Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

När vaccinerades hon för tetanus senast? Den brukar ju ges var tredje år, kan inte tänka mig att 100 dagar då spelar så stor roll!

Kan du inte ge A2 nu och tetanus senare?

Jag hade vaccinerat nu :)

Jag bestämde mig för att ge mina båda ston stelkrampsvaccination i måndags, eftersom det var tre år sen de fick sist mot stelkramp. Då har ena stoet ca 6 veckor kvar till fölning och det andra stoet har ytterliggare några veckor fram men jag tror att skyddet är bra nog ändå.

Visst var det någon undersökning där man kom fram till att man borde ge stelkrampen lite tidigare än 4 veckor före fölning? Jag har läst det men vet inte riktigt var.

Ja, det är kanske lika bra att vaccinera henne nu ändå, ;)

Jag hade nästan bestämt mig för att hoppa över, men ni har nog rätt i att det är lika bra att vaccinera nu, det är ju A2 som är mest bråttom för att det inte ska bli något hopp. Min veterinär tyckte också att jag skulle göra det nu, så det får nog bli så. Bara den lille får lite skydd med sig så, de bör väl vara 3-4 månader minst innan man vaccinerar fölen sedan? Har hört att de inte producerar antikroppar av vaccinet lika bra om man gör det tidigare? Många funderingar blir det! :D

Hur har ni andra gjort ang föl/fosterförsäkring ?

Hört att fölet är försäkrat genom stot första 30 dagarna ? Kan det stämma ?

Mitt sto har idag 50 dygn kvar till 335 dygn :nailbiting: Hjälp va tiden flög iväg helt plötsligt, börjar bli dax att lägga in semester nu :)

Lycka till allihop härinne som går I väntans tider

Jag har LÄST att de bör få i sig mjölken inom 2 h?

Efter 2 timmar så börjar upptaget av antikroppar minska och jag gör som Poff mjölkar ur och ger fölungen ur flaskan tills de hittat tutten .

Detta för att mer säkra råmjölken och för att fölungen får mer energi och kommer igång fortare .

Behöver råd, mitt sto dräktig på 200 dygn ska vaccineras (A2 och tetanus) nu för att det inte ska bli något hopp i hennes vaccinationsschema... Men jag vill vaccinera på 300 dygn för att fölet ska få ett skydd den första tiden... Hur hade ni gjort? Hoppar jag över den här vaccinationen av stoet så måste jag göra om grundvaccinationen på henne längre fram... Det är ok för mig att göra det, men hur hade ni gjort? :-)
De antikroppar som finns i råmjölken är samma antikroppar som stoet har.
Dvs, om stoet har antikroppar mot stelkramp och influensa så ger hon dem även via råmjölken till fölet. Det är inte alls nödvändigt att man vaccinerar stoet precis en månad före fölning, utan det som är viktigt är att hon vaccineras alls så att hon har antikroppar att dela med sig av.

De antikroppar som finns i råmjölken är samma antikroppar som stoet har.
Dvs, om stoet har antikroppar mot stelkramp och influensa så ger hon dem även via råmjölken till fölet. Det är inte alls nödvändigt att man vaccinerar stoet precis en månad före fölning, utan det som är viktigt är att hon vaccineras alls så att hon har antikroppar att dela med sig av.

Aha, då blev det väldigt lätt att bestämma sig ;) det blir vaccinering nu :D Tack!

Hur har ni andra gjort ang föl/fosterförsäkring ?

Hört att fölet är försäkrat genom stot första 30 dagarna ? Kan det stämma ?

Mitt sto har idag 50 dygn kvar till 335 dygn :nailbiting: Hjälp va tiden flög iväg helt plötsligt, börjar bli dax att lägga in semester nu :)

Lycka till allihop härinne som går I väntans tider

De flesta bolag täcker fölet i 30 dagar med stoets veterinärvård. Under förutsättning att hon har en A1 veterinärvård och inte en begränsad förstås.

A

Kl.
Måste också vara med här ju :)
Har ett fyra årigt ardenner sto som har gått 238 dygn idag. Blir mitt första egna föl men har varit med på sammanlagt ett trettiotal fölningar, men är väldigt nervös ändå kan jag meddela.

Lägger in en dålig mobilbild på mitt sto, tagen igår i världens dimma i samband med morgonhöet, ni får leva med hennes lerfläckar och extra kilon ;)
Foto-KGDBX8DP-D.jpg

De flesta bolag täcker fölet i 30 dagar med stoets veterinärvård. Under förutsättning att hon har en A1 veterinärvård och inte en begränsad förstås.

A

Det är riktigt, men iaf i mitt bolag har man bara 30 000:- i vet vård på stoets försäkring. Om ett föl ska intensivvårdas är dom pengarna slut på ett tjilevipp. Jag tecknar alltid en egen foster & föl försäkring med det lägsta livvärdet 3000 kr och 120000:- i vetvård. Den försäkringen kostar från 90 dygn dräktighet mindre än 500 kr, välinvesterade pengar tycker jag som på en utav mina föl fick ta 60 000:- ur egen ficka.

Välkommen :)
Vad spännande med första fölet.
Jag ska också få mitt första :)
Beräknad till 27/3

Va kul mitt sto e med beräknad till den 27 mars men kommer garantert gå över tiden..hon brukar sätta juvet en månad innan å har inte börjat fylla på märkvärt ännu :meh: så blir nog ett april föl

Jag har bara fått ett föl innan och det gick bra men jag valde att fosterförsäkra för att få tillbaka lite om man förlorar fölet samt att det snabbt kostar pengar om de blir sjuka som små och att stoets försäkring inte är så omfattande...
Därför valde jag att fosterförsäkra...:)

Var hittar du den försäkringen? De jag har tecknat kostade 2000kr och täckte bara 30' i liv... :(
Jag betalade 2600 för 15´ liv o 30´vet.vård.
läs poffs inlägg igen :idea:
Det som ger den låga kostnaden är valet med minsta livvärdet. Att höja veterinärvården kostar inte alls lika mycket.

Skulle jag fosterförsäkra så vore det för veterinärvårdens skull.
MEN jag väljer att inte lägga pengar på det. Jag bor 4 timmars bilresa från närmaste djursjukhus med stationärvård (och jouröppet) och jag skulle, helt ärligt, inte utsätta ett sjukt föl för den resan. Utan händer något med mina föl, som riskerar att bli väldigt kostsamt, så kommer de avlivas. Sorgligt, men det är den verklighet vi lever i med såna avstånd.

Senast ändrad:

Va kul mitt sto e med beräknad till den 27 mars men kommer garantert gå över tiden..hon brukar sätta juvet en månad innan å har inte börjat fylla på märkvärt ännu :meh: så blir nog ett april föl

Min har inte heller fyllt på, men jag vet inte hur hon gjort innan, så jag får så vackert bara vänta och se när det kommer :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka