L
lul
Sv: Dra rockard med maratonsele
du får väl fråga honom i helgen
du får väl fråga honom i helgen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Redhorsefarm skrev:En shettis kan dra sina rockards med en hundsele, det räcker för den kraften.
Selen är ett arbetsvertyg, men dom flesta här pratar om selar som om det vore viktigare än hästen. Påminner rätt mycket om ryttarna, de kan prata om sadlar i veckovis.
En sele ska var gjord för sitt användningsområde, inte något skryt objekt. Man blir inte kusk av att äga en sele.
Nu du!Men sen är körning med rockard inget annat än lek och då räcker det med en tömkörningsgjord och en sadelgjord som brösta för att det ska fungera tillräckligt väl.
Dom flesta VET faktist att man ska ha en stabli och mkt stark sele om hästen drar! En ordentlig loksele om man ska ut i skogen!Men hänger det en 4-hjuling med färskt, blött virke efter så är kraven helt andra. Då pratar vi om att dra. Och om hästar som kan dra.
Jo dom flesta här vet det oxå!Körning är något annat än att åka efter häst.
Här är det få som har problem med hästen; utan det är ju selkombinationerna som spökar. Hästar som körs är i regel av gott virke och har inte så mycket problem med sig.Selen är ett arbetsvertyg, men dom flesta här pratar om selar som om det vore viktigare än hästen. Påminner rätt mycket om ryttarna, de kan prata om sadlar i veckovis.
Vilken j-a amatör har du kört häst hos då?!?Jämför bara hur travtränare sätter upp nästan vem som helst bakom en häst,
burton skrev:Varför tycker du att körning med rockard är en lek? Ingen körning är lek, att hålla på med hästar är överhuvudtaget ingen lek.
Det kan gå illa med shettis och rockard också kan jag intyga efter att ha sett en skena iväg med tömmar och vagn släpande efter okontrollerat.
Jag håller själv på med arbetskörning och har kört ut lass med par och griplastare så visst vet jag att där får hästarna verkligen ta i och dra.
Men varför skulle fin/dressyrkörning med lättare hästraser och andra typer av vagnar vara fel?
Denna körning har också en historia sen långt tillbaka. Kasta inte skit på den. Det existerade inte enbart tyngre arbetskörning förr i tiden.
och varför ska shettisen behöva bli utsatt för dåliga grejor bara för att den är liten? Sitter det 2 vuxna i en vagn efter den så kommer det att bli ganska tungt och då behöver även den en funktionell sele.
För övrigt undrar jag hur bra en 4-hjulig skogsvagn är? Våran har 6.
åke skrev:Att köra med 4hjul i skogen anser vi vara perfekt. Vi är supernöjda med våran fössing och skulle aldrig byta den mot tex. ormen el något annat.
Jag kan ju inte se bilden.snigelfarmor skrev:
så, nu har jag lekt färdigt. Tjusigt va? Här ser ni bildbevis på att man utan problem kan köra utan draglinor och bara fästa rockarden i en maratonsele!
Jag hoppas mannen på bilden förlåter mig
/jenny
snigelfarmor skrev:Ibland undrar jag vad "kan köra" innebär.
Vi hade ju en tråd innan om vad "inkörd" är.
Vad tycker ni folk ska kunna för att få kalla sig kuskar?
Enligt mig kan inte aggepagge köra om hon inte vet hur svängeln ska sitta o användas.
Att köra trav är inte a kunna köra heller, enligt mig. (väntar på skäll)
Detta säger jag eftersom jag själv kört travhästar innan jag lärde mig köra och det är mil emellan de två disciplinerna.
Jämför bara hur travtränare sätter upp nästan vem som helst bakom en häst, medans jag inte tror att nån av oss skulle släppa iväg nån bakom våra. Fast de är välkörda.
/jenny
Har läst dina och den övriga maffians sk. expert kommentarer här inne och börjar bli j-ligt trött på era fasoner.
Så du menar på allvar att en travtränare som tex har en gulddivisionshäst släpper ut vem som helst bakom den, om du vart inom travet så vet du me att tränaren äger sina hästar lika lite som bayard å comp och de vågar inte chansa.
Strutta ni omkring i era fjantaiga små körtävlingar där en bit bröd bakat på orten är första pris men ge faen i att va så nedlåtande mot dom som inte gör precis som ni säjer
Vem är det egentligen som är nedlåtande mot vem här?Strutta ni omkring i era fjantaiga små körtävlingar där en bit bröd bakat på orten är första pris men ge faen i att va så nedlåtande mot dom som inte gör precis som ni säjer