Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

KL.

En spark, en SPARK !!!! Wieeeeee!!!! :banana::banana::banana::banana: Kände första sparken idag! Mutade Räkan med lite morötter så jag fick stå en stund med båda armarna mot magen och när jag nästan gett upp för att åka och hålla en lektion så kom det en liten bump! Klart och tydligt :D Kom nästan sent till lektionen bara för att jag var tvungen att stanna och känna lite till men jag hann på minuten :)

Magen där det sparkade en liten stund innan kortet togs:

1620761_10153837956000545_304808863_n.jpg

KL

Jag har haft besök av världens bästa Warg, Tack ;)
Det var väldigt skönt att få hit någon som vet hur ett dräktigt sto ska se ut.
Jag har nog varit lite väl hysterisk när det gäller tecken på fölning :D
Det är inte dags riktigt än :)

Tack själv Tingeling, det var jättroligt att få se din gård och allt som är på gång där!

kl

Idag betedde sig Blenda skumt i hagen. Hon gick runt, sen la hon sig ner, rullade ett halvt varv sen upp igen.. Sen gick hon och ställde sig vid balen utan att äta.. Förvisso hade hon ju ätit hela dagen men nojig som man är fick hon gå in när jag såg det.. Ska jag nu ha en kastning alt. ett dräktigt sto med kolik så får den gärna vara inomhus.. Dock har inget hänt, hon har ätit upp allt hon fått och är precis som vanligt.
Man tänker inte på hur fort fölningen närmar sig, jag har ju precis skiljt ifrån och det är bara 3 månader kvar nu!

Uscha hoppas det inte var något o hon är frisk o pigg imorgon :-)
Min dam har haft lite påfyllt framför spenorna en tid nu men igår när jag tog in henne så hade det blivit mer o lite till idag!
Inte ut i själva spenorna men runt omkring har det blivit väldigt svullet.. Kan ta ett kort imorgon.
Hon har gått 300 dagar om en vecka, är det kastning på gång eller är det normalt att de fyller på så mycket så lång tid innan?
Första fölet för henne...
Inga andra tecken o kände fölet sparka ikväll vid fodringen.

Funderade på tiden, hon stod o blev inseminerad i två veckors tid eftersom hon inte släppte äggen, kan de missat att hon släppt ett så fölet egentligen är två veckor "äldre"?
Tänkte ringa grannen jag ska låna kameran av o se om jag kan hämta den imorgon, kanske redan nu börja kolla nån gång på natten?
Imorgon blir nya boxen klar år shettisen så då ska mellanväggen bort till de två stora boxarna så kommer hon få gott om plats iallafall :-)

Vad skönt att allt är bra med era hästar! Läste att många bor i Skåne och är nyfiken på var i Skåne? :-) vill gärna se bilder på nyfyllda juver då min förra häst inte fick något alls innan fölning...

Vad skönt att allt är bra med era hästar! Läste att många bor i Skåne och är nyfiken på var i Skåne? :-) vill gärna se bilder på nyfyllda juver då min förra häst inte fick något alls innan fölning...

Jag bor på sydkusten. Var bor du själv? :)

Bor utanför Malmö. Varit sjuk och legat nerbäddad men har orkat mig upp idag och då har både fått lite påfyllda juver och svullnat bak... Dock ingen mjölk eller vätska men nu är jag rädd att det kommer för tidigt?! Beräknad 12 mars 330 dygn... Får tempa ikväll igen och se och hoppas att det ligger som innan...

Hon kastade nu på morgonen :(
Av 3 inseminerade ston är det en som fortfarande är dräktig, och det är den som vi inte trodde skulle vara det... Suck, varför håller man på med avel egentligen? :(

Vad tråkigt att höra Sona! Sen två av tre också... Hoppas verkligen att det sista stoet går hela vägen! Jobbigt när de kastar så sent... Nya tag till våren?

Nej! fy så jobbigt... jag lider verkligen med dig.

Malmir: Jag bor också på sydkusten, lite längre österut än Tingeling. Ca 4 mil till Malmö.

Verkligen tråkigt :( Håller tummarna för att allt går som det ska med ditt tredje sto.

/Lizzie

Nu är jag absolut ingen expert, då detta är mitt första föl och allt.
Men att föla på dygn 320 anses väl som normalt, och i ditt fall skulle det innebära den 2 Mars, vilket ju är om en vecka. Sedan ska de ju tydligen kunna föla ner mot tre veckor före 320 dygn utan fara, så om det börjar bli dags, så kanske det ändå är normalt? Någon annan här inne är betydligt duktigare än mig dock :)

kl

Tog in mitt ena sto idag för svanstvättning. Har glömt av hur sjukt jobbig hon kan vara :meh: Hon blir helt till sig när jag tvättar svansen och är inne på att nu är det tävlingsdags. När jag tar fram saxen och klipper bort lite tovor ur manen så är hon helt SÄKER på att nu MÅSTE det vara tävling!!!!
Går runt, skrapar, bajsar, trampar. Stor som ett hus är hon också åt alla håll. När vi är klara så kan hon inte bärga sig att komma ut ut stallet utan tränger sig och trampar mig på foten. Som väl är har jag stålhättor. Leder ut henne till ridbanan där det står lite hinder framme. Så hon får skutta i longerlina över ett litet kryss - det var lajbans tyckte hon :D sen var hon lugn igen och fick gå ut till sina kompisar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka