Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Min har inte heller så stort, men jag antar att det är olika?
Att vissa fyller på mer och vissa nästan inte alls???
Vi är på dygn 311....

Ja jag tror det är väldigt olika, googlade lite på det och då stod det bl a att 6 veckor innan börjar stoet fylla juvret, men det stod också att vissa inte fyllde juvret förrän dagar innan så tydligen kan det skifta. Men nervöst är det.....
Såg hela magen hoppa nu ikväll så en livlig rackare i alla fall.

Tempade henne, hon hade 37.8 och det är nog hennes normaltemp på kvällen, det har hon haft tidigare vad jag kommer ihåg.

Vi är på dygn 326 och där kommer droppar från juvren men de är långtifrån att se ut som Sassiballs Fendi!
Däremot har pungen blivit längre och gått från en skinnflik på insidan av ena benet till att hänga hela vägen och kanske 4-5 cm lång från magen.
Meduza känns varmare mellan frambenen men tempen går mellan 36.6-37.2. får se om det blir någon förändring när det är närmre...
Hon åt dock dåligt ikväll, hon har ätit både kraft, hö och all ny halm sen en vecka tillbaka...

Men ush nu blev jag osäker. Kollade precis sista bet datum och det var den 21 maj så jag har bara tänkt att 21 april är bf, men nu får jag räkna ordentligt tror jag.

Hon är idag på 291 dagar och 330 dagar den 15 april.

Senast ändrad:

Sassiball- som många här sa så är det väldigt individuellt hur länge de går och du har kanske ett sto som producerar färdiga föl på kort tid...
Säkert inget att oroa sig för och om hon dessutom rör sig mindre och mindre så kanske det också kan vara en förklaring till att juvren aldrig minskar pga mindre rörelse?
Bara en tanke...
Vi har 4 dagar kvar och på Meduza kan jag bara få ut någon droppe..!
Fendi kanske får jättejuver som fylls ut i spenarna och då behövs det någon vecka till att fylla på...?
Fölet har nog vänt sig i magen idag för som hon har rullat och sparkat nu på kvällen i boxen...!

Spännande! Snart dax för er då kanske :)

Min donna skrämde mig ikväll.
Inte alls varit sig lik när jag kikat på henne i kameran...
Stått o sträckt på sig, kisställning typ, flera ggr.
Rätt vad det är slår hon argt med svansen o lägger sig ner.
Ligger ett tag sen lägger hon sig på sidan o frustar.
Gick ut till henne o hon låg kvar o kelade lite, sur på magen.
Släppte en stor fis sen reste hon sig o ville bli kliad mellan spenarna ;)
En uppfödare som hjälper mig Med råd tyckte att jag skulle se om hon hade mjölk, vill inte pilla för mycket på dom men testade ikväll o det sprutade ut genomskinlig vätska..
Efter jag gått kissade hon o stod o blinkade länge efter.
Betett sig lustigt så nåt är det som stör henne...
Äter nu iallafall o ha bajsat så är nog inte kolik.
Kanske bebis vände sig eller förväkrar.
Blir att ha koll på henne inatt.

[axel;16290864]Är Fackellija seminerad i år eller förra?
tyckp att hon ser mkt slank ut på inridningsbilderna.

HON!! om ngn är ett selektionssto:love:[/QUOTE]

Förstod att du menade Fjärilsviol istället ;). Nej hon är inte seminerad och blir troligen inte det iheller iår pga ekonomin. Satsningen är istället på unghästkkasser och tävlingsresultat :)

Synd att hon inte semineras. Men förstår sitsen. Men jösses vad hon är läcker!!! Är verkligen en av de snyggaste hästar jag sett!! NÅGONSIN!!!

Primadonna jäser på... Är 88 dagar kvar till den 5 juni när hon är beräknad till... Förra året gick hon över 5 dagar och fölade på dygn 340.

Men vi får se. Den 5 juni är ju Danmarks nationaldag. Kanske passar hon på att föla då ;) (man hoppas ju)

En liten bild på hennes mage från idag...

7A8E726C-7D3A-42D3-87CD-3399DFF6923C_zpstx9rtznb.jpg

Tydligen mkt roligare att sprida ut maten än att äta den...

Hur har det gått inatt??

Malmir: Inget föl på g?

Festina, undrar om våra ston följs åt iår med? Fölade ju båda på 340d :)

kl
Idag är Mandora på 300d och Miranda på dag 249, lite bilder kommer här :)

4sxp5c.jpg

35ckbw1.jpg

2djud1d.jpg

Ny lerinpackning, bra för pälsen...

2dumgs2.jpg

iqy2iv.jpg

zvsks9.jpg

Fina dom är! Lerinpackning är ett måste ;)

Hon var orolig inatt men idag har det varit lugnt.
Kan ana att hon haft lite flytningar med och större kristaller på spenarna...

Lite bilder, va svårt det är att få magen se så stor ut som den gör i verkligheten!

1958377_10202160372064787_422226378_n.jpg

1896899_10202160372384795_585233211_n.jpg

1978714_10202160372824806_643125033_n.jpg

Hur har det gått inatt??

Malmir: Inget föl på g?

Festina, undrar om våra ston följs åt iår med? Fölade ju båda på 340d :)

kl
Idag är Mandora på 300d och Miranda på dag 249, lite bilder kommer här :)

Nä inget föl i natt, det är ju inte beräknat förrän på onsd! Är ju ändå 3 dagar dit;)
Nä jag tror att det vände sig rätt så enligt "regelboken" borde det vara en vecka kvar... så nästa helg kanske...!:)
Hon äter ikväll och är precis som vanligt men vi har lite koll på nätterna även om vi inte övervakar hela tiden än...
Är första fölet så har inget att jämföra med förutom att mitt förra sto fölade helt utan juver, mjölk, vaxproppar eller speciellt slappa bäckenband!
Men hon har ingen stor mage alls! Kanske som Festina_Lentes häst som har 88 dygn kvar...
Blir nog ett litet föl eller så går hon över 88 dagar:D

Kl
Ä lite orolig för mitt sto...
Inatt hade hon det ju jobbigt och nu ikväll hann hon bara äta upp betforn sen la hon sig ner.
Gick ut till henne efter en stund för att kolla till henne, då stönade/flåsade hon tills hon reste sig efter en stunds mys.
Slår med svansen o är irriterad...
Tyckte magen kändes väldigt hård på henne när hon låg ner.

Är detta normalt? Förverkar?
Hon är bara på dag 310, ska hon ha det såhär nu varje kväll tills fölet kommer :(
Usch så dåligt samvete jag fick som utsätter henne för detta!

kl

Min har beräknad föl den 21:e mars men det lär dröja med fölning verkar det som. Mammahäst mår bra, hon är lite trött så klart och står gärna och "spacar" ut i tomma intet

Bilder från idag
Lotta_zpsa7abe784.jpg

behind_zps25659183.jpg

Här väntar vi tre shetlandsföl iår.

Xia först ut, idag på 304dygn.
Hi Ness på 300dygn
Winjette på 248dyn

1888579_10152098624614261_1010653449_n.jpg

Hi ness som man set mest av

Min Stella fyllde också juver hur tidigt som helst. Fölade på 319 dygn om jag minns rätt! Hon började 10 veckor innan fölning. :nailbiting:

Min har inte tillstymmelse till att fylla juver :meh: sist börja hon fylla ca 4 veckor innan föle damp ner :)

Hon låg ner två ggr och ojade sig sen stod hon upp resten av natten...
Är lite halt när hon legat ner, syns att det kommer från länden.
kan det vara fölet som vänder sig o bäckenbanden som släpper som gör ont?
Tycker så synd om mitt lilla hjärta!

Jag har ingen aning. Kanske någon annan här inne vet?
Förstår att det gör ont i dig. Men snart är det över :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka