Dräktiga ston 2014 del 2

Mitt sto är på 328 idag. Hon har aldrig haft föl innan,och det har inte jag heller :) Igår satt det som små genomskinliga kristaller på juvret. Under dagen idag har det varit ljus mjölk på bakbenens framsida. Nu är det droppar på juvret som är vitare än det som kommit under dagen. Hon har även haft lite torkat blodslem i svansen under ett par dagar. När gissar ni erfarna på föl? :)

@sarapara
Min gissning är att det kommer föl inom de närmsta dagarna (inom 48 timmar)
Så nu gäller det att sätta tandpetare så ögonlocken inte går igen...

Själv är vi på 316 dygn... Äntligen känns det som man ser en ljusning i denna väntans tunnel :D

Övervakningskameran installerades igår och idag har vi hållt på att justera vinkeln. Känner mig rätt nöjd nu så nu visar skärmen på sängbordet häst varje kväll :)

Väntar med att sätta på henne fölvakten till hon börjar se mer redo ut.
Är så himla nyfiken. Enda jag är säker på är att den är brun :)

@Miaa Ingen skillnad :( Hon är idag 330 dygn. Samma temp, juvret ser detsamma ut. Börjar snart tro att hon har svalt en pilatesboll :banghead: Har inte hänt ett smack sedan slemproppen

Miaa

Den ogravida veterinären har ju fått barn nu :D
Artikeln var mer än lovligt gammal ;)

Angående sk slempropp så kan man ju se flytningar i nära anslutning till fölning. Men inget som vi hemma varken journalför eller tänker på om det nu inte ser helt onormalt ut.. Och inte alla har så heller..

AM

DSC_0371_zps64370e9e.jpg
DSC_0374_zps1fcb2604.jpg

Dygn 325 här nu. Såg ett par små bloddroppar där bak på Dingla, nu när vi talar om slemproppar. Ni som är kunniga, hur färdigt är det här juvret? Jag försökte klämma fram någon droppe men det gick inte, som ni ser är spenarna inte ifyllda alls. Iof fölade halvblodsstoet utan att det gick att klämma ur någon droppe alls innan, men hennes juver var ju mycket mer ifyllt. Jag tänker att Dingla har ca en vecka kvar av juvret att döma? Jag vakar inte dygnet runt över henne ännu.

Här har det fortfarande inte kommit något föl. Hoppas dock att den dyker upp snart. Paj verkar dock inte ha så bråttom, sover riktigt gott om nätterna. Till skillnad från sin matte...
10361337_10203255386122089_7804879706378728870_n_zps388da436.jpg

@rostad är mjölken fortfarande spökvit? (som någon annan såväl uttryckte det)

den här värmen vi har fått nu borde ju sätta fart på saker o ting! ;)

KL.
Rapport ifrån fodervärden, mitt sto har börjat sätta juver enligt "normen"... 10 juni är hon beräknad tjockisen :love: jag tror dock att hon går över.

@rostad hm ja då är hon inte redo ännu :) men det kan gå undan när det väl slår om!

obs, jag menade givetvis "spökmjölk" och inte "spökvit" :D men det kanske funkar också!

Grattis!

Kl
Är det någon som varit med om att refraktometern visat full pott utan att vare sig juver eller mjölk varit klart?

Dygn 343. Inget juver att prata om, mjölken är gul, men rinnig. Hon sover väldigt mkt och gott om nätterna.

Det är ju förstagångare som ska gå över! Inte när de får sitt andra föl! Förra gången kom den på dygn 330! Häst:devil:!

Har precis beundrat årets föl hitills i föltråden! :love: Åhhh vad jag längtar efter min fölis nu.... :D
Här är vi snart på dygn 280... Nobby mår bra, går på bete och har det gott!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama