Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Delvis KL
Apropå lungorna. Visste ni att lungorna var så enorma? Längs hela revbenen.
Blev varse det först när jag nyligen såg dissektionsfilmen här för några veckor sedan:o
Tro fasen att många får " sadeltvång". OT igen- Hunter:p

På tal om fång så krävs både bra hovslagare och bra och individanpassad foderstat. Vår häst som fick fång får hö och Grov 60 och absolut inget socker såsom frukt, morötter eller betfor. Det är andra skörden hö och vitaminer och mineraler som gäller för henne och sen får hon gå på gräs 1-2 tim er dag och helst uppdelat på sommaren.
Blir ett väldigt puzzlande med att ta ut och in men samtidigt har vi en frisk häst och hennes hovar har blivit nästan helt bra sen i somras.

Jag har en ide...
Vi har en lista med beräknade fölningar, hingstval och vilket försök det tog på men nu när det snart kommer igång så kan vi kanske lägga till under listan en ny lista med vilket dygn de kom på, färg och höjd och sen lägger vi bilderna på dem i bildtråden som någon skapar?
Kanske bara är jag som intresserad av höjd, färg och dygn?:D

Det finns flera gamla trådar om dygn och även om kön. Det sägs att stoföl går på färre dygn än hingstföl. Om jag minns rätt visade undersökningen i tråden att det var så.

Ska se om jag kan hitta dem, annars kanske någon annan gör det?

Man måste nog komma ihåg att det är skillnad på foderutlöst fång och förlossningsfång, det är olika saker som utlöser det. Jag har ingen egen erfarenhet av förlossningsfång, men vill minnas att jag lärt mig att de ofta har mer ont av det och att det är svårare att få dem bra efteråt.

(under min hovslagarpraktik träffade jag ett kallblodstravarsto som fått förlossningsfång och varit riktigt dålig efter båda sina annars normala fölningar, hon togs ur avel efter dessa två avkommor trots att hon var ett riktigt bra sto)

Min Karisma fick förlossningsfång en gång när hon hade efterbörden kvar i 6 tim (vilket normalt inte ska leda till fång). Vi var förvisso väldigt snabba på det med butta, men hon blev snabbt smärtfri och helt bra. Jag kanske hade en väldig tur, för den fången var inte värre eller svårare än dom andra foderrelaterade jag varit med om.

Är det egentligen skillnad?
Det bildas likväl toxiner som löser upp "klistret" mellan lamellerna.
Skillnaden torde vara i hur långvarigt förlopp i toxinbildningen. Får man ut efterbörden så upphör förgiftningen. Foderrelaterat kan var svårt att hitta felet i o det fortgår.

Görel : nu menade jag på "våra" hästar på listan....:)
Jag menade inte generellt, då finns det säkert trådar.
Vi har en lista av alla planerade föl då kan vi väl fylla på efter med födda föl?

Ja vi brukar ha en tråd för varje årgång, så årets borde ju bli något i stil med "Föl födda 2014" :) Så den kan du ju starta om du vill sen när ditt föl kommit, om nu inte någon annan hinner före.

kl

tittade under magen på Fendi, och minsann har hon inte fått lite juver alla redan, det är ju nästan två månader kvar. På Dingla syns inte ens spenarna för all päls :D Men hon har ju också 3 månader kvar.

Missade , men var det en diskussion om stelkrampsvaccinering före fölning? man gjorde alltid det en månad före fölning innan, gör man det fortfarande ? eller om stoet är fullgott vaccinerat sen innan, räcker inte det? Har inte hängt med i alla nya rön :)

Senast ändrad:

OT igen- Hunter:p

Som vanligt får jag återställa ordningen då, pretto och korrekt som jag är :p

Bild från idag på Lotta som har BF till 21:e mars. Dock finns det inte en tillstymmelse till att det är något föl på g så gissar att hon går en bit in i april.

IMAG0433_11_zpscf444aa1.jpg

(ja hon ÄR smutsig och den där fläcken som ni ser till höger om virveln är löst hår som jag rakade loss med handen när jag tog på henne...hon FÄLLER galet just nu)

Här fälls det också för fullt, särskilt Frida :)

Två tanter som väntar på att få komma in till kvällsmaten!
1623633_10151882037060951_2057252468_n.jpg

Och.... DÄR gick startskottet! ;)
1964975_10151882037975951_905196663_n.jpg

Frida är stallets drottning, så såklart kommer hon först!
1969348_10151882038095951_293712827_n.jpg

1779923_10151882041320951_1317425893_n.jpg

Frida <3
1507678_10151861444180951_1078757996_n.jpg

1920155_10151861450480951_788433698_n.jpg

Kl
Blenda är bättre idag :) Hon får finadyne och hippotrim. Ingen feber, lite varm i hovarna och svullen i benen men det har hjälpt riktigt bra med vanligt liniment. Idag var hon såpass bra att hon smet ut ur boxen när jag mockade..
Hon fick inte så jättemkt kraftfoder från början, men nu får hon ännu mindre, mest bara för att blanda finadynet i. Hon har inte haft feber sen vi började behandlingen. Hon ligger ned, och reser sig utan problem och ser pigg och vaken ut i blicken. Så det ser väldigt lovande ut!

Vad skönt! Jag vill verkligen inte vara någon besserwisser, men butta är det som är bäst för fång. Jag skulle prata med min vet och be om att få byta preparat.

Vi firar oxå 300 dygn idag!
Tiden går så fort nu,hinner inte med!
Nu är det mesta fixat inför fölvak iallafall,bara hämta gjorden och göra iordning hagen de ska gå i första tiden :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka