i behov. Känner mig säkrare och lugnare inför det som komma skall. Kommer att hålla utkik efter gräddig mjölk och mer fyllda spenar.

@rostad kan vara slemproppen! Isåfall är det inte många dygn kvar :-) finns många mer erfarna härinne än mig, men har varit med om ett flertal fölningar nu så lite har man hunnit snappa upp :-) hoppas kunna vara till någon hjälp!

Okej.. En lite dum fråga, vad är "slemproppen"? När brukar det dyka upp?
Har fött upp två föl tidigare, men den yngsta är nu 5 år. Man glömmer lätt.

Sökte på internet, där står det att hästar inte har någon slempropp? :confused:

Okej.. En lite dum fråga, vad är "slemproppen"? När brukar det dyka upp?
Har fött upp två föl tidigare, men den yngsta är nu 5 år. Man glömmer lätt.

Sökte på internet, där står det att hästar inte har någon slempropp? :confused:
Min veterinär kallar det i alla fall slemproppen :-) Blodig slemmig flytning brukar komma en /ett par dagar innan fölning .
Kan dock släppa ett par veckor innan fölning också men sägs kunna återbildas och den är väll till för att det inte ska kunna krypa in infektioner i livmodern/fölet .
Googla härinne på slempropp ?

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hast/slempropp-pa-hast

Vet vad slemproppar är gällande människor, är det samma sak för häst? Om det nu finns någon. Kan det inte vara så att vissa hästar får det medans andra inte?

Min distriktsvet/avelveterinär kallar det slempropp och veterinären som du hänvisar till hävdar att det inte finns på hästar samtidigt som hon inte vet hur det fungerar på människor ....För hon har aldrig varit gravid :-O

Tror snarare att man inte alltid ser när hästen släpper slemproppen innan fölning endel ser man detta på andra inte . Vi är ju inte i stallet 24/7 ehhh ha ha klart du är det nu :-)
Vi får se vad @Nafayette har att säga ?
Jag har blivit lärd slempropp av min veterinär och mina ston har alltid haft en blodblandad flytning antingen samma dygn som fölning eller ett par dagar i anslutning till denna kommit och de fölat men som sagt den kan även gå flera veckor innan och detta ska inte behöva innebära att något är fel .
Jag inbillar mig att alla däggdjur med en livmoder har en slempropp som släpper när det är dags att föda eftersom denna skyddar mot infektioner och man hamnar i öppningsskede och därmed skall föda och då släpper denna slemklimp som inte längre behövs .
Men vem vet jag kanske har fel och den ogravida veterinären har rätt ;-)

Lovade ju att leta upp bild... Hittade ingen som var bättre än denna. Men då var det 3 dagar kvar till fölis dök upp

D1526173-D16F-4F10-82F5-1FF2D28FE92E_zpshehfhehc.png

Min dam kniper...:meh: är på dygn 346 idag och har bara fyllt framför juvret, själva juvret och spenarna är små. Bäckenbanden har väl släppt till 70 %.... Segt att vänta :arghh:

Min fröken har passerat dag 280 och det känns som att det är en evighet kvar men att hon börjar bli rätt stort samtidigt... Eller hon själv tycker det iallafall, börjar bli grinig mot 2åringarna och är inte fullt så sugen på att gå på promenader längre.

14182125592_a07b38ee87.jpg

@Miaa: Bör jag kunna räkna med en fölning inom de närmsta dagarna? Tror också att det är slempropp, nu ikväll hängde det ut en stor blodklump. Juvret ser detsamma ut som igår. Har kollat, juvret blir inte mindre när hon går ute eller större när hon står inne. :)

Min dam kniper...:meh: är på dygn 346 idag och har bara fyllt framför juvret, själva juvret och spenarna är små. Bäckenbanden har väl släppt till 70 %.... Segt att vänta :arghh:
Oj förstår att det är jobbigt att vänta. Vår ponny är på 323 nu och har börjat fylla ut juvret ganska mycket men spenarna är fortfarande små och har inte riktigt trillat ner så jag har inte börjat vaka ännu, känns som om det borde gå minst en vecka, kanske två.

Dum fråga kanske men hur mycket blodslem är det som kommer ut om det är slemproppen?
För min del (mitt stos del) så kom det ganska mycket. Stoet hade kletat ut det över hela rumpan. Det är inte litervis men ca 2-4 dl utav vad jag såg. Om du är osäker på när det kommer, så (om det var som för oss) kommer du lägga märke till det. Det lovar jag dig.

Är det inte samma för hästar som människor, att vissa kommer det lite i taget och slutar med den stora klumpen, medans andra kvinnor så kommer allt på samma gång?

Nu börjar det hända grejjer! Juvret är nästan helt fyllt, bara spenarna kvar. När jag kollade mjölken så sprutade det ut så att jag fick på hela armen istället för i handen som jag hade tänkt mig... Dock så är mjölken verkligen inte i närheten av mjölk än, så det är nog några dagar kvar iaf, men skönt att det går framåt!

Dygn 341 nu :D

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama