Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Vad är det för stam på Frida? Vet en häst som ser ut som henne som är efter Chirlon... Ja våra hästar travar också in i stallet när dörren öppnas.... (vi har utegångsstall precis utanför stallet där de får sin mat) Syrrans stjärna är väldigt känslig med lågt blodsocker, både sparkar och biter innan hon fått i sig lite mat så att henne håller man sig ur vägen för när det är kvällsmat... Ganska roligt att de är så olika och sen när hon har ätit är hon jättekelig och trevlig... som sagt bara sur när hon är hungrig!

Tack för tipset, vad är skillnaden på preparaten? Är inte så förtjust i att ge medel med livstids karens, även om jag givetvis gör det ifall det behövs för att hon ska bli bra :)

Blenda står givetvis fortfarande inne, men är pigg och feberfri. Äter med god aptit och verkar inte jätteorolig över att behöva vara ensam inne.

ang vaccinering så brukar vi vaccinera 1 månad innan fölning

Min veterinär har idag varit och vaccinerat mina hästar. Båda två fick stelkrampsvaccinet för 1 år sedan. Men vetten ansåg att mitt dräktiga sto behövde ha stelkrampsvaccin i år också pga att hon är dräktig. Så hon fick det. Lillponnyn fick endast vaccin mot hästinfluensa.

Min har beräknad fölning om 6 veckor, men åker till föl-BB i helgen ifall skulle bli fölning 2 veckor tidigare.

/Lizzie

Kl
Det är minsann farligt att hålla på med hästar :nailbiting:
Klättrade upp på en stege i boxen för att sätta upp kameran o lyckades trilla ner :banghead:
Nu sitter den på plats iallafall o självförtroendet har fått sig en törn :p
Tycker älva har börjat bli lite mjukare över rumpan och magen har vuxit nåt väldigt sista veckan!

Jag vet i ärlighetens namn inte vad skillnaden är, bara att fånghästar svarar bättre på butta. Det är även snällare för magen om man måste ge under lång tid. En väns häst fick fång i somras och den svarade inte alls på Finadyne. Jag sade direkt att hon skulle byta till butta, men hennes vet tyckte det gick bra med Finadyne. Efter ngn veckas medicinering utan att hästen blev bättre, bytte dom preparat och direkt blev den smärtfri.

Jag själv hade två fånghästar i somras, varav den ena hade 0,9 mm innan hovbenet gick genom sulan. Så jag har läst och frågat och försökt lära mig så mkt om fång som möjligt. Bägge hästarna är idag friska, även om det sänkta hovbenet inte är helt på plats än.

Frida är nog min idol, hon är så fin!

Idag sparkade fölisen igen, 255 dygn nu :) Lyckades kittla magen så att den sparkade (inte alls en jobbig matte)

http://www.youtube.com/watch?v=a61VuAuaR-A

Räkan har fått flytta in i sin fölbox nu, värmelampa och kamera är kvar sedan förra året när ett annat sto fick föl. Hennes boxgranne ser nu ut som en liten ponny i jämförelse med henne =)

DDAE1255-62DA-47FB-9752-3FB1121B9519_zpswbviavr7.jpg
[/URL][/IMG]

Kl
Börjar bli nervös att Älva inte kommer gå tiden ut...
När jag tog ut dom idag så såg hon ungefär ut som en vallack på håll!
Juvret hade blivit jätte stort under natten
Hon har oxå börjat bli slapp på rumpan.
Trycker sig mot väggen o kliar svansen men det har hon gjort ett tag nu...
Gått 301 dagar idag...
Är ju första fölet för henne o överallt har jag läst att när det är första gången brukar de inte sätta juver förrän det är dax o inte visa så mycket tecken m.m...
Brukar kunna känna när det är nåt på gång med henne o har en konstig känsla av att det inte är långt kvar nu, kanske därför jag haft brått att få upp kamera o halmat boxen redan...
Eller så är det bara för att jag är nervös :nailbiting:
Imorgon kommer hovslagaren ut för att plocka av henne skorna så är det klart med !

Tycker du gör rätt som börjar förbereda att allt är klart. För även om jag personligen inte tror att det är dags riktigt ännu så känns det bättre för ens egen kropp och själ att man är "klar"

Men det är rätt vanligt att de får stora juver på morgonen. De har ju då stått stilla hela natten. När de är lika stora när de kommer in på kvällen då börjar det närma sig...

Klia svansen kan de göra länge.

Ta en bild på henne och hennes juver så kan vi titta.

Tack för filmen:)
"mitt" foster rör sig inte o har väl dött:(
200 dagar idag.
Jag.. pessimisten behöver inte titta efter så mkt tecken, men förhoppningsvis hamnar jag i er sits längre framåt.
Ödemet är dock helt väck:)

Följer er o lär mig förhoppningsvis ett o annat.:)
Vilket gediget byggt stall du har:) genomtänkt.

Nu ska du inte vara "sån" Axel :)

Mina flickor har gått 212 resp 182 dygn, inga synliga rörelser o inga jag kan känna heller, men dräktiga är de! :)

Kände första sparken runt dygn 240 ca så jag skulle inte vara onödigt pessimistisk om jag var du.. =) men jag vet hur det känns, gick och funderade på om den verkligen levde när jag kände första sparken.

Stallet är ju inte "mitt" står inackorderad, men både jag och Räkan trivs bra, uteboxar och skötplatser inomhus :)

Min rör sig väldigt sällan, men visar emellanåt sig vara riktigt busig.
Jag har också tänkt som du, att den säkert är död.
Men rätt som det är så får man ett livstecken :)
Det är säkert som det ska vara med din ska du se :)
Men jag förstår din känsla. När hon konstaterades dräktig, så frågade jag när jag skulle komma tillbaka, vilket jag tydligen inte skulle.
Men hur vet jag då om hon är fortsatt dräktig? Om man inte gör regelbundna kontroller? - Det märker du till våren, fick jag till svar!! :eek:
Jag som trodde att man följde upp som man gör när man är gravid :D
Lyssnar på hjärtslag och allt :D :D :D

Tack alla för uppmuntran.:)

Ni kanske kommer ihåg att på det första UL så Vet. med BESTÄMDHET -"Hon är INTE dräktig!!
Nej det hade jag ej heller räknat med.

Sen ser min kompis ngt på skärmen som ser ut som en fosterblåsa, men med vävnad i- Alien möjligtvis. Och den mkt rutinerade seminvet. blir konfunderad och måste återkomma på 35 dagar o då....:) var det en Räka med hjärtljud.:confused::banana:

min kompis menade att min stora hästs slappa livmoder var som ett helt hav att leta i.
Hade det inte varit för er hade jag troligen "terrat" Vet. med alla möjliga okunniga farh¨ågor. Så tack allesammans o håller tummen för att det nu går BRA för er.

Senast ändrad:

Precis läst här på buke om alla hästar som fölat utan tecken och förvarning och som kommit för tidigt... ja nu med 11 dagar kvar känner jag mig lugn... NOT! stressar mig at vi inte får igång övervakningen heller trots flera försök och med olika utrustning... Blir väl till att sova i stallet?!
Eller lite på fölgjorden, om vi nu får täckning med den...?

Tack för de lugnande orden :)
Lite går de ner under dagen men inte så hemskt mycket...
Liten bildbomb på min dam, 302 dygn idag :love:

1939992_10202105970904792_465370094_n.jpg

1743465_10202105976024920_472684391_n.jpg

1662019_10202105980465031_491799979_n.jpg

1779677_10202105982305077_327718727_n.jpg

1888494_10202106003945618_1770166607_n.jpg

1972537_10202106004345628_954719207_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur