Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Nänä jag har inte skrivit i den andra tråd - såg bara det inlägget nu så då fyllde jag på :p

Ja har förövrigt "beställt" ett svart föl....
Bara så att ni vet :) men det lär nog finnas lite vita tecken och kanske någon kota då mamman har det....

Jag har också "beställt" ett svart föl - sto dessutom och gärna med vit stjärna :p

Med svart mamma och pappa, dessutom båda med stjärna hoppas jag att oddsen är på min sida.

Är oerhört nyfiken på vad det är som kommer titta ut - men jag får hålla mig 7 veckor till... hur nu det ska gå till :meh:

samma temp som igår så det beror nog på att hon får gå utan täcke och i övrigt lugn och åt som hon brukar så vi sover gott inatt också...

kl
Veterinären kan vägen i hit i sömnen kan man säga, nu står Blenda med livmoderinflammation och ev. förlossningsfång. Tar det aldrig slut? :banghead:

Tycker så synd om henne, hon hade ordentligt ont innan det smärtstillande började verka :( har aldrig varit med om nått liknande, men nu är livmodern spolad och hon är behandlad så nu hoppas jag verkligen det vänder.
Wayana fick en vaccinationsspruta mot abortvirus, bara att hoppas på att det inte är det. Wayana har 4 månader kvar nu..

Nä men usch!! Verkar stoet mycket påverkat eller hon är piggare? Nä du har fått otur så det räcker många avelssäsonger... :-( är stona förstfölerskor? Vi hoppas på det sista stoet nu allihop och håller våra tummar och tår!

+ Tingeling, Tack :)

Detta är hennes 4:e föl, hon är 15 i år. Möjligtvis lite piggare men det lär ju bero på det smärtstillande :( Hon var ganska medtagen, om inte annat så hade hon ordentligt ont.

Det andra stoet som resorberade är 21 nu så hon är ju gammal. Dock väldigt fräsch och fin så på så vis bör det inte vara några bekymmer att få dräktigt. Men inseminerade bara en brunst, hade jag kunnat inseminera nästa brunst efter att hon resorberat så hade hon nog blivit dräktig :) Har lite beslutsångest över vad jag ska göra med henne, avliva eller betäcka om.. :(

men vilken otur ! :banghead:

Vem är Wayana dräktig med? ZW? Håller verkligen alla tummar för att hon behåller sin unge och att ditt andra sto repar sig fort.

KL

Blir lite fundersam på min dam som nu är på dygn 293..
Man ser att hon börjar bli slapp i bäckenet, och jag känner när jag trycker så smått bredvid att hon börjar mjukna allt mer.
Magen hänger rätt mycket, och hon är trött och tung.
Detta är den fjärde dräktigheten jag är med om, och min fråga är:
Brukar detta ske såhär tidigt?
Kan inte minnas att det var riktigt såhär tidigt på stona förra året.
Hon är beräknad till att föla 8 April, men det känns ju verkligen som att kommer bli tidigare än så :cautious:

Jag tror att någon skrev att det brukar börja mjukna 3-4 veckor före?
Men jag har ingen aning, det kanske kan vara 6 veckor innan med???

Räknar du 330 dygn blir det 3 april. Min började alltid släppa bäckenbanden en månad innan. När man tror att de inte kan släppa mer är det fortfarande en bit kvar.

Din stackare.
vet inte vad jag ska säga...fruktansvärt.:(

KL
Jag är nu i valet o kvalet när årets kolikdag närmar sig.
Hade tänkt att börja nu i Mars med underhållsdos gastrogard 1/4 dos.

det finns ingen studie på hur det påverkar dräktiga ston, men kolik o allt vad det kan medföra ser jag som en allvarlig risk.
Hon är helt parasitfri o ska man avmaska ändå. då... senare?
Kan fölet ha mask även om stoet är fritt?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka