Dräktig tik

kolblakkur

Trådstartare
Vår tik började löpa idag = hon ska paras för första gången :nailbiting: Vad kan man förvänta sig? Hur förändras energin och när? När brukar man få korta ner promenaderna? Kommer hon troligtvis att vara sur och irriterad på vår andra tik (kastrerad)? Känns som att jag har 500 frågor :nailbiting:

Har uppbackning av uppfödare, det är hon som ska ha kullen så själva förlossningen och allt som hör till valparna är inget som jag som nybörjare kommer att beblanda mig med :)

Korta ner promenaderna? Aldrig gjort och skulle det behövas så sker det hos uppfödaren då dräktiga hundar har körförbud vid vecka ??? (har glömt o är för lat för att leta på sjv)
Det är lite samma på¨hund som på människa man är "bara " dräktig,inte sjuk. :)

Vi kör på i samma tempo med våra tikar till 2 veckor innan valpning ( om de vill och det brukar de) Och det är efter det de heller inte får flyttas mer än för veterinärvård @dobbis ;)

Korta ner promenaderna? Aldrig gjort och skulle det behövas så sker det hos uppfödaren då dräktiga hundar har körförbud vid vecka ??? (har glömt o är för lat för att leta på sjv)
Det är lite samma på¨hund som på människa man är "bara " dräktig,inte sjuk. :)
Så trots högdräktighet så brukar de kunna hänga med på t.ex två timmars skogspromenad?

Så trots högdräktighet så brukar de kunna hänga med på t.ex två timmars skogspromenad?
Ja dom flesta av mina har motionerat som vanligt,möjligtvis har man fått sänka takten ibland (det är liksom lite dålig frigång på en JÄTTE dräktig fralla) dobbisarna har fortsatt som vanligt.

Tikar är olika och vissa kör på som vanligt hela dräktigheten och andra blir "högdräktiga" direkt och vill ta det lugnt. Jag tycker man ska köra lite på hur hunden är helt enkelt :)
Mina heelertikar har varit aktiva mesta tiden, medan min tidigare shar-peitik blev otroligt högdräktig direkt efter parningen typ och slöade sig igenom hela dräktigheten genom att gå långsamt och med eftertanke ;)

Hur dom blir mot övriga hundar i hemmaflocken är även det individuellt. är dom sams nu utan spänningar, så lär dom nog vara det resten av tiden med. Kan bli lite spänt när hon kommer hem igen efter sin tid borta med valpar, men det brukar lösa sig med en promenad med alla hundar :)

Hur brukar dräktiga tikar vara i temperamentet? Lite mer lättirriterade? Lugnare? Mer aviga mot andra hundar?

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 338
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 080
Senast: Gnist
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 364
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 368
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar