Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

*KL*
Nu har vi kommit till 256 dygnet. Har märkt sedan några veckor tillbaka att hon börjar ha svårt att röra sig, framför allt baktill. Trots hon är pigg som en lärka. Tycker nästan lite synd om fölet, måste ju bli åksjuk där inne efter hennes skutt och språng.
Bifogar en liten filmsnutt på tjockisen ifrån förra veckan:
http://www.youtube.com/watch?v=8Uh_nqma99Q&feature=youtu.be

Du.. allt är relativt:D

Hon är finare än de flesta EJ dräktiga hästarna:)

De blir ju baktunga o kanske lär sig att samla sig:p

Tack!
Jag tycker mer att hon blir framtung, bakbenen sprallar just nu runt som en travare.
Men hon är relativt liten om magen, kan bero på att hon är förstföderska. :)

Hur tycker ni om hennes hull? Är rädd för att hon får för lite mat i sig, hon är petig när det kommer till sådant. Försöker få i henne rikligt med grovfoder, men hon äter bara upp en bråkdel utav det. Resten sprätter hon runt i boxen/hagen. Ser ut som om hon har haft "höbollskrig". :p

Jag känner samma för min fölis. Min växlar mellan att vara död och halvgalen. Jag promenadrider ju min fortfarande för att hålla igång henne då hon blir alldeles deprimerad annars. I söndags kastade hon av mig i en bockserie utan dess like. Jag har endast ramlat av henne vid hoppning innan så det var något nytt. Fick en trolig spricka i bäckenet på köpet :meh: hon drar repor till och från och man undrar om hon tar hänsyn till att det finns en liten i magen! ;)

haha, ja dessa damer.. Man slutas aldrig bli förvånad. Kanske inte så hemskt roligt när man själv åker på en snyting.

Eller hur, min har inte ens varit någon bockare innnan dräktigheten och nu är hon för det mesta i luften. Hon kunde heller inte dricka ur vattenkopp, det kan hon nu :meh: dräktigheten har tydligen lärt henne nya saker.

Nej med tanke på smärtan jag har just nu är jag väl inte jättenöjd men jag kan inte ens vara arg på henne när hon endast är glad och lycklig. Hon stannade i alla fall istället för att springa över mig. Alltid något :up:

Ni som har dräktiga ponnyston... jag hittade en typisk sällsynt ponnysjukdom som drabbar dräktiga ston...
Hyperlipemi.... Tydligen går det att fodra bort med morötter och äpplen i slutet av dräktigheten...
Tänkte att kanske någon var intresserad...
Charlie Lindberg som var veterinär på ATG Jägersro som informerade om det

Va? aldrig hört talas om? jag har ju ett dräktigt welshmountainsto. Är minsann lite orolig, så små ston kanske får svårt att föla? det är hennes första föl...hoppas fölet är litet.

vad jag förstod det som så var det mest foderrelaterat och att man inte skulle hålla igen på fodret fast de blev runda för att det var något med fettspjälkningen och som då skadade... du får googla, kommer inte ihåg exakt vad jag läste men ville ändå tipsa om det... men morötter och äpplen på slutet var tydligen väldigt bra!:)
Hyperlipemi är vanligast på shetlandsponnyer, av någon anledning som man inte känner till.
Jag kunde mer om det förut, men har glömt en del. Men det som är viktigt är att man ser till att de verkligen ÄTER i slutet av dräktigheten. Och om de minskar på matintaget när det börjar bli ont om utrymme i magen, ge gärna sån mat som ger mycket näring på lite volym, så att de får i sig vad de behöver även om de inte orkar mala i sig en massa hö. Dvs, ge kraftfoder! Och kom ihåg att en ponny som slutar äta är sjuk! :idea: SÅ, se till att ponnystona äter!

Jag har förlorat ett shettissto i hyperlipemi, just för att jag insåg för sent vad som höll på att hända. Det är inte säkert att det hade gått att rädda henne ändå, det kan man aldrig veta. Sen var det väl också lite felaktiga råd från veterinär som gjorde att det gick alltför snabbt på slutet.

Nu har vi tagit ny "status".... hästen har fått PUNG?!
Mellan skinkorna baktill hänger en lös "skinnflärp" som går fram bakom juverna...?! Är det mjölken som skall komma eller?
Ser ganska lustigt ut...
Någon som vet??

Hahaha en sån beskrivning :D

Jo men lyfter man på svansen och tittar ner mellan skinkorna så ser man ju att juvret börjar svälla upp där, det måste vara det du menar?

Så fina damer :)

Himla spännande att följa tråden nu när det börjar dra ihop sig för en del. Är själv väldigt sugen på att betäcka min röding i vår :p

*kl

Heja alla blivande mammor! :bump: :banana:

"Min" (förtydligande, min gamla passhäst, som är damen på min avatar, numer endast avelssto)
Har redan fölat i år. 13e feb, om jag inte missminner mig) stoet är ett ganska välstammat fbl med bra resultat från banan. Hon miste ett föl någon vecka efter fölning förra året, men har nu fått ett helsyskon till den ängeln. Ett sto! :love: Som ser ut som sin mamma! Antar att ägare och uppfödare äger rätten på "stoltast/ mest uppspelta" men jag är lyrisk.

Thunder här på buke har bilder...vet inte om jag får lägga dem här...
Thunder ska ju dessutom få bebis med samma hingst om ca en månad (också där överengagerad, då thunders sto är en av mina all-time favourites :love: Dillis :love:

KL

Jag har en fråga!
Om ett sto fölar utan att juvret fyllts (för det händer väl?)
Finns det ingen mjölk alls där då? Alltså är det helt snustorrt?
Eller kan mjölkproduktionen komma igång av att fölet försöker dia?
Eller hur funkar det?

Jag hade en sådan förstföderska. Det tog sex timmar innan mjölken kom igång efter många sprutor partoxin. Jag var rätt stirrig kan jag säga, men till slut så. Jag har för mig att jag hade frystorkad råmjölk hemma som jag gav till ungen under tiden och jag vet att vi tog foalcheck, men kan inte minnas om han behövde plasma eller ej.

Vad, plasma?
Om det ska ges i nappflaska eller slangas i är det inom några få timmar. Men ges det intravenöst går det bra efter man tagit ett foalcheck, vilket jag har för mig att man tidigast kan göra 12 tim efter födseln. Plasma är dyrt (har för mig att en påse kostar ca 4000+ moms) och inget jag skulle ge bara för att.

Här är ett urklipp från ASVT om råmjölk.

Råmjölken är livsviktig för ett nyfött föl. Ett föl föds utan ett fungerande immunförsvar.
Det är först med stoets råmjölk som fölet får de viktiga antikroppar den behöver för att själv kunna börja bygga upp sitt immunförsvar.

Det optimala är att fölet får i sig råmjölken inom 4-6 timmar efter födseln och helst inte senare än inom 12 timmar efter fölning.
Det eftersom mag- och tarmsystemets förmåga att kunna ta upp antikroppar, (IgG), successivt minskar ju längre tiden går efter fölningen.

Men hellre råmjölk än ingen alls oavsett om tiden gått!

Behöver råd, mitt sto dräktig på 200 dygn ska vaccineras (A2 och tetanus) nu för att det inte ska bli något hopp i hennes vaccinationsschema... Men jag vill vaccinera på 300 dygn för att fölet ska få ett skydd den första tiden... Hur hade ni gjort? Hoppar jag över den här vaccinationen av stoet så måste jag göra om grundvaccinationen på henne längre fram... Det är ok för mig att göra det, men hur hade ni gjort? :-)

Här är ett urklipp från ASVT om råmjölk.

Råmjölken är livsviktig för ett nyfött föl. Ett föl föds utan ett fungerande immunförsvar.
Det är först med stoets råmjölk som fölet får de viktiga antikroppar den behöver för att själv kunna börja bygga upp sitt immunförsvar.

Det optimala är att fölet får i sig råmjölken inom 4-6 timmar efter födseln och helst inte senare än inom 12 timmar efter fölning.
Det eftersom mag- och tarmsystemets förmåga att kunna ta upp antikroppar, (IgG), successivt minskar ju längre tiden går efter fölningen.

Men hellre råmjölk än ingen alls oavsett om tiden gått!

Jag har LÄST att de bör få i sig mjölken inom 2 h?

Ju tidigare, desto bättre! Men många föl har inte hittat spenarna inom två timmar. Jag mjölkar alltid ur någon eller några flaskor (beroende på hur lång tid det tar) och ger ungen under tiden den letar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka