Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Så här trött är min Tingeling :)
Sover i boxen, sover i hagen, sover en massa :)
Men söt som socker :) tycker jag :)
2vv3n0h.jpg

Normalt och normalt, nje...
Jag skulle säga att det för tidigt. 3 veckor innan dygn 320 är *INTE* bra, då lär inte fölungen överleva.

Min vet påstår att upp till 21 dagar före 320 är oftast ofarligt.
Har för mig att jag även läst något liknande, just ang 21 dygn....hm.
Men som sagt jag är ju verkligen grön här.
Men menar du att 320 inte är normalt?
Att det är FÖR tidigt?

Då har din vet riktigt dålig koll! 320 är INTE normalt.
Före dygn 320 ÄR för tidigt. De jag har varit med om som kommit före dygn 320 har varit prematurer, alla har klarat sig utom 2. En på dygn 309 och en på dygn 319 klarade det inte. Övriga har varit mycket magra och haft lite svårt att komma igång trots nappning osv.

Tingeling din häst är jättesöt, påminner väldigt mycket om min valack som jag fick ta bort alldeles för tidigt ... :-(
Meduza har precis lika stor mage som din Tingeling dock ökar det väldigt fort nu på alla håll och kanter.... Hoppas att hon går 2 veckor till iaf:crazy:

Klarar hon sig till onsd så blir det Max 2 veckor för tidigt och det sa flera att det inte skulle vara några problem...?! Dock har hon inte fått den spetsiga magen och kantiga korset... Provade att pendla och pendeln säger att det blir ett sto... Får väl se hur länge till vi får vänta på svar.... Får hyra fölvakt av veterinären för en spottstyver, verkligen jättesnällt!

Din veterinär verkar ha dålig koll. Dygn 320 är normalt för tidigt, och 21 dygn före det jättetidigt med liten chans att fölet överlever. Föl är väldigt känsliga och det är få prematura som klarar sig.

Plus Görel:
Tråkigt med dina föl :(
Detta känns inte bra. Jag har hela tiden trott att det är så!!
Men jag vet att jag läst i olika källor att en normal dräktighet varar mellan 320 och 365 dygn.
Som jag tolkat det är då 320 helt normalt.
Men tydligen inte......?

Jo men 320 är väl normalt? är det inte fråga om ett missförstånd här? några skribenter i tråden uppfattade kanske att det är normalt med 21 dygn före 320 och det blir ju bara 300 dygn, det klarar de inte tror jag :)

Jag har för mig att fendi föddes på dygn 322 men jag kan ha fel, kommer inte ihåg och hittar inte den gamla tråden i arkiven.

Tack allihop :(

Inseminerade 3 ston, första var ej dräktig efter 30 dygn men iom långdragen förlossning+ akut kejsarsnitt för egen del så fanns det ingen möjlighet att inseminera om. 2:a stoet kastade ju nu, det 3:e var ej dräktigt efter 30 dygn samt 60 dygn men nu när vi kollade henne efter nyår så var hon det iaf...

Så ett föl väntar jag iaf, sent dock, den är beräknad till 5 juli

Blenda ska insemineras om, just nu lutar det åt Verdi, men ingenting är ju klart förrän hon verkligen är inseminerad. Jag har en vana att ändra mig...

Jag blev väldigt förvirrad nu.
Men jag menade att jag läst att 320-365 är normalt och att min vet sagt att de kan födas ner till 21 dygn före utan att det skulle vara någon större fara.
Men jag kanske missuppfattat honom!!?

Inte vad vi kunde se för ögat. Jag tycker kanske att den är lite liten för hur långt gången den bör vara, men det tyckte nog inte veterinären, iaf inte vad hon sa. Vi har skickat in prov så nu håller jag tummarna allt vad jag har för att det inte är abortvirus.. Känns kanske inte så troligt med tanke på att stoet är helt friskt och ingen annan i stallet varit sjuka. Men man vet ju aldrig..

Ok förstår att du är orolig. Det är minsann jag också, väldigt mycket skräckblandad förtjusning det här med avel.....

Ja, det är det verkligen. Ibland känns det ganska idiotiskt att hålla på. Man betalar ordentliga summor i både semin och hingstavgifter, står med risken att förlora sto och/eller föl under dräktighet/förlossning. Sen risken för skador som unghästar på dom och massa kostnader under uppväxten.. När man kan köpa en svenskfödd 3-åring för typ 50 000.-....

Men fölningarna har ju blivit som en slags vuxen-julafton. Det är lite samma känsla som kvällen innan julafton när det börjar närma sig fölning. Man kan kanske kalla det för en drog :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka