Dräktiga ston 2014 del 2

Några stycken som skall få nu. Håller tummarna att dom tittar ut snart :banana:

Min är på dygn 304, så det är ett ganska bra tag kvar tyvärr. Förutom att hon är stor ser man inte heller direkt något annat. Kollar avundsjukt på alla små sötnosar. Numera är det standard att jag drömmer om föl varje natt. Jag kanske förbereder mig undermedvetet. Hittills har allt gått bra och det som kommit ut är alltid ett brunt långbent stoföl med vita kotor, vit stjärn och en liten vit fläck på mulen. Undra om min hjärna tror att den kan påverka åsnan om det tänker det tillräckligt många gånger :angel: :grin: hoppas kan man ju alltid!

Jag velar mellan att köpa en refraktometer eller kalkstickor, vad rekommenderas? Är mitt och stoets första föl så jag är nybörjare och rätt nervös.

Refraktometern är ju helt exakt och man kan även se om mjölken är duglig eller om man behöver ringa vet för plasma,till skillnad från kalkstickor.

Är det gulkroppen som blir slempropp? De får en gulpropp när de blivit dräktiga för att skydda mot ny inseminering.

"Slemproppen" är ett segt sekret som sätter sig i livmoderhalsen för att skydda mot bakterier och liknande. Jag antar att sekretet produceras av körtlarna i livmodern.

Gulkroppen däremot sitter i äggstocken och bildas i follikeln efter ägglossning. Det bildas en gulkropp vid varje ägglossning, oavsett om ägget ifråga befruktats eller inte. Vid utebliven dräktighet bryts den dock ner efter ett tag.
Gulkroppen producerar dräktighetsbevarande hormon och ser därmed till att ingen ny follikelutveckling startar under dräktigheten.

Jag velar mellan att köpa en refraktometer eller kalkstickor, vad rekommenderas? Är mitt och stoets första föl så jag är nybörjare och rätt nervös.

Jag tycker du ska köpa en refraktometer alla gånger, den kan du använda obegränsat, i många år... Den visar också exakt värde på mjölken som Dobbis skrev. Jag har en, och jag skulle aldrig viljla vara utan den.

Jag tycker du ska köpa en refraktometer alla gånger, den kan du använda obegränsat, i många år... Den visar också exakt värde på mjölken som Dobbis skrev. Jag har en, och jag skulle aldrig viljla vara utan den.
Jag har googlat o ej funnit rätt refraktometer.
Vad kostar dem?
Om jag bara ska ha Ett föl tänkte jag försöka låna/hyra en. Några tips?

Igår var det mkt knott fast det var varmt o soligt.
Vad gör mitt sto?
Jo sparkar sig mot magen.:eek:
då sprang matte o letade fram eksemtäcket o hon var glad o slutade sparka sitt föl.
Förstagångsdräktighets idiotier :confused:

Jag köpte min refraktometer i vintras och då kostade den runt tusenlappen - jag kan ju tänka mig att de lägger på lite nu till högsäsongen

Men bör inte en "vanlig" refraktometer fungera? En sådan som man använder till bilar för att kolla fryspunkten och batterisyra? De är ju lite billigare (från 350:-). De ser exakt likadana ut.

Jag tänker lite som Axel här, kanske är dumsnålt..
Men med bara ett sto som lutar mer emot att få somna in än få ett till föl så känns närmare 2000kr (jag kommer inte åt priset på swevet nu, men gjorde det förrut och mitt guldfiskminne säger omkring 1500kr, ett par veckor sedan #Miaa ).

Jag tyckte Axel's förslag om att hyra någon annans som förhoppnignsvis fölat tidigare lät toppen, men gäller ju att hitta någon sådan person med :P Ingen här kanske? :angel:

Annan fundering till er som förhoppningsvis vet bättre än mig; min senaste panik-issue är vad för flugmedel kan jag använda? Är det verkligen lämpligt att ha på min favorit, Absorbine, på dräktigt sto?
Finns ju en del snällare medel (jag köpte en flaska Prob Sommar Deo nu), men de har ju mkt kortare utlovat verksamhet och jag slutade använda andra medel än Absorbine för ett par år sedan då jag tycker den är så mkt bättre...

Jag tänker lite som Axel här, kanske är dumsnålt..
Men med bara ett sto som lutar mer emot att få somna in än få ett till föl så känns närmare 2000kr (jag kommer inte åt priset på swevet nu, men gjorde det förrut och mitt guldfiskminne säger omkring 1500kr, ett par veckor sedan #Miaa ).

Jag tyckte Axel's förslag om att hyra någon annans som förhoppnignsvis fölat tidigare lät toppen, men gäller ju att hitta någon sådan person med :P Ingen här kanske? :angel:
.
Jag var inne på Swevet och Refraktometer Colostrumtar kostar 995+moms .

@Vingra @axel
Om Miranda hinner föla innan era så får ni gärna hyra min :)

Kan förstå att man inte vill köpa en om man bara ska ta ett föl, men om man planerar flera så tycker jag man ska kosta på sig en sån... Det är en liten summa i jämförelse med vad hästar och föl kostar :)

Nu är juvret ännu mindre här. Funderar på om vi har fått fel sista betäckningsdatum. 12 dagar över tiden nu och allt går fram o tillbaks. Hon var lättare att ha med o göra första gången hon fick föl!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama