Dräktiga ston 2014 del 2

Dygn 332, såhär såg juvret ut idag (ursäkta suddig bild).
Hon har börjat droppa mjölk. Såg att det hängde varsin droppe på vardera spena samt lite kladd på insidan utav låren.
20140519_100743_zps12a996f4.jpg

20140519_100754_zps70521ee5.jpg

Nu hoppar jag in med sto nummer 2. 329 dygn, stora vaxproppar och några stänk mjölk på benen! Stoet är e Quite Easy, dräktig med Ustinov (Libero H-Nimmerdor)

@rostad . Igentligen tror jag på ett par dygn till , men alla är de olika och vår Magica var lite mysko hon hade mjölk men inga andra speciellt kraftiga tecken ,men vid intaget så beslutade jag att tvätta av henne och linda svansen för min magkänsla sa att det var dags .
2 timmar senare fölade hon .
Här kör vi med både kamera till 'tv och gjord till telefonen :-) vilket är skönt .
Har du några andra tecken än slemmet, svullen och mjölken ? Har hon legat inatt ? Vandrar hon något ?
.Ska bli intressant att följa henne under dagen :-)

@rostad . Igentligen tror jag på ett par dygn till , men alla är de olika och vår Magica var lite mysko hon hade mjölk men inga andra speciellt kraftiga tecken ,men vid intaget så beslutade jag att tvätta av henne och linda svansen för min magkänsla sa att det var dags .
2 timmar senare fölade hon .
Här kör vi med både kamera till 'tv och gjord till telefonen :-) vilket är skönt .
Har du några andra tecken än slemmet, svullen och mjölken ? Har hon legat inatt ? Vandrar hon något ?
.Ska bli intressant att följa henne under dagen :-)
Hon har kliat svansen som en tok inatt. För övrigt så har hon mest stått upp och ätit hela natten. Lite extra pippig idag mot sin hagkompis. Hon har vandrat den senaste månaden i hagen. Går fram och tillbaka. Oavsett väder. Vill inte vara ute mer än till kl 14-15. Sedan står hon och skriker att hon vill in. Normalt är hästarna ute till kl 18. Har inte kollat mjölken idag, vill spara på de dyrbara dropparna. Igår var den rinnig, dock var hon inte speciellt svår att mjölka. Räckte med att röra spenan, så sprutade det över allt. :eek:
Såhär såg svansen ut i morse, såg fin ut igår..
20140519_100815_zpsaf33acd0.jpg

Det låter väll lovande som att det skulle kunna titta ut en fölunge inatt eller imorgon ? Spännande :-)
Tillägg
Ser nu att bäckenbanden verkligen ser släppta ut på svansbilden , känns nära nu ....
Hon har kliat svansen som en tok inatt. För övrigt så har hon mest stått upp och ätit hela natten. Lite extra pippig idag mot sin hagkompis. Hon har vandrat den senaste månaden i hagen. Går fram och tillbaka. Oavsett väder. Vill inte vara ute mer än till kl 14-15. Sedan står hon och skriker att hon vill in. Normalt är hästarna ute till kl 18. Har inte kollat mjölken idag, vill spara på de dyrbara dropparna. Igår var den rinnig, dock var hon inte speciellt svår att mjölka. Räckte med att röra spenan, så sprutade det över allt. :eek:
Såhär såg svansen ut i morse, såg fin ut igår..
20140519_100815_zpsaf33acd0.jpg

Nu hoppar även jag in med 4-åriga Stella (Cartier-Stanford) dräktig med Cornettino Ask. På dag 339. Visar inga supertydliga tecken ännu. Juvret ej helt ifyllt, tempen sjönk en halv grad i förrgårkväll för att i gårkväll gå upp till stadiga 37,5 igen men jag vakar på, vill inte missa fölningen.

Det låter väll lovande som att det skulle kunna titta ut en fölunge inatt eller imorgon ? Spännande :-)
Tillägg
Ser nu att bäckenbanden verkligen ser släppta ut på svansbilden , känns nära nu ....
Måste bara fråga, så att man lär sig. Hur tycker du att juvret har förändrats? Vilka tecken ser du jämförelse sedan tidigare bilder?

Just det, magen har förändrats. De "bulorna" som stack ut under magen har nu blivit en stor bula. Så nu ser det mer normalt ut.

Måste bara fråga, så att man lär sig. Hur tycker du att juvret har förändrats? Vilka tecken ser du jämförelse sedan tidigare bilder?
Hon är mer utfylld runt om och skåran syns mindre därbak (kunde igentligen fyllas mer ). Sen talar mjölken för att hon är mer redo samt alla andra fölningstecken .
Jag tror på föl nu men kan ha fel , men tror inte det .... Livsfarligt att säga eftersom de kan droppa mjölk i veckor och knipa .

Hejsan allihopa! Här har jag två tjocka tanter som jag håller under uppsikt. Ardennerdamen är beräknad till 30:e maj och shettisen har jag tyvärr inget betäckningsdatum på men ska tydligen föla under maj månad :-)

Hon är mer utfylld runt om och skåran syns mindre därbak (kunde igentligen fyllas mer ). Sen talar mjölken för att hon är mer redo samt alla andra fölningstecken .
Jag tror på föl nu men kan ha fel , men tror inte det .... Livsfarligt att säga eftersom de kan droppa mjölk i veckor och knipa .
Tack!
Hoppas att du har rätt. Det är ju dags, beräknad att föla inom några dagar.

@mul Välkommen :) Hejar lite extra på dig, då du o jag haft rätt mkt otur genom åren:( Håller alla tummar jag har!!

@rostad Ser ut att vara nära nu, även om inte juvret ser färdigt ut, men de kan ju föla ändå :) Lycka till!

kl Igår vid insläpp kollade jag båda halvorna med reffen, nu var båda uppe på max... Någon timme senare hade hon kristaller :) Men hon har varit lite lurig, med de 2 första fölen visade hon alla tecken, nr 3 , knappt nått tecken alls, nr 4 alla tecken igen :crazy: Skumt... Med stofölen har hon fått tidigare o tidigare dessutom...:o

Minst 3 st till på G.
spännande... för er:p
Apropå vaxproppar så har min det fastän juvret inte är färdigt på långa vägar.
Tror att knotten kan ha bitit henne o att det är sårskorpor.
vill nu se Pisans Temptationunge komma till världen.

Har svårt att hålla koll på vem som äger vilka.

Senast ändrad:
Har svårt att tro att det blir något föl för vår del inatt. Hon hade 37,2 ikväll (igår 37,7 & normalsätt 37,4-,5)

DSC_0371_zps64370e9e.jpg
DSC_0374_zps1fcb2604.jpg

Dygn 325 här nu. Såg ett par små bloddroppar där bak på Dingla, nu när vi talar om slemproppar. Ni som är kunniga, hur färdigt är det här juvret? Jag försökte klämma fram någon droppe men det gick inte, som ni ser är spenarna inte ifyllda alls. Iof fölade halvblodsstoet utan att det gick att klämma ur någon droppe alls innan, men hennes juver var ju mycket mer ifyllt. Jag tänker att Dingla har ca en vecka kvar av juvret att döma? Jag vakar inte dygnet runt över henne ännu.
Jag uppdaterar det här inlägget, någon som har något att säga om juvret på Dingla? nu är hon på dygn 327 och juvret är något lite mer utfyllt idag än på bild här men ingen stor förändring. Spenarna är fortfarande inte ifyllda.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur