Dräktiga ston 2014 del 2

Såhär ser våra stallfönster ut:
Fotograf: @cronsell
_MG_5310_zpsde6bbfa4.jpg

Jätte fina fönster! Men blåser det, så kan det dra. Är lite rädd för korsförlamning. :)

Ja, det är skönt att jobba i stall. Men det finns inget som heter lediga dagar eller kvällsmiddag med familjen ;) På dagen är det hästar och på kvällarna är det träningar.

Jag får inte riktigt ihop ekvationen att hästen står inne för att den har ett sår och är svullen om inte såret är jättestort och ordinerats boxvila av veterinär. Om mina får sårskador så vill jag att de ska röra på sig för att på så vis minska risken för lymfangit.

Jag tror att definitionen på vad en häst mår bra av och vad som är rätt går isär en hel del....

Det är väl en definitionsfråga? Har man en lugn häst som mest luffar runt i hagen är det väl sin sak. Inte lika bra med en halv tokig häst som gärna springer runt? Det är just det som har orsakat såret. Hon fick motionera genom kontrollerade former så som longering och gå på promenad. Är man orolig för lymfangit bör man kyla benen, motion och bandagering, just för att få ner svullnaden. Vid svårare ges antiinflammatorisk så som exempelvis Finadyne, Fenylbutazon, Metacam osv. :)

Allt har gått bra, ett mörkbrunt stoföl,

Vi fick hjälpa till att dra ut henne och sedan med att få henne att ställa sig när hon inte lyckades själv första timmen.. Nu går hon själv och diar.. Jag vakar från höloftet för att se när hon bajsar.. Hon är en stor och vild liten krabat :-) lycka till ni andra, kommer att fortsätta följa tråden och heja på er som vakar :-D

Nu sitter man här och vakar, tur att jag är hemma, för servern till kameran verkar ligga nere. Jag får ingen kontakt med kameran nämligen. Så jag går ut en gång varje 1,5 h ungefär.

Juvret är jätte ofärdigt, mjölken är väldigt rinnig och inte det minsta färdig, så det lär nog dröja minst några dagar till.

Jag sitter också och vakar. Sjunde natten. Sitter i sadelkammaren och kollar kameran. Man börjar bli ganska trött och undrar om det någonsin ska komma något föl. Hon har stort juver, mjölk, släppta bäckenband och är på dag 334. Verkar dock inte bli ngt föl inatt heller. Hon sover gott eller står och äter lite hö. Stönar dock emellanåt när hon ligger ner. Hörde nyss henne gnägga i sömnen! :)

@axel
Fuxen är 18 och väntar sitt tionde föl och den bruna är 4 och väntar sitt första. Jag tycker inte att hon ser gammal ut men bilden kanske inte är den mest fördelaktiga för henne.

Finns det någon som vet om
Det är normalt med all denna slem som kommer ur mitt sto? Juvret är sprängfylld och öm. Tempen är normal hon äter konstant sen igår. Första natten som hon ätit upp hela hönätet på länge. Tänkte om det vart infektion av något slag så borde hon höjt tempen och kanske inte bli ett matvrak? Missade teletiden till veterinären precis.

Finns det någon som vet om
Det är normalt med all denna slem som kommer ur mitt sto? Juvret är sprängfylld och öm. Tempen är normal hon äter konstant sen igår. Första natten som hon ätit upp hela hönätet på länge. Tänkte om det vart infektion av något slag så borde hon höjt tempen och kanske inte bli ett matvrak? Missade teletiden till veterinären precis.
Antagligen har hon släppt slemproppen . Vilket dygn är hon på ?

Ok, om ändå visste det. Hämtade hem.stoet i oktober. Säljaren sa att hon släpptes ihop med hingsten 1a juni. Gjorde ul kort efter jag hämtat hem henne och enligt den ska hon föla närsom. Men exakt dag fick jag Ju inte.

Då måste jag ju fråga,är hon sjuk förutom dräktig? Både täcke ,lindor och inne eller bara gjord av socker ? "ler"

Det är väl inte så konstigt att linda? Min märr blev jättesvullen i bakbenen när hon var dräktig och tung, nästan som lymfangit. Hon var lindad nästan dygnet om sista tiden.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 607
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023