Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Jaha! Är det så? Jag har läst någonstans ( tror det var asvh:s webkurs) att den larmar när stoet lägger sig? Men jag kan ha blandat ihop saker......

Min gjord larmar både på svett och om dom lägger sig, finns flera olika lägen att ställa in den på. Men det finns även en sorts gjord som bara larmar om dom lägger sig, den går även att ha ute. Och så finns det en sort som bara larmar på svett.

Om du är plus-medlem hos ASVH så tror jag att du har 30% rabatt på gjord & kamera hos ett visst företag. Jag hade iaf det när jag köpte mina (men det var några år sedan), men det kanske inte är så i år. Du kan ju kolla upp det iaf ;)

De hade nog inte det i år.....
Har hittat ett ställe jag kan hyra på, men de tog runt 1000kr för fem dygn.
Vad kostar det att köpa?
Nu är jag ju nojjig som jag är, men fem dygn.....då ska jag alltså boka den till fem dagar före bf. Då kan det ju redan vara för sent! :nailbiting:

Jag tror att min sele kostade runt 8000:-, men nu såg jag att den är prissänkt och kostar 4995:-. Så då har du ju dryga 30% rabatt redan :)

Ok.
Är sele, gjord och fölvakt samma sak?
Har sökt begagnat, men hittar inget.
Nytt har jag hittat runt 6000kr
Och som sagt att hyra då.
Ni som har, är det nödvändigt eller klarar ni er med kamera?
Tänk på att jag är väldigt påverkningsbar just nu ;)

Jag vill gärna ha både hängslen och svångrem och tycker gjorden underlättar väldigt mycket. Känner mig oerhört trygg med den och skulle inte gå tillbaka till bara kamera igen.

Som jag tänkt hela tiden då.....
Just nu lutar det åt att hyra den där, men är livrädd för att missa datumet.
När hänger du på din?
När alla tecken stämmer in, eller har du stor marginal?
Idag är det 35 dagar kvar till bf :nailbiting:

Och för bara ett sto hade jag kört med kamera som jag gjorde.
Alla ston svettas inte och alla lägger sig inte heller om de fölar ute.

normalt lägger dom sig, men inte alla. Vi hade hade sto som fölade stående hos oss, ett ganska osäkert sto så kan vara en förklaring.

Mitt sto fölade stående första gången. Hon var inte särskilt svettig heller. Och hade inga vaxproppar.
Däremot var hon ovanligt orolig och hade släppt bäckenbanden helt.

Men vad händer med fölet då?
Slår det sig inte? Måste ju finnas risk att det skadas???
Eller är det meningen att man ska fånga det?
Väger ju en del :eek: HJÄLP!!! Vad det började snurra nu!!!

Det sa slurp och sen sa det duns. I boxen var det massa halm, även om det inte ser så mycket ut på bilden.

Han överlevde men navelsträngen gick av på en gång. Hade ute veterinär som tittade på naveln men allt såg bra ut. Han är efter Feliciano och blev diplomhäst när han blev stor:)

P1010074.jpg

Herregud så söt!
Jag hoppas allt går "by the book"
Pratade med en annan vetrinär idag som menade att det inte ens är lönt att ringa om något går fel, för att det går så himla fort :eek:

Fast det är väl en sanning med modifikation. Vet många föl som räddats pga snabba veterinärinsatser. Men självklart gäller det att ringa direkt man märker att ngt är fel. Vi fick en fölunge baklänges på en mor med brusten bukmuskulatur och ungen räddades, men stoet klarade vi inte tyvärr.

Jag har troligen bara DV att tillgå mitt i semestertider.:(

därför kommer jag att jaga rätt på ngn van uppfödare eller t o m kobonde

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka