Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Jo så är det nog :D ska försöka avgifta mig efter det här året ;)

Tingeling, ni ser ut att ha haft underbart väder idag, och din pålla ser väldigt nöjd ut med tillvaron :)

Ja, det är det verkligen. Ibland känns det ganska idiotiskt att hålla på. Man betalar ordentliga summor i både semin och hingstavgifter, står med risken att förlora sto och/eller föl under dräktighet/förlossning. Sen risken för skador som unghästar på dom och massa kostnader under uppväxten.. När man kan köpa en svenskfödd 3-åring för typ 50 000.-....

Men fölningarna har ju blivit som en slags vuxen-julafton. Det är lite samma känsla som kvällen innan julafton när det börjar närma sig fölning. Man kan kanske kalla det för en drog :D

Tycker du sammanfattar det väldigt bra här ovan vad det innebär att hålla på med avel :) i all fall för oss "småuppfödare" som har 1-3 ston.

Jag har min 3-års hingst på inridning nu hos ett proffs och det känns så klart tråkigt att marknaden är sådan att jag inte kan räkna med att få mer än 50 000 för en frisk, fin, proffstränad häst :(

Jag har bestämt mig att inte betäcka någon i år men ojoj vad det kliar i välja-hingst-tarmen :o

Jo, vi har haft underbart väder :)
Hon solar och sover....precis som man själv önskat att man hade tid till :D

Om det hjälper till så kan du ju komma och klappa föl här, vi bor ju inte så långt ifrån varandra ;) För någon avgiftning här lär det nog aldrig bli

Lås in mig :crazy:
Är på väg att köpa ett sto till :nailbiting:

Jasså? Ja hon väntar på dig, den lille hip hop-krulletotten :D

Kan man byta avelsstona mot kaniner? Dom är nog billigare i drift iaf... och tar inte lika mkt tid plus att avelstarmen får lite näring

Nä, nä, nä inga fler kusar, min man killar mig :nailbiting:

Kaniner lär vara duktiga på att multiplicera sig :D behövs nog ingen seminvet där inte ;)

Haha men vet du inget? ;)

"vadå ny häst, det här är ju den jag köpte förra sommaren, är du senil eller?" ;)
"Ja, det är en annan jag köpte förra sommaren.. och den med..." :nailbiting:

ja kaniner brukar vara duktiga på sånt.. Kommer ihåg när jag var liten och fick två honkaniner i födelsedagspresent. Sommaren därpå var det 8 kaniner...

Haha men vet du inget? ;)

"vadå ny häst, det här är ju den jag köpte förra sommaren, är du senil eller?" ;)
"Ja, det är en annan jag köpte förra sommaren.. och den med..." :nailbiting:

:rofl:

Tyvärr funkar det nog inte på min man - han har koll på kusarna :cautious:

kl
Skulle gått ut med systemkameran o tagit lite fina kort i solen idag va tanken, tyvärr hann jag inte med det så får bjuda på lite kassa mobil biler istället :wtf:
Tuttarna hade gått ner lite idag mot igår, de va mer svullet bakom själva spenorna igår...
Nu är stallet ombyggt, shettisen fått en ny box och mellanväggen borttagen så damen får mer plats :)
Fick hem kameran med idag så nu ska jag bara klura ut hur jag ska få igång den med!
Vem är först ut här? Är det dax att öva upp földans movsen snart? :banana:

1623556_10202071367959740_408448057_n.jpg

1920057_10202071369719784_1044344854_n.jpg

1451514_10202071370439802_1322252359_n.jpg

1926838_10202071371519829_2084932225_n.jpg

Hur tänker ni andra göra med avmaskning av sto/föl? Läst att det finns både de som avmaskar nära inpå fölningen o de som gör det dagen efter... Tänkte ringa vet. imorgon o höra, han kan ju skriva ut ett recept iallafall så har man det färdigt...

Jag har en spruta som jag tänkte ge direkt efter fölningen till stoet.
Har frågat två olika vet som sa att jag skulle göra så.
Så jag kör på den varianten iaf :)

Då påminner moderatorn att man inte får länka till facebook om man inte gör det tillgängligt för alla. Vi moderatorer måste kunna se alla länkar och man kan inte kräva att alla har facebook.

Panik!!!! 17 dygn kvar....! Tempen låg på 36.6 när de kom in från hagen nu ikväll till kvällshöet, och då har normaltempen legat på 37.5-37.8 i 2 veckor. lite fyllt juver och lite mer svullen i vulva men inget som "buktar" ut. Åt sitt kraftfoder och nästan allt hö men sen gick hon runt och det såg ut som förvärkar för magen spände sig....
Så vad tror ni? När kommer fölet? håller på att rigga övervakningskamera nu och hoppas innerligt att hon går minst en vecka till...!
Supernervös nu att det skall komma förtidigt!!:arghh:
Tog tempen ett par gånger till och det gick upp till 37.2 sen 37.4 och sen ner till 37.2 igen. Kan det bero på att hon blivit kall av att vara ute utan täcke och därför eg inte är dags för fölning?
Hon har ingen mjölk alls inte ens tillstymmelse till att få ut någon vätska...
SNÄLLA HJÄLP!

Nej, 320 är inte särskilt normalt, det ÄR tidigt. Det är inte jätteovanligt och jag vet tex ett sto som fått alla sina före dygn 320, men det är inte att betrakta som normalt. Jag hade lätt varit extra noga med ett sånt föl

Det är 330 dygn som är normalt. 2 veckor tidigare än det är att betrakta som kritiskt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 672
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • kattförsäkring