Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Så det är bara vänta o se om hon accepterar att ha shettisen med sig eller vill gå ensam.
Shettisen kan gå med fåren ett tag så det går ju lösa, annars finns det säkert nån som kan ta emot henne en tid :)

kl

Finns inte en tillstymmelse till att börja fylla juver. Däremot har hon ökat i omfång de senaste veckorna. Så var hon förra dräktigheten också -blev riktigt stor först sista månaden :)

Så spännande, nu börjar det närma sig för flera av er/oss härinne :)

Fendis juver ser lite lite större ut för varje dag (fortfarande litet ändå)

Dingla har jag inte sett något juver på men däremot både känt och sett flera fölsparkar :love:

Letar lite efter ett tillfälligt hem (fodervärd) åt min ridhäst för hon är ledarstoet och hon är väldigt pigg och busig och manar de två dräktiga till lek hela tiden, fast de inte riktigt orkar nu längre så jag tror de vill vara ifred. Och sen när fölen kommer vill jag att stona med sina föl ska ta det lugnt och inte känna att de måste leka hela tiden på ledarstoets begäran.

Hittar jag ingen fodervärd som jag känner mig bekväm med så delar jag på dem.

Senast ändrad:

Vilka racerdamer.
Kände knappt igen Frida utan sadel o i topptrim:D

Haha, nej har fått ett antal föl sedan dess och mage därefter :D...
Ett tag sedan hon såg ut såhär nu <3
1947757_10151888579835951_1006534209_n.jpg

1618625_10151888580040951_1482211746_n.jpg

1965075_10151888636430951_1361865409_n.jpg

Nyfiken på om det ploppar ut en kopia av henne själv iår, dräktig med Luxus. Här som föl -99 med mamma Bordighera
1920381_10151888636275951_1097675219_n.jpg

Malmir: Nej e.Chirlon är hon inte, min Frida är en egen uppfödning född -99 e.Tip Top u.Bordighera(36) ue.Maraton - Galant.

Tjusig iaf! När är det dags? Vilken seminstation använde du till Frida-Luxus?
Här har vi precis gjort den dagliga kontrollen men inget nytt att anmärka på även om jag tycker att det borde närma sig rejält nu...
Var det Hunter som beskrev det som en "Vuxen-julafton"?!
Så himla korrekt beskrivit:)

Tack så mycket :)! I april-maj. Vi har en skicklig seminvet som har station bara 5 min körväg från oss dit vi alltid åker. Fridas barnbarn Fackellilja som också är på bild i mitt tidigare inlägg är dräktig med Dalwhinnie, seminerad på samma ställe.

Är Fackellija seminerad i år eller förra?
tycker att hon ser mkt slank ut på inridningsbilderna.

HON!! om ngn är ett selektionssto:love:

Här närmar sig min "Maja" fölning. 330 dygn på torsdag-335 (11 mån) den 11/3. Började sätta juver för en månad sedan och vid koll igår kväll så hade hon "växt till" ordentligt!:nailbiting:

Så hos oss börjar det bli spännande! Vi har kamera i boxen sedan flera månader tillbaka och ikväll halmar vi upp!:)

Det är så spännande! Skall bli kul med föltråden sen och se alla föl... Kul att se om de blir lika sina fäder eller mödrar... De tre avkommor jag har sett efter Hip Hop har precis samma färg som honom och de Warsteineravkommor jag har sett är också väldigt lika i övrigt har jag bara sett en och annan avkomma av samma hingst och har inget att jämföra med utseendemässigt...
Jag är så spänd på att se teckningen på mitt föl då det är en så ny hingst så det finns inga avkommor att jämföra med...
vet inte om de blir stora eller små vet bara att hingsten har väldigt bra lynne, lugn och stabil och trevlig men det behöver inte betyda att hans avkommor blir så :D
Jag väntar också spänt!
Nittionio du måste höra av dig med hur det går!

Jag som har ganska precis 100 dygn kvar till beräknat tycker det är himla kul att det börjar bli på g för några. Så man får se några sötnosar innan det är dags för min egna. Kommer troligen bli ännu mer sugen av det men å andra sidan så kasnke nyfikenheten stillas för en sekund i alla fall :)

Jag har en fråga om foder...
Ger ni era hästar morötter och isf varför eller varför inte?
Ger ni dem nu när de är dräktiga?

Menar du inte fjärilsviol? Den svarta med mycket vitt? Fackellilja är den helbruna och hon är jättefin men slank skulle man nog inte kalla henne :)

Ja, vi är ju några stycken som kommer få hänga i den här tråden längre än andra.Men jättespännande att de första börjar närma sig nu. Det tidigaste föl jag har haft föddes 15 mars, då var det tio minus...

Ni som har dräktiga ponnyston... jag hittade en typisk sällsynt ponnysjukdom som drabbar dräktiga ston...
Hyperlipemi.... Tydligen går det att fodra bort med morötter och äpplen i slutet av dräktigheten...
Tänkte att kanske någon var intresserad...
Charlie Lindberg som var veterinär på ATG Jägersro som informerade om det

Kl
I förra årets dräktiga sto tråden hade de en teori om vilket kön det blir på fölet beroende på fullmånen :)
Enligt den teorin stämmer min känsla o pendeln med att det ligger en hingst inbakad i mamma häst.

Så, FRÅN fullmåne = sto, TILL fullmåne = hingst.

Va? aldrig hört talas om? jag har ju ett dräktigt welshmountainsto. Är minsann lite orolig, så små ston kanske får svårt att föla? det är hennes första föl...hoppas fölet är litet.

vad jag förstod det som så var det mest foderrelaterat och att man inte skulle hålla igen på fodret fast de blev runda för att det var något med fettspjälkningen och som då skadade... du får googla, kommer inte ihåg exakt vad jag läste men ville ändå tipsa om det... men morötter och äpplen på slutet var tydligen väldigt bra!:)

Ok :) Dingla har fri tillgång på hösilage så jag håller inte igen på fodret. Hon är inte särskilt tjock utan lagom skulle jag säga så hon behöver äta.

Det där är det nya att man inte ska ge högdräktiga ston för lite energi.
Samma som att man svälter ponnys för att banta dem

Det är fullt naturligt att stoet bygger upp depåer inför digivandet. Dessa behöver då inte fullt lika mkt energi senare o går ner- som kvinns.

Ponte. visst har du rätt. blandar ihop dem:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka