Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Mina närmsta grannar är kobönder och jag har fått ovärderlig hjälp utav dom!

Usch, jag hoppas att vet hinner ut om något händer!
Känner ingen kobonde :(
Men en som dragit ut ett och annat lamm iaf.

En annan tanke från frågvisa mig.
När vi är gravida, så fixeras ju huvudet nedåt i bäckengången.
Detta känner ju barnmorskan på mvc.
Hur är det med hästar?
Kan man inte på något sätt ta reda på om de ligger rätt?
Och fixeras inte de som människor?

Nej jag tror inte det? har för mig att de vänder sig rätt precis innan fölning och man kan se på stoet att hon blir orolig.

Rätta mig gärna om jag har fel, jag har läst det här men nu känner jag mig osäker?

Min vet (och även seminvet smidigt när det är samma person) sa till mig förra året (min märr var STOR) att när hon blev smal då var det dags :D Då skulle fölungen ha lagt sig i position för exit - stämde faktiskt.

Sen har jag hört också att om märren vanligtvis ligger ner och sover på natta och sen inte har lagt sig ner en natt då är det dags. Stämde dock inte på min - hon stod i 3 dygn (nattetid)

jag tycker att mina ston brukar bli kantiga när det närmar sig, ser man dom i profil så blir det liksom en spets på magen mot marken om någon fattar vad jag menar.. Men de är inte lika breda längre :D

kan tänka mig att "spetsen" jag ser är rumpa och bakben på fölungen när den vänt sig.

Alla små tecken är som bortblåsta.... ungen kommer väl inte förrän i april bara för att jag är så noga redan... suck! Mitt förra sto fölade helt utan förvarning, inga vaxproppar, låg temp, ändrad mage eller något annat vi tittade efter... inte ens mjölk hade hon dygnet före. vi låg med monitor i tre veckor och så lär det väl bli denna gången också... Många nätters vakande :meh:

Minns ni när jag berättade att Primadonna la sig ner i hagen o bara låg liksom... Igår gjorde hon samma grej igen... Fast då rullade hon sig läääänge innan hon reste sig... Blir ju helt nervös när hon gör sådana saker... Men hon reste sig, skakade av sig och gick o åt lite till...

Axel: du frågade att hur jag kunde vara så "stirrig" trots att jag är "van" uppfödare...
2012 var INGET roligt år för oss och efter det så har jag varit halvt hysterisk (inombords i tankar o känslor) när det kommer till våra ston.

Ok o fy så otäckt.

Kan det vara så att även vana uppfödare formas av sina erfarenheter;)- Framför allt det negativa.
Sen är vi människor olika. Vissa tänker-that´s Life o VI andra blir ännu mer känslomässigt dränerade.
En del är mer otursdrabbade än andra. Livet 'är inte helt rättvis. .. så.

BTW så är ödemet här nästan borta:crazy:

IOM att ingen kunde säga HUR breda de kan bli så blir det nu en boxdörr på 150 cm.
Faen om det inte skulle räcka:meh:
Ladugårdsdörrbredd har fått en ny innebörd

Senast ändrad:

haha, Får be någon som är ganska långt gången att mäta omkretsen, utifrån den kan du räkna ut en snitt-diameter i alla fall ;)

Räkan är inne på dygn 247 idag. Och man får verkligen inte röra tuttarna här heller just nu! Första gången hon ko-sparkat så det var verkligen inte ok. Annars brukar hon tycka om när man pillar bort avlagringarna som kan samlas mellan tuttarna men nu är det inte ok.. I övrigt är hon snäll och go som vanligt. Har till och med lyckats få lite fett på kroppen sedan jag ökade på med lucern och olja. Är nog första gången i hennes liv som hon har lite fettdepåer så det känns bra.. Dyrt för matte bara när hon inte vill äta mer hö :)

Däremot har jag varken sett eller känt några föl-sparkar. Borde man inte kunna känna sådant snart?

Vart känner du någonstans?

Sen så är det himla olika hur stoet bär sitt foster...

Detta året har jag haft tur och kunde känna fostret redan runt 180 dygn...

Hmm... Jag TROR att jag såg ngt som rörde sig högre upp i flanken igår- 190 dagar:).

min har alltid lyft på bakbenet för att visa betjänten var den ska klia:o, så med handen är allt OK
Gillar dock inte att borstas nere på magen.

Min är fortfarande för tjock, men min kompis o nu även vet tycker att det är OK.
Är ledsen över att planen att rida henne så länge det gick- sket sig. Är inte OK än.

Jag har mest kännt efter mitt under magen en bit framför juvret och på sidan typ i höjd med bakknät där magen buktar ut som mest, har ingen aning om det är rätt ställe att känna efter :S

Första sparkarna såg jag vid naveln och längs med virveln under magen framför juvret :) har även fått med det på film, men så dålig på att lägga in, fattar inte hur man gör ,jag är urdålig på data :o .

Men ni som kan , har ni ngr sparkfilmer, så himla spännande här, alla fina mammabilder och snart ploppar fölisarna ut :D

Hmm... Jag TROR att jag såg ngt som rörde sig högre upp i flanken igår- 190 dagar:).

Jag kände små rörelser i flanken till att börja med, längst upp mot virveln. Nu är magen på Oktawia större och längre ner. Man kan se hur hela magen skumpar runt och nu känner jag tydliga sparkar även under magen, och då en bit framför juvret.

Än så länge få jag pilla på magen för damen.

För övrigt upplever jag att Oktawia är mest trött, inte så aktivi i hagen, vilket syns på spåren i snön. Går mellan de två matställena som finns i hagen och vattenkaret.

Ponnyn är busigare och har börjat med att tugga på Oktawias täcke :mad:. Bitmärken överallt - busponnyn försöker väl få fart på sin feta kompis...

Det har löst sig med sällskap till ponnyn i alla fall. Jag får låna ett annat shettissto under tiden som Oktawia är mammaledig och står inackorderad.

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka