Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad skönt att allt är bra med era hästar! Läste att många bor i Skåne och är nyfiken på var i Skåne? :-) vill gärna se bilder på nyfyllda juver då min förra häst inte fick något alls innan fölning...
Hon kastade nu på morgonen
Av 3 inseminerade ston är det en som fortfarande är dräktig, och det är den som vi inte trodde skulle vara det... Suck, varför håller man på med avel egentligen?
Jag har fått föl av flera olika raser; halvblod, fullblod, shetland och new forest, och det har inte varit någon rasvis skillnad mellan dräktigheterna, utan mer individuella skillnader och kanske inte ens likadant varje gång med samma sto...Och min är på 293.....
KL
Finns det någon statistik på om det skiljer mellan hur länge fullblod går jämfört med tex halvblod? Eller går allt från Shettis till Ardenner lika länge?
Finns det några andra skillnader mellan raser i samband med dräktighet och fölning? Bara lite natt-tankar
Det finns säkerligen många teorier om det där. I min gamla "att bli med föl" (inköpt inför mitt första föl 1993...), som jag lärt mig grunderna från, står 330 dygn +/- 10 dygn som "normal" dräktighetslängd. Före 320 dygn anses vara prematurt. Jag har dock fått en på 316 dygn som var fullgången och normal.Jag blev väldigt förvirrad nu.
Men jag menade att jag läst att 320-365 är normalt och att min vet sagt att de kan födas ner till 21 dygn före utan att det skulle vara någon större fara.
Men jag kanske missuppfattat honom!!?
Fölet föds inte med någon mask.Hon är helt parasitfri o ska man avmaska ändå. då... senare?
Kan fölet ha mask även om stoet är fritt?
Menar du på allvar att du tycker att Sjöbo är i mitten av skåne??Bor mitt i skåne (Sjöbo)
Menar du på allvar att du tycker att Sjöbo är i mitten av skåne??
Jag har fått föl av flera olika raser; halvblod, fullblod, shetland och new forest, och det har inte varit någon rasvis skillnad mellan dräktigheterna, utan mer individuella skillnader och kanske inte ens likadant varje gång med samma sto...
En kompis till mig hade ett sto som bröt benet på dygn 329 de lyckades ta henne till Ultuna (de bor nära) och söva henne och snitta ut ungen. Ungen klarade sig inte, den levde ett par timmar men dog trots intensivvård, lungorna var inte färdiga.