Dräktiga ston 2014 del 2

Läcker det mjölk ? Strålar, droppar?

Har inte hängt med superbra i tråden, så vet inte om du redan är förberedd, men det är inte bra om stoet läcker råmjölk så om den lille inte tittar ut snart skulle jag fixa råmjölksersättning och en refraktometer kanske för att kolla statusen på råmjölken (antikroppar), om stoet nu har haft vit mjölk sedan lördags..

Lycka till!
Nej, hon läcker inte.

Är lite osäker på min fölningkunskap, så känns bättre att fråga er som har mer rutin. Räknas detta som vaxproppar eller kristaller? Eller kanske inget utav det?
De tidigare stona fick aldrig vaxproppar eller kristaller, så har inget att jämföra med.
20140512_130902_zps3abd12e2.jpg

20140512_130907_zps74959bf7.jpg

Det är alltid svårt med bilder , men det är inte vaxproppar är verkligen mjölken riktigt mjölkvit /gräddig ?
Har inte upplevt att ditt sto är riktigt färdig ännu, men man kan ju aldrig säga aldrig alla ston är ju olika .
Dessutom har ditt sto stått inne och då svullnar ju tuttarna mer och blir lättare att följa , räkna med att hon ska bli som en riktig mjölk ko om hon följer mönstret :-)
Nu gör ju inte alla det men , jag tycker enligt bilderna är hon inte riktigt färdig ännu . Men vet att du kommer vaka över henne ändå och som sagt man vet aldrig .
Det fanns någon bra bild förut i tråden eller gå in och sök på de gamla trådarna med massor av boopisar så kommer du hitta flera färdiga boopisar både med kristaller och vaxproppar .
Mia
Är lite osäker på min fölningkunskap, så känns bättre att fråga er som har mer rutin. Räknas detta som vaxproppar eller kristaller? Eller kanske inget utav det?
De tidigare stona fick aldrig vaxproppar eller kristaller, så har inget att jämföra med.
20140512_130902_zps3abd12e2.jpg

20140512_130907_zps74959bf7.jpg

Senast ändrad:
@rostad
Tuttarna svullnar ju upp bara på några timmar när de står inne över natten. Så tycker inte det vore konstigt om hon fått stora när hon stod inne.

Säger som miia.. De ser inte färdiga ut.

Jag tycker det ser ut som vanliga kristaller. Skall se om jag hittar en bild från förra året då vårt sto hade vaxproppar.

Vad är konsistensen på ditt stos mjölk? Tunn, tjock? Klibbig? Är den helvit eller spökvit?

@rostad
Tuttarna svullnar ju upp bara på några timmar när de står inne över natten. Så tycker inte det vore konstigt om hon fått stora när hon stod inne.

Säger som miia.. De ser inte färdiga ut.

Jag tycker det ser ut som vanliga kristaller. Skall se om jag hittar en bild från förra året då vårt sto hade vaxproppar.

Vad är konsistensen på ditt stos mjölk? Tunn, tjock? Klibbig? Är den helvit eller spökvit?
Kan ta nya tutt bilder imorgon.
Oj! Eh.. visste inte att de kunde skiljas så mycket i färg. Det är inte "mjölkvit" (så som vanlig mjölk som man köper i affären), utan mer mjölk som man har blandat i lite vatten i. Ska försöka få bild på det om hon nu inte fölar. Konsistensen är klibbig, tidigare var den rinnig och tunn. Hon är i 327 dygn.

Tycker ni att det är för tidigt att fölvaka? Det är en först föderska.

@rostad säger som övriga, hon ser inte klar ut i juvret men det betyder inte att hon inte kan föla nu, så jättebra att du fölvakar!

Och ja mjölken blir helvit som arlamjölk (antar att den är gråvit nu? som utspädd mjölk, stadiet innan den slår om) . Men som sagt, hon kan likväl föla såhär och mjölken rinner till i samband med det, säker kan man aldrig vara ;)

väldigt svårt att säga när hon kan tänkas vara färdig, men följer hon skolboken är hon inte klar men när mjölken slår om till helvit kan du förvänta dig en fölis inom det närmsta dygnet enligt min erfarenhet.

Mitt sto fölade sin första avkomma på dygn 328, där sa det bara pang och vit mjölk strålade ut, fölungen kom samma kväll.

Senast ändrad:
Tack @Charlottee!
Då fortsätter jag vaka och hoppas på att det blir snart. Hur långt tid tar det för att mjölken ska bli heltvit? Vet om att det bara är cirka. Men så att man ha något hum. Hon gick från tum och rinnig genomskinlig mjölk i fredags till vitaktig, klibbig och trögflytande mjölk. Det är så svårt! Drar mig lite för att betäcka om.. Detta tär på mina krafter. :crazy:
Flera i min närhet säger att hon bör föla när som helst. Medans ni säger att hon inte är färdig. Hoppas bara inte att det dröjer veckor. Men som man brukar säga, fint folk kommer sent ;) Längtar så efter att boxbollen ska komma ut :love:

Juvret ser inte färdigt ut men som sagt, hon kan föla nu ändå :)

Om jag ska göra en vild gissning såhär över nätet, så kan mjölken slå om till helvit närsomhelst hos ditt sto... lättmjölken kommer innan den riktigt vita (igentligen gulvit) ;) och att den dessutom är klibbig är ännu ett steg i rätt riktning, ett tecken på att den vita mjölken är på g!

Jag vet känslan, fölvakade konstant i tre veckor sist, och då menar jag dygnet runt men med lite hjälp ngr timmar på dagen. Mitt sto var så färdig och vi väntade i princip bara på den helvita mjölken... men ungen hade det mysigt inne i magen. Jag var ett vrak :crazy:

Tack! Vet om att det är en vild gissning, vilket alltid är svårt att göra (speciellt med enstaka bilder). Får fortsätta hålla koll på henne och hoppas att det inte drar ut allt på tiden. ;)

Tack! Vet om att det är en vild gissning, vilket alltid är svårt att göra (speciellt med enstaka bilder). Får fortsätta hålla koll på henne och hoppas att det inte drar ut allt på tiden. ;)
Ska man gissa så mellan 3 dagar till en vecka från vattenblandat med vitt kalkavslag i @Festina_Lente hade en bra beskrivning spökmjölk -;)
Längre kan man inte gissa utan att följa hur boopisarna /mjölken utvecklas och som du berättat i tråden . Tror dock igentligen inte på fölning de närmaste dygnen som de ser nu .
Förresten, hur långt tid tror ni att det kommer att ta tills hon är färdig? :)

@rostad
Bara som jämförelse, här är en bild på hur min förstföderskas juver såg ut 2 dagar innan fölning. Mer "vaxproppar" än så blev det inte, däremot kunde jag se torkad mjölk på framsidan av bakbenens skenben dagen innan.

20100414092.jpg

När mjölken slår om börjar den rinna ut också, de blir kladdiga på benen när de går eftersom juvret kläms ihop.

Min slog om på torsdagen, han kom lördag dag.

@Miaa
"Det är alltid svårt med bilder , men det är inte vaxproppar är verkligen mjölken riktigt mjölkvit /gräddig ?"

att mjölken ska bli gräddig har jag hört. Fet.

Men ska man verkligen klämma om den har fått vaxproppar, som i min tro är för att förhindra den riktigt bra mjölken att rinna ut??

Hur är det egentligen?

Kan någon skriva födselutrustningslistan igen?

Jag har köpt en platt napp o virkon- inget annat.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama