Dra rockard med maratonsele

Sv: Dra rockard med maratonsele

Jag kan förstå att folk som inte kör så som "vi" förordar blir skrämda. Men faktum är att på alla andra forum med tävlingsinriktning så kommer inte hoppfolk o klankar på att dressyrfolket rider så långsamt på deras forum. Samma bör gälla här. Travfolk, på travforum, Körfolk här.
Står fast vid mina egna erfarenheter att nästan vilken pojke som helst kan sitta upp o köra en runda i skogen med en travhäst, även om den tjänar nåt.

Jag var ju ny på travet en gång, och jag fick köra alla utom hingstarna. Nu får jag även köra dem :)

Jag har nog Sveriges snällaste häst (på riktigt) men det är bara jag som får köra henne, iallafall ska jag sitta bredvid eller hålla sig i ridhuset.
Jag tror det bottnar i att kuskar, de har oftast bara en körhäst, deras älskling, medans travet har så många och är glada om de kan få åka hem en kvart tidigare. och nu menar jag proffsstallen, inte söta små amatörer som älskar SIN häst, med eller utan vinst.

Kan vi slippa travet här, och koncentrera oss på körning, med vilken sele som helst, som har draglinor och baksele förståss.
;)

Göta Petter..vilka stall har du varit i..Du borde skriva en bok

Pojkarna (vilka som helst) fick köra...och du fick inte köra hingstarna just för att de var hingstar..hur de var att köra spelade ingen roll, eller :confused:
Ja Jösses, du har då upplevt en konstig värld..

Här diskuterar vi allt som specifikt handlar om travhästens träning och förberedelse inför tävling (även inkörning), utrustning, balansering och annat som är speciellt just för tävlande travhästar och -ponnyer.

Hämtat ur forumet Trav.

Så alla som har en annan sele eller en travhäst som inte tävlar..ska vi gå upp i rök kanske :D :D :D

Ska genast meddela Gunnar att han måste skapa ett forum för oss som kör och har kul utan att ha tävlingshäst men som använder oss av annan utrustning..
Vad ska den heta tro, har du något förslag?

F.ö. så är det bara och endast när det skrivs felaktigt om travet (vilket flera av er allt för ofta gör och varför ni ens nämner trav fattar jag inte..) som vissa av oss reagerar.
Inte annars! ;)

Jag kan förstå att folk som inte kör så som "vi" förordar blir skrämda. Men faktum är att på alla andra forum med tävlingsinriktning så kommer inte hoppfolk o klankar på att dressyrfolket rider så långsamt på deras forum. Samma bör gälla här. Travfolk, på travforum, Körfolk här.
Står fast vid mina egna erfarenheter att nästan vilken pojke som helst kan sitta upp o köra en runda i skogen med en travhäst, även om den tjänar nåt.

Jag var ju ny på travet en gång, och jag fick köra alla utom hingstarna. Nu får jag även köra dem

Jag har nog Sveriges snällaste häst (på riktigt) men det är bara jag som får köra henne, iallafall ska jag sitta bredvid eller hålla sig i ridhuset.
Jag tror det bottnar i att kuskar, de har oftast bara en körhäst, deras älskling, medans travet har så många och är glada om de kan få åka hem en kvart tidigare. och nu menar jag proffsstallen, inte söta små amatörer som älskar SIN häst, med eller utan vinst.

Kan vi slippa travet här, och koncentrera oss på körning, med vilken sele som helst, som har draglinor och baksele förståss.
Körning med häst är körning med häst oavsett om man sitter i en maratonvagn eller i en rockard och nöjeskör. Att du är en självutnämnd expert på detta forum har vi ju mer än en gång fått bevittna.... :crazy: och sedan har du mer än en gång visat bilder på din egen mycket bristfälliga utrustning :devil:
De travtränare (den?) som du vart i kontakt med ä'r hästlängder ifrån de seriösa det är ju ett som är säkert.
I proffsstallen låter man ingen som inte kan köra häst sitta upp och köra bara för att det är kul, inte heller går man hem en kvart tidigare bara för att man har flera hästar att ta hand om.

Hos proffsen har varje hästskötare ett fåtal passhästar att ta hand om och drar saker och ting ut på tiden så inte sjutton går man hem för det utan man stannar kvar och tar hand om sina uppgifter och sina hästar.

Folk med din översittarattityd skrämmer ju enbart iväg alla andra som tycker detta med körning verkar kul. Överlämna åt proffsen på denna sidan att ge tips och råd och sluta tycka att du själv är så j-a bra :eek:

roslagen skrev:
Körning med häst är körning med häst oavsett om man sitter i en maratonvagn eller i en rockard och nöjeskör. Att du är en självutnämnd expert på detta forum har vi ju mer än en gång fått bevittna.... :crazy: och sedan har du mer än en gång visat bilder på din egen mycket bristfälliga utrustning :devil:
De travtränare (den?) som du vart i kontakt med ä'r hästlängder ifrån de seriösa det är ju ett som är säkert.
I proffsstallen låter man ingen som inte kan köra häst sitta upp och köra bara för att det är kul, inte heller går man hem en kvart tidigare bara för att man har flera hästar att ta hand om.

Hos proffsen har varje hästskötare ett fåtal passhästar att ta hand om och drar saker och ting ut på tiden så inte sjutton går man hem för det utan man stannar kvar och tar hand om sina uppgifter och sina hästar.

Folk med din översittarattityd skrämmer ju enbart iväg alla andra som tycker detta med körning verkar kul. Överlämna åt proffsen på denna sidan att ge tips och råd och sluta tycka att du själv är så j-a bra :eek:
Måste bara fråga... Håller du med om att det är mycket pekpinne metod här inne eller inbillar bara jag och Trygg oss det?

Senast ändrad:

*Och lynchingen fortsätter, ser jag :cool: *

Till trådskaparen: Du har två saker att ta hänsyn till när du ska fästa svängeln:

1) Draglinjen ska vara rak från dragpunkten till svängeln. När man kör med loksele räknas dragpunkten ca 1/3 upp från bogbladets längd räknat framifrån, och det är där draglädret på lokan ska sitta. När det gäller bröstor tror jag man får räkna med ungefär samma punkt, ev justerat med anledning av att inte bröstans nackrem ska bära någon egentlig vikt, då skär den ned i mankammen.

2) Svängeln ska helst sitta på vagnen så att den fäster så nära axeln som möjligt, helst så att draglinjen fortsätter obruten till axeln. På så sätt får du ut mesta möjliga dragkraft från hästen till vagnen. Högre svängelfäste ger mer drag framåt, medan lägre (om det nu går) ger kraft mer "uppåt". Detta kan vara svårare att åstadkomma och beror mycket på hur vagnen ser ut, vissa här inne har visat bilder av konstruktioner där man gjort ett svängelfäste mha fästen på andra ställen i rockarden, och förutsatt att materialen håller för påfrestningen får man alltså en mer ergonomisk funtion så än att fästa svängeln mellan skaklarna på rockarden, vilket varit det vanligaste bland dem jag sett. Men ska man dra rakt fram på plan mark har det ju mindre betydelse om dragkraften blir bara framåt.

Hoppas det var svar på dina frågor? Och att du inte kan fästa vagnen och dra den i "bara" däckeln tror jag du hade förstått redan? Skaklarna sitter inte tillräckligt stumt för det, och ska inte göra, och jag tvivlar på att gjorden faktiskt "går" att dra åt tillräckligt för att fungera så, vad jag minns från mina ungdomsår i grannens travstall var att det var gummigjordar och så drog man och surrade utav bara fanken. Nej, maratonsele=draglinor och svängel, men svårare än så är det inte.

Pekpinnar? :confused:
Här används det hela flaggstänger värdiga FN;s högkvarter vad vissa anbelangar då det gäller att hiva iväg sina besserwissriga kommentarer :crazy:

Ja!!! En kör skäll tråd, till alla som inte kör med svängel såklart.

Vill även poängtera att jag inte är självutnämnd expert....

dementering: Min "travkarriär" grundar sig på Proffs, champions allihop, så Roslagsflickans försök att nedvärdera mina arbetsgivare funkar inte. Jag vet alltid mer om mitt liv än hon. Tur det..

-----------

Senast ändrad av en moderator:

roslagsflickan :rofl: :rofl: :rofl: jag tror jag dör!
Vilka är alla dessa champions då som sätter upp vem som helst i en vagn efter värdefulla hästar!

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
980
Senast: tara
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 021
Senast: Liran
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 135
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar