Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Är du vaken? Hur går det?
Jag har ju ingen erfarenhet att dela med mig av.
Men är vaken om du vill "prata"

kl
Vem är först ut här? Är det dax att öva upp földans movsen snart? :banana:

Så här ser det ut inför nästa månad, enligt "Beräknad fölning 2014" tråden:

Mars
11/3 Savarinh e. Levisto Z-New Balance, dräktig med Colman på första försöket, färskt. (Nittionio)
12/3 Meduza ("okänd stam"), dräktig med Everdale TAI på första försöket. (Malmir)
17/3 Filippa e: Cortez - Ceylon, dräktig med Homme d Honneur första försöket (rebeckasff)
26/3 Belize, Bellini - Utrillo, dräktig på första försöket Sir Oldenburg. (Esswe)
27/3 Fairy Girl xx e: Diktat-Fairy King, dräktig med Hip Hop på första försöket. (Tingeling)
27/3 Maj Savanna e:Majestic Prince ox, dräktig med ridponny på första (misen)

Ok, där ser man :) Min arbetskamrat som fött upp galoppörer i många år säger att både en månad före och en månade efter 335 dygn är normalt, men där har jag alltid sagt att "det måste vara väldigt tidigt"

Olika vad folk säger.

Panik!!!! 17 dygn kvar....! Tempen låg på 36.6 när de kom in från hagen nu ikväll till kvällshöet, och då har normaltempen legat på 37.5-37.8 i 2 veckor. lite fyllt juver och lite mer svullen i vulva men inget som "buktar" ut. Åt sitt kraftfoder och nästan allt hö men sen gick hon runt och det såg ut som förvärkar för magen spände sig....
Så vad tror ni? När kommer fölet? håller på att rigga övervakningskamera nu och hoppas innerligt att hon går minst en vecka till...!
Supernervös nu att det skall komma förtidigt!!:arghh:
Tog tempen ett par gånger till och det gick upp till 37.2 sen 37.4 och sen ner till 37.2 igen. Kan det bero på att hon blivit kall av att vara ute utan täcke och därför eg inte är dags för fölning?
Hon har ingen mjölk alls inte ens tillstymmelse till att få ut någon vätska...
SNÄLLA HJÄLP!

Hur har det gått?

det kan vara just förvärkar hon har, kan dom ha 2-3 veckor innan. Men håll koll så att det inte är magbesvär av annan sort, förvärkar ter sig som lättare koliksymtom och upphör relativt snabbt.

Senast ändrad:

Är med nyfiken, hur har det gått??

sona: beklagar, vet hur det känns, min fina Dezza kastade ju förra året... Faktum är att jag inte har fått ett friskt levande föl på 4år... Hoppas trenden har vänt...

kl
Här är nya bilder på Mandora, idag är hon på 287d...

kevjvd.jpg

jh7uo0.jpg

Ja det kan vara förvärkar eller att fölungen vänder sig i rätt position vilket brukra ske sisådär 14 dagar innan

Jag tempade min dam men gav upp nån vecka innan fölning för jag höll på att bli tokig på att det åkte upp och ned. Det berodde så mycket på om det varit varmt eller kallt/ om hon varit täckad osv.

Min hade rätt tydliga förvärkar ca 2 veckor innan fölning, de gick snabbt över dock. Man hinner bli koko av att hela tiden tro "NU ...NU... NU ...Nu sker det".

Håller tummarna för att den gjort det :) Man kan väl inte drabbas av hur mkt olycka som helst, nån gång måste det ju ta slut..

Ok, där ser man :) Min arbetskamrat som fött upp galoppörer i många år säger att både en månad före och en månade efter 335 dygn är normalt, men där har jag alltid sagt att "det måste vara väldigt tidigt"

Olika vad folk säger.

Delvis KL

Som min vet då ungefär.
Han är en gammal man som är seminvet också.
Man tror ju att dessa bör ha koll.
Konstigt vore om de uttalar sig om sådant om de inte vet?
Samtidigt så kan man ju inte undgå det faktum att en del här inne faktiskt förlorat föl pga för tidig födsel.
Konstigt att folk har så olika uppfattning?
Det handlar ju om ganska stora marginaler ändå?
Kan det handla om fler faktorer än just för tidig födsel?
Komplikationer som föl överlever om de föds senare?
Någon som vet?

Allt innan dygn 320 räknas i regel som prematur, men självklart kan det födas friska fullgångna föl tidigare också. Vi hade ett sto som alltid fölade tidigt runt dygn 320. Det tidigaste hon fick fullgånget föl på var dygn 318, men tex på 316 så var inte senorna klara på ungen (senkontraktur).

Ok! Olika från fall till fall då.....
Usch! Min har gått 300 imorgon. Så nära, men ändå så långt ifrån....
Om det handlar om dagar huruvida fölet klarar sig eller inte, så blir denna tiden nog den jobbigaste! :nailbiting:

Idag var det full aktivitet på mamma och föl!
Tingeling galopperade i hagen med spetsade öron.
Har inte sett henne mer än lunka det senaste.
Sedan var det fölis tur. Herregud vilket liv det var där inne!!!
Den har kanske också vårkänslor :D

Hej Alla! tack så mycket för all info som ni delar med er av... blev inget föl inatt som tur är! Dygn 320 på sönd hoppas att hon går denna veckan ut?! Har själv legat sjuk i influensa sen i onsd förra veckan så detta var inte alls vad jag hade ork till...
Satt hos henne till 00.30 inatt för att se men det är nog som Cirkus säger att fölet vänder sig och förvärkar.
Hon är försfölerska så jag har kallt räknat med att hon skulle gå över minst en vecka men det fina varma vädret skyndar väl på det och sen har jag gått ute med henne så att hon har fått äta gröngräs...
Tänkte att det skulle bättra på ork och vitaminer osv. Kanske dumt tänkt?!
Så länge mjölken inte finns så får jag ha lite is i magen och hoppas att hon går längre för att slippa veka senor på fölet.
Som Pontovecchio skriver så har nog tempen att göra med att hon nu fått gå utan täcke... Skall ut och tempa henne ändå ikväll och se var det ligger. får hålla koll på mjölken också. Fler tips att hålla reda på nu?
Mitt förra sto fölade som sagt utan några som helst tecken! Det var mitt första föl så jag har bara det att jämföra med och nu när Meduza fått fler tecken så tror jag att det är närmre än vad det kanske är...?!
Men samtidigt så vill jag inte missa fölningen heller så att bara vänta och tro att det inte kommer känns inte heller bra.
Min pappa höll på halva natten med att få övervakningskameran att fungera men det gick inte igår då jag prioriterade att låta dem vila så det jobbet har han fortsatt med idag.
Jag håller givetvis er uppdaterade om hur det går då det är många här med mycket mer vana och kunskap än mig...! Tack alla för stödet!

Ja har förövrigt "beställt" ett svart föl....
Bara så att ni vet :) men det lär nog finnas lite vita tecken och kanske någon kota då mamman har det....

Så här ser det ut inför nästa månad, enligt "Beräknad fölning 2014" tråden:

Mars
11/3 Savarinh e. Levisto Z-New Balance, dräktig med Colman på första försöket, färskt. (Nittionio)
12/3 Meduza ("okänd stam"), dräktig med Everdale TAI på första försöket. (Malmir)
17/3 Filippa e: Cortez - Ceylon, dräktig med Homme d Honneur första försöket (rebeckasff)
21/3 Lotta e Landlord, dräktig med Hip Hop på första försöket (Hunter)
26/3 Belize, Bellini - Utrillo, dräktig på första försöket Sir Oldenburg. (Esswe)
27/3 Fairy Girl xx e: Diktat-Fairy King, dräktig med Hip Hop på första försöket. (Tingeling)
27/3 Maj Savanna e:Majestic Prince ox, dräktig med ridponny på första (misen)

La till min i listan :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka