Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Det där är inte mycket till tuttar ;)
Hon borde inte vara färdig för fölning ännu på ett tag , dock ska man aldrig säga aldrig men de ska växa bra mycket mer boopisarna ..

Håller med Miaa :)

Mitt sto hade större juver än din när hon var på 302 dar, hon fölade sen snällt en frisk unge på dygn 335. :)

Söt häst du har :) Hon har större tuttar än min med BF 21:e mars men min har obefintliga tuttar :p
Så jag känner mig fortfarande säker på att det inte blir någon mars-bebis för mig :p

http://www.vet.upenn.edu/veterinary-hospitals/NBC-hospital/services/neonatal-intensive-care/foal-cam

Där har man ett sto med regelbundna kontroller =) hon har sensorer som känner av hjärtljud på henne och fostret varje natt, :D
vad coolt:)

Det känns som om svensk forskning inte riktigt hänger med eller om det ens finns någon???

Jag är mest nöjd med min babycam som jag även kan sätta utomhus o som jag har en monitor att glo på. Datorn eller mobilen måste logga in o ha sig o då går det fortare att gå ut:p

Elina.
så ser min ut i kroppen, men inte boobsen förstås. Fasen vad nära ni är. Spännande som jag vet inte vad.:nailbiting:

KL

Idag har jag kört iväg mitt sto till "föl-BB". Det gick bra att lasta trots att hon inte varit i närheten av trailern på 6 månader (damen har förflutet som extremt svårlastad). När vi kom fram placerades Otkawia i den boxen hon ska bo i, en hörnbox med en ställ häst brevid sig. Lite snosande på nya grannen, men inget skrik.

Så ut i hagen och 6 ston släpptes ut samtidigt. Det var en helt ny stoflock och ingen av dem har gått tillsammans tidigare. Så det blev lite spring i början. Ett sto tog kommandot direkt - inte Oktawia inte. Hon upptäckte flocken med åringarna på andra sidan staketet - och de tyckte hon var bra mycket mer intressanta än hennes nya stokompisar ;-)

Hemma hade jag en övergiven shettisdam - men under eftermiddagen kom det en annan shettisdam som ska ha på foder under tiden som mitt sto är mamma ledig. Det funkade jättebra och efter ett par timmar var de bästa kompisar :D

/Lizzie

Ditt sto har en bit kvar i juverutvecklingen...

Här har du en välfylld hylla med lättmjölk :D men tror inte hon blev så mkt större.. om det ens var möjligt!
Alla ston är olika och finns inga garantier, men när/(om) dom fyller ut i spenorna och juvret är hårt 24/7 så brukar det vara på g inom det närmsta dygnet.
20120522_202327_zpsd00eabb2.jpg

Kl. Hur kommer ni göra med sällskap i hagen när det närmar sig?

Räkan går nu med tre andra ston men vi har en hage som jag kan få använda till henne och fölet. Brukar ni låta era gå ute med sällskap, kommer de släppas ut till flocken med fölet eller kommer de gå själva med sitt föl i några veckor?

Tycker nog de ska gå ensamma ett par veckor innan ihop släpp med andra hästar.
Dels för att de ska följa mamman ordentligt
,samt mamma och föl får lära sig känna varandra och binda bandena till varandra och bebis får bli starkare .
Sen kan de andra hästarna titta över staketet och stilla lite av sin nyfikenhet över nya tillskottet .

Kommer inte att släppa ihop sto och föl med de andra.
Först får fölet gå med mamma ensam i ca tre månader,
sedan åka på bete med andra ston och föl.
Längre än så har jag inte tänkt :D

Är några andra ston som är dräktiga eller kommer fölungen bli utan sällskap?

Där mitt sto bor är det sammanlagt 4 dräktiga. De andra 3 har gått ihop även med fölungar så de kommer nog att få gå ihop direkt, som tur är så är den knasigaste först ut så hon kommer nog inte få för sig att de andras förlungar är hennes som hon trodde med det senaste fölet där. Min är sist ut och jag hoppas att hon kan gå in i flocken efter nån vecka ensam med sin unge och att de andra inte är intresserade av hennes barn

Det är bara Räkan som är dräktig så första veckorna blir ungen utan sällskap. Efter någon månad ska de få flytta till en kompis som också väntar föl i år och gå på bete hos henne under sommaren.

Dygn 320 idag!
Så stora juver hade aldrig mitt förra sto när hon fölade, som många säger så måste det vara väldigt olika...
Meduza har inte ens mjölk, har börjat fylla på lite "innan" boobsen men de hänger mest även om de blivit lite mer synliga.
Jag kommer låta sto och föl gå i egen hage ett par veckor iaf innan jag släpper ihop dem med de andra...
Jag har bara två ston till och den ena är en gammal snäll dam på 18 år som är ranglåg men lite rädd att den andra hästen skall på och nosa och sen kommer fölet emellan när mamman skall jaga bort henne...
Har sett skräckexempel hos veterinären där fölet kommit i kläm när stona har bråkat och de fölen var verkligen skadade så jag kommer nog att vara mer försiktig nu när jag vet mer hur det kan gå...

Tycker de växer för var dag nu o inte går de ner nåt nämnvärt efter hon varit ute heller
Håller ett öga på henne på nätterna med kameran redan nu.
Humör har hon fått som en skallerorm!
Alltid varit så snäll o go men nu får man passa sig!
Hon har fått lite ödem en bit framför juvret med, varför får dom det?
Haha man kan ju ge sig på att hon kommer gå över flera veckor nu bara för att jag stirrar
Ang. hur de ska gå efter fölningen har jag inte ens tänkt på!
Har bara en shettis hemma med o förr har det inte gått att dela på dom, efter att älva var utlånad en tid så klarar hon inte av att ens vara ensam inne längre o har betett sig väldigt mammigt mot ponnyn...
Brukar de strunta helt i sin kompis när fölet kommit eller kommer hon bli stirrig om dom inte får gå ihop?

Hade jag haft en shettis till sällskap som var snäll så hade jag nog låtit dem gå ihop.... du kan ju prova och se... shettisar sparkar inte "så" hårt...:)

jag undrar vad ni vet om abortvirus och hur smittsamt det är? smittar det via saker såsom transporter och samma sadel ex osv?
Det är ju luftburet så stall som ligger nära varandra ligger väl också i riskzonen?
Lyssnar gärna på er med erfarenheter kring detta!
Någon som vill dela med sig av sin kunskap?

Mitt ena fullblodssto ville INTE veta av andra hästar i början, det finns fina märken i boxgallret där hon högg för att boxgrannen (hennes bästis) dristade sig till att titta på fölet. Hon fick gå ensam tillsammans med sitt föl ända tills jag såg att de andra började flockas vid grinden som ledde bort till hennes hage :)

I nästan 2 månader gick hon och fölet själva, så jag tror att det är väldigt beroende på vilken personlighet stoet har om man kan ha henne tillsammans med andra.

Min tant var värsta draken mot andra hästar de första veckorna, men sen började hon bli uttråkad och ville ha vuxet sällskap:D Mellan tre och fyra veckor var fölen när jag släppte ihop dem och deras mamma med andra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka