Dräktiga eller ej??

bonzie

Trådstartare
Tänkte vi kunde ta en sammanfattning av hur det gått med betäckningarna, har de blivit dräktiga eller ej?? Om det tagit sig, på vilket försök?? Om det inte tog sig har ni porvat med ny hingst eller försökt igen med samma?? Har stoet föl vid sidan i år??

Kan ju börja med mina ston:

Sto 1: 14 år, fullblod e Rebell Fortuna - Atlantic Boy, inte haft föl på fyra år, var seg att komma i brunst - fick sprutas igång, sen fick de skölja henne också, men hon tog sig på första med Blue Hors Romancier.

Sto 2: 10år e Magritte - Good Future, föl vid sidan e Nactus, tog sig inte på första försöket, trots bra ägg och flera semineringar, hingstbyte till Akribori då tog hon sig på en gång.

Så nu är det bara att hoppas att allt går bra :crazy: och vänta på fölisar som bör komma runt 25april resp. 25maj nästa år :) lååångt dit... men den som väntar på nått gott... :banana:

Mitt sto e. Classic - Onyx blev dräktigt på första försöket, med en enda semination. Hon är betäckt med For Feeling, och har aldrig haft föl tidigare.

Noterbart är väl att det blev tvillingar, trots att man inte såg båda äggen vid semination. Den ena klämdes på 17 dagen, och vid ultraljud efteråt ser den kvarvarande ut att må prima! Hon är på 63:e dagen idag, fölning beräknad till den 5:e april :love:

Mitt sto Turban Rose- Um Saidxx -Utrillo med föl vid sidan e. Carte Dór tog sig på första brunsten med tre skick. Hingsten i år heter For Feeling! Tog sig med tvilling, kollades igen och då var de bara 1 kvar!! Likadant var de förra året och då gjorde hon samma sak. Verkar ha ett fertilt sto som även fixar tvillingdräktigheten själv. Nu ska hon bara kollas igen den 20 augusti på 90 dygnet så jag kan försäkra. Sen är de bara att vänta!

Sto 1: Vbl, 21 år gammal, tog sig direkt förra året och födde ett finfint stoföl (hennes 12:e) den 5/4. Brunstade normalt och tog sig direkt på 30-dagars. Är dräktig med Hamilton 904, ca 65 dagar gången.

Sto 2: Welshponny av cobtyp, 3 år. Första brunsten på våren lite halvtaskig, sattes på bete vid sidan av en arabhingst och kom i rejäl brunst. Nästa brunst därpå (=andra ordentliga brunsten för i år) åkte hon ner till "rätt" hingst och skötte sig utmärkt. Tog sig direkt! Är, även hon, dräktig med Hamilton 904, ca 49 dagar gången.

Inga problem med något av stona, de mår bra och går på bete hemma. Årets föl är en rejäl ung dam! Hade veterinär ute idag och h*n häpnade över vilken stor fölis det var! Och berömde ungponnyn för hur lugn och lätthanterlig hon var. Och även gammelstoet för hur bra form hon är i trots sin ålder (kunde inte tro att hon är 21!), diande föl vid sidan och dräktig med sitt 13:e föl.

Matte är omåttligt stolt över alla tre och de fina omdömmena jag fick på mina hästar! (Var tvungen att skryta lite :o )

Kallblodstravare 12 år e: Pio- Kinge Stjernen. Hade föl ifjol. Betäckt med Lovin.
Tog sig inte på första försöket, ville inte sluta brunsta. Avbröt efter 5:e språnget.
Andra gången gick det bättre. Slog ifrån efter tre språng, är nu ultraljudad och dräktig! Är på 70 dygn imorgon!
Ska ev ultraljudas igen denna veckan, bara för att vara säker... (veterinärerna har visst en "drive" och åker ut med ultraljud till stoägarna!) :)

Ja..det kan vara spännande att se hur det gått med alla betäckningar..

sto 1. e.Guinness-Arram-Bordeaux. Hon har ett föl sedan tidigare fött 2003. Hon behövde två seminationer innan hon blev dräktig. Hade delade brunster och lite strul, men blev på andra dräktig...glada är vi.
Hon är nu dräktig med Metall och skall kollas på 30 dagar på fredag.

sto 2. e. Maraton-Gaspari-Novarro har hitintills haft 9 föl det senaste 2003. Hon blev dräktig på första och väntar nu föl e. Rubinrot.

Ser verkligen fram emot nästa sommar...

Var ute idag å hon är
inseminerad så det visar sig nu p åOnsdag om det tagit sig*hoppas*
Hon har tydligen 2 ägg så hoppas 1 bara bli befruktad annars blir det klämma 1 ägg

Då kommer jag in från travsidan då...

Mn 7-åring tog sig direkt på första inseminationen och beräknas nedkomma med sin första avkomma efter Gentle Star i mitten av april... :d :d :d

/// ghost

Sto e. Warsteiner-Amiral-Ceylon dräktig på 3:e med Blue Hors Romancier

Sto 1: Bayard-Krevad(adoptivföl vid sidan) Dräktig på första försöket med Camaro M. Betäcktes på 30 dygnsbrunsten. Brukar vara svår att få dräktig :bow:

Sto 2: Walör-Lester(föl vid sidan) Ej dräktig på 17 dygn med Ravell .... vill ej komma i brunst trots sprutning....

Sto 3: Phaeton-Illusion(föl vid sidan Skulle betäckts på på fölbrunsten men gick ur den redan på 6 dygnet. Är sprutad men vill ej komma igång...... Ska betäckas med Nactus.

1 dräktig av 3 :( men skam den som ger sig :D
Jag kommer att försöka fram till mitten av augusti innan jag ger upp för säsongen.

Lill / Stall Nöbbeled

NFsto
E: Gentleman - Merrie Master
Betäckt med Kantjes Topboy. Fick sprutas igång och är kollad idag (20 dygn) och är dräktig med två foster. Skall återkomma om en vecka för att se om det ena har gått tillbaka annars får jag ta bort båda och försöka igen (De låg för nära varandra för att klämma det ena enligt vet.). Trist när det är så sent på säsongen, men hingsten skall tillbaka till Danmark nästa år så....

Arabsto f 1998 e Pamir u Nadjah/ Mamluk
dräktig på första försöket med arabhingsten
Shaheer e Raz Ama Naz- Nicola/ Expo.
Brunstade länge & väl. Tog emot hingst 4 ggr/ varannan dag, sen fick det vara bra, vi hämtade hem henne.
Och det räckte ju, för hon var dräktig vid 17:e dygnet, ej kollad sedan. Beräknas föla 28/ 3- 05.

Mitt sto e. Ramiro Z - Tolbert tog sig på första försöket med For Feeling, hon blev dock dräktig med tvillingar en klämdes och den andra verkade må prima efter dräktighetskontrollen på 65 dygn.. väntar nu en bebis i slutet av mars... :) :love:

Lite plåster på såren då mitt sto e. Robin Z - xx var skendräktig iår :(

Snacka om tvillingår :eek: helt otroligt av 10 jag känner som ska ha föl så var 8 av dessa tvillingar och fick klämma

Sto E: Elizar-Dragon. Dräktig med Bourbon på andra brunsten och en seminering. Har i år en bork färgad hingst efter Elcatero vid sidan. Har sammanlagt haft sex föl, varav dom sista fem på rad.

Maja är dräktig med Cardento. Brunsten var krånglig och inte helt pålitlig, hon kom mycket tidigare än beräknat så vi missade första gången. Sedan ingen brunst utan hon fick sprutas igång. Dräktig på första försöket, underbara sto :love:
Har föl vid sidan e. Akribori, en tjej naturligtvis, Maja har bara fått tjejer hittils. Tre stycken än så länge.
Nu väntar vi föl runt 19:e april.

Nina

Karamell 5 år. Hon betäcktes på en gång, första gången för hennes del. Hon går på fri betäckning,

Frida 10 år. Andra gången för hennes del. Hon slogs med hingsten väldigt mkt så hon togd ur hagen och efter ett par dar så testade dom men hand betäckning och gick hon med på det. Fast hingsten var väldigt väldigt försiktig, han fick ju ett par rejäla smällar av damen innan.

Mitt sto e: Dragon-LongJohn** är dräktig på 17 dygn med Danzas. Hon fick ett dött föl, visade ingen fölbrunst kollades på 25 dygn hade då färdigt ägg seminerades dagen efter och tog sig direkt. :banana:

Sto,e:Magritte-Nepal, föl vid sidan, seminerad 3 brunster med Rubinrot. Nu dräktig på 16 dygn efter en del trassel. Beräknas föla 22/5.

Liknande trådar

Avel Vårt 5 år gamla sto väntar/väntade sitt första föl och är idag på dygn 90. Hon ultraljudades på dygn 55 och konstaterades dräktig. Såg...
Svar
7
· Visningar
2 051
Senast: Toudi
·
Avel Hur ser marknaden ut för avelsston i dessa mindre bra tider? Finns det ens någon marknad öht? Själv tycker jag att det är relativt få...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 896
Senast: Fenestra
·
Avel Någon som vet något mer än att ett av tre ston tog sig förra året på FAI från Laptop? Har sett ett väldigt fin 07:a efter honom u. ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 850
Senast: Lemeie
·
I
Avel Mitt ena sto kastade 6 veckor innan planerad fölning :( Seminerade därför ganska sent i år för jag ville ha några brunster som hon...
Svar
2
· Visningar
815
Senast: imelda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025