Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Absolut olika. Det jag menar är att man inte ska få panik för att bäckenbanden börjar släppa en månad innan beräknad fölning. Det fick jag första gången och satte sen rekord i vakande:D

Det man avmaskar mot är i sådana fall fölmasken vilket kommer med mjölken från stoet .
Därav maskar man direkt efter fölningen .
Dock är det skilda meningar om det behövs numer eller inte .

Och min är på 293.....

KL
Finns det någon statistik på om det skiljer mellan hur länge fullblod går jämfört med tex halvblod? Eller går allt från Shettis till Ardenner lika länge?
Finns det några andra skillnader mellan raser i samband med dräktighet och fölning? Bara lite natt-tankar :)
Jag har fått föl av flera olika raser; halvblod, fullblod, shetland och new forest, och det har inte varit någon rasvis skillnad mellan dräktigheterna, utan mer individuella skillnader och kanske inte ens likadant varje gång med samma sto...
Jag blev väldigt förvirrad nu.
Men jag menade att jag läst att 320-365 är normalt och att min vet sagt att de kan födas ner till 21 dygn före utan att det skulle vara någon större fara.
Men jag kanske missuppfattat honom!!?
Det finns säkerligen många teorier om det där. I min gamla "att bli med föl" (inköpt inför mitt första föl 1993...), som jag lärt mig grunderna från, står 330 dygn +/- 10 dygn som "normal" dräktighetslängd. Före 320 dygn anses vara prematurt. Jag har dock fått en på 316 dygn som var fullgången och normal.
Sen finns det alltid individuella variationer - vissa ston går alltid 300 dygn och får fullgångna föl, medan andra går uppemot 350 dygn varje gång.
Hon är helt parasitfri o ska man avmaska ändå. då... senare?
Kan fölet ha mask även om stoet är fritt?
Fölet föds inte med någon mask.
Det man tidigare ansett är att man kan skydda mot fölmask, som de får i sig via mjölken, genom att avmaska med Ivomec samma dag som de fölat. Men det senaste på den fronten är att fölmask är såpass ovanligt att det är onödigt att göra denna avmaskning.

Mina ston följer mitt vanliga avmaskningsprogram - vad som behövs efter träckprov. Och sen får fölen Axilur mot spolmask vid 8 och 16 veckors ålder, innan de går in i de vuxnas schema.
Bor mitt i skåne (Sjöbo)
Menar du på allvar att du tycker att Sjöbo är i mitten av skåne?? :confused:

Menar du på allvar att du tycker att Sjöbo är i mitten av skåne?? :confused:

ha ha ha... Nä exakt mitt i skåne är det ju inte... men mer i mitten/söderut än åt något annat håll tycker jag... vad hade du sagt?

Brukar dock säga att jag bor väldigt centralt... Lika förbaskat långt till allt ;)

Senast ändrad:

Jag har fått föl av flera olika raser; halvblod, fullblod, shetland och new forest, och det har inte varit någon rasvis skillnad mellan dräktigheterna, utan mer individuella skillnader och kanske inte ens likadant varje gång med samma sto...

Naffayette förde statistik på Varmblod kontra våra halvblod hur länge de gick med dräktigheten.

Jag har för mig att Varmbloden gick vanligen närmare 330 dagar men Våra Halvblod gick längre och genomsnitt på 334 / 335 dagar .
Och att det faktiskt var en ras skillnad på detta ?
Det kanske därför det diffar mellan 330-335 dagar som man räknar som normalt . Alltså inte på direkt hennes studie men bland vettarna om de seminerar mest halvblod eller mest varmblod så att säga ?

Senast ändrad:

Ja hon är dräktig med zw igen. Ska bli kul att se hur lika dom blir, även den hon kastade för ett par år sedan var lik zuidenwind :)

ah kul! håller som sagt alla tummar och är smått avundsjuk över att du får en ZW avkomma till :love:

... jag saknar min fina kille.

*knapplån*

Ang föl födda för tidigt... mitt sto e Contender fick 3 föl hos mig, de är födda på dygn 314, 317 och 320 - inga problem med något av dem, alla mådde bra, var normal stora, inga problem att dia, resa sig etc - alla friska och krya... Den sista var född i slutet på mars, så kan det gå när stoet tar sig på en seminering och sen fölar för tidigt (jag ville inte ha ett marsföl egentligen).

Jag tror att vissa ston har kortare dräktighet. Jag vet en som fått på 314, 317 och 316. Lite ynkliga, men okej. Sen vet jag en som ftt på dygn 314 där ungen var rejäl. Övriga som fått så tidigt har haft stora besvär med fölungen

En kompis till mig hade ett sto som bröt benet på dygn 329 de lyckades ta henne till Ultuna (de bor nära) och söva henne och snitta ut ungen. Ungen klarade sig inte, den levde ett par timmar men dog trots intensivvård, lungorna var inte färdiga.

Förstår det :( är alltid svårt med det beslutet, speciellt när det gäller en så ung häst. Man vill ju inte sluta hoppas...

Blenda är bättre idag, ingen feber men givetvis har hon ont i hovarna :( nån som vet ungefär hur lång tid det tar innan det brukar ge med sig? Jag har knappt ingen erfarenhet alls av fång ...

En kompis till mig hade ett sto som bröt benet på dygn 329 de lyckades ta henne till Ultuna (de bor nära) och söva henne och snitta ut ungen. Ungen klarade sig inte, den levde ett par timmar men dog trots intensivvård, lungorna var inte färdiga.

Jag lär mig verkligen jättemycket av er här inne!
Jag har aldrig innan förstått att det varit så små marginaler!!
Trodde att de är klara runt 330 och ett par veckor hit eller dit inte spelar så stor roll. Men det är alltså så individuellt hur lång tid varje unge behöver på sig?
Är det samma sak med människor, fast jag aldrig fattat det?

Det handlar mycket om lungornas utveckling. Fölens lungor utvecklas sent, det är därför de är så känsliga.

Har hon fått butta med dubbeldos första dagen så brukar smärtan släppa rätt snabbt, men kanske att hon får för låg dos? 1,5 påse morgon & kväll brukar man ge till 600 kg häst. Hon måste hållas helt stilla på mjukt underlag, men det har väl troligen redan vetten sagt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III