Dra rockard med maratonsele

Sv: Dra rockard med maratonsele

Stackars dig. Om du nu har problem så sök hjälp. Med otur så kan nån yngre tro att bilden är äkta och hänga vagnen i tömkörningsgjord.
Men sen är körning med rockard inget annat än lek och då räcker det med en tömkörningsgjord och en sadelgjord som brösta för att det ska fungera tillräckligt väl.
Men inget som man ska dra en tung maratonvagn med.
Det skiner igenom en viss snobbighet från vissa. Som om bara dom kan för dom har "köpt" det värsta som finns på Hööks.
En shettis kan dra sina rockards med en hundsele, det räcker för den kraften.
Men hänger det en 4-hjuling med färskt, blött virke efter så är kraven helt andra. Då pratar vi om att dra. Och om hästar som kan dra. Såg en "körhäst" av ridras som kom baklänges nerför en liten backe. Den kunnde veva snyggt med benen i luften men hade ingen aning om att lägga vikt i selen. Så den vevade sig själv bakåt när det vart motstånd i selen. Körning är något annat än att åka efter häst.
Selen är ett arbetsvertyg, men dom flesta här pratar om selar som om det vore viktigare än hästen. Påminner rätt mycket om ryttarna, de kan prata om sadlar i veckovis.
En sele ska var gjord för sitt användningsområde, inte något skryt objekt. Man blir inte kusk av att äga en sele.

Redhorsefarm skrev:
En shettis kan dra sina rockards med en hundsele, det räcker för den kraften.

Selen är ett arbetsvertyg, men dom flesta här pratar om selar som om det vore viktigare än hästen. Påminner rätt mycket om ryttarna, de kan prata om sadlar i veckovis.
En sele ska var gjord för sitt användningsområde, inte något skryt objekt. Man blir inte kusk av att äga en sele.

hmm ... förklara gärna det där med shettis o hundsele igen .. hur bekvämt tror du det är för hästen? Ok att den orkar men allt prat här om selar hit o dit handlar faktiskt inte om skryt utan om hästens bästa, för det är faktiskt det vi strävar efter .. eller!?

Varför tycker du att körning med rockard är en lek? Ingen körning är lek, att hålla på med hästar är överhuvudtaget ingen lek.

Det kan gå illa med shettis och rockard också kan jag intyga efter att ha sett en skena iväg med tömmar och vagn släpande efter okontrollerat.

Jag håller själv på med arbetskörning och har kört ut lass med par och griplastare så visst vet jag att där får hästarna verkligen ta i och dra.
Men varför skulle fin/dressyrkörning med lättare hästraser och andra typer av vagnar vara fel?
Denna körning har också en historia sen långt tillbaka. Kasta inte skit på den. Det existerade inte enbart tyngre arbetskörning förr i tiden.

och varför ska shettisen behöva bli utsatt för dåliga grejor bara för att den är liten? Sitter det 2 vuxna i en vagn efter den så kommer det att bli ganska tungt och då behöver även den en funktionell sele.

För övrigt undrar jag hur bra en 4-hjulig skogsvagn är? Våran har 6.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Men sen är körning med rockard inget annat än lek och då räcker det med en tömkörningsgjord och en sadelgjord som brösta för att det ska fungera tillräckligt väl.
Nu du! :mad:
Körning med rockard är ingen lek, snarare ett utmäkt sätt att motionera och träna kondition på hästen! (Jag menar då att hästen kan trava längre sträckor och vissa hästar kan även tränas i galopp!)
Och det verkar som du behöver stor hjälp när du tror att tömkörningsgjord+sadelgjord fungerar som sele! :eek:

Men hänger det en 4-hjuling med färskt, blött virke efter så är kraven helt andra. Då pratar vi om att dra. Och om hästar som kan dra.
Dom flesta VET faktist att man ska ha en stabli och mkt stark sele om hästen drar! En ordentlig loksele om man ska ut i skogen! :D
Jag har hört nån enstaka som i min mening, "slarvade" med inkörningen; det går bra med lätta grejer sen på med enaxlad vagn. Visst detta gjordes nogrant och bra. Men det är inte alla som varteftersom hästen vänjer sig låter den dra lite tyngre saker. Släpa på ett traktordäck kanske, bara så att hästen lär sig arbeta i selen, men ändå inte tröttar ut sig!

Körning är något annat än att åka efter häst.
Jo dom flesta här vet det oxå! :D
Om om dom stackarna inte vet o frågar, ja då får dom minsan veta hut! För här är vi super kunniga, helt seriösa och tål absolut INTE skoj! :angel:
:D :rofl: :D

Här är det få som har problem med hästen; utan det är ju selkombinationerna som spökar. Hästar som körs är i regel av gott virke och har inte så mycket problem med sig.
Det finns människor till allt! Och ja vissa ska ha det dyraste märket osv. Men så länge dom inte gör nått dumt kan dom hålla på. Jag kan tänka mig själv köpa dyra saker om jag hade pengar :o , och jag är inte en dålig människa för det!

Mvh Lisa :p

Jämför bara hur travtränare sätter upp nästan vem som helst bakom en häst,
Vilken j-a amatör har du kört häst hos då?!?

Är det inte dags för dig att kliva ner från dina höga hästar och sluta tro att du är något slags Master of the Universe inom körning vilket du gång på gång bevisat på denna sida att du inte är!!!!!!

Inga amatörer alls faktiskt, och det vet du. Jo, en, Berth J :)
*prisad*

/jenny, sitter inte på några höga hästar, utan bakom dem :)

Har följt med er diskution om att köra eller inte köra utan draglinor. Finns bara ett svar: Draglinorna ska användas för din, din häst och andras säkerhet ute i skog eller på tävlingsbana spelar ingen roll. Bara ett litet inlägg: vem f-n var domare och vagnskontrolant på den tävling som bilden kom ifrån? En sådan inspänning får överhuvudtaget inte starta!!!!!
Det spelar ingen roll i era diskutioner om vem som kan mest eller minst som kusk och det hjälper inte heller att kasta skit på varandra. Vad det handlar om är att med hjälp av sunt förnuft och hjälp av andra göra sin egen och andras körning så säker att det inte kan och ska kunna hända olyckor av det ena eller andra slaget.
Tro mej: jag har sett mer än ni någonsinn kommer att se av både det ena och det andra.
Gunilla

Hej Gunilla, välkommen!

Bilden var ett trix av mej och mitt photoshop såklart!

mvh Jenny i Umeå *hint* Är inte du i villvattnet förresten?

burton skrev:
Varför tycker du att körning med rockard är en lek? Ingen körning är lek, att hålla på med hästar är överhuvudtaget ingen lek.

Det kan gå illa med shettis och rockard också kan jag intyga efter att ha sett en skena iväg med tömmar och vagn släpande efter okontrollerat.

Jag håller själv på med arbetskörning och har kört ut lass med par och griplastare så visst vet jag att där får hästarna verkligen ta i och dra.
Men varför skulle fin/dressyrkörning med lättare hästraser och andra typer av vagnar vara fel?
Denna körning har också en historia sen långt tillbaka. Kasta inte skit på den. Det existerade inte enbart tyngre arbetskörning förr i tiden.

och varför ska shettisen behöva bli utsatt för dåliga grejor bara för att den är liten? Sitter det 2 vuxna i en vagn efter den så kommer det att bli ganska tungt och då behöver även den en funktionell sele.

För övrigt undrar jag hur bra en 4-hjulig skogsvagn är? Våran har 6.

Att köra med 4hjul i skogen anser vi vara perfekt. Vi är supernöjda med våran fössing och skulle aldrig byta den mot tex. ormen el något annat.

åke skrev:
Att köra med 4hjul i skogen anser vi vara perfekt. Vi är supernöjda med våran fössing och skulle aldrig byta den mot tex. ormen el något annat.

Varför föredrar du en fyrhjulig framför en sexhjulig?

Nej, ormen skulle jag då rakt inte vilja ha, så dumt med boggie i styrningen, men väl våran 63:a.
Den är oslagbar och jag skulle inte byta den mot något, möjligtvis en griplastare.
Fössing gillar inte nån av oss.

63:an är mångsidig, då våran är utrustad med broms kan vi även ha flak på den och köra annat. Vi lurar på att tillverka nån typ av "remmalagssitsar" till den. (det gick utmärkt på tegmyrs vajervagn.)

Enda sättet att dra utan draglinor med en sådan sele är väl att med någon rem binda samman bröstan och däckeln, eller?
Verkar inte vara någon bra idé, då blir det ju samma effekt som med en sk skitbröstsele?
Inte någon rekommendation alltså, bara en fundering (kan inte heller mkt om dessa saker).

helt rätt tänkt, antagligen var det så de första skitbröstselarna kom till kanske?

och sofiplopp, tack för din sida, den är ju vår räddning när folk frågar sånt här!

/j

snigelfarmor skrev:
ySCF00811.jpg

så, nu har jag lekt färdigt. Tjusigt va? Här ser ni bildbevis på att man utan problem kan köra utan draglinor och bara fästa rockarden i en maratonsele!

Jag hoppas mannen på bilden förlåter mig :)

/jenny
Jag kan ju inte se bilden. :cry:

snigelfarmor skrev:
Ibland undrar jag vad "kan köra" innebär.
Vi hade ju en tråd innan om vad "inkörd" är.

Vad tycker ni folk ska kunna för att få kalla sig kuskar?

Enligt mig kan inte aggepagge köra om hon inte vet hur svängeln ska sitta o användas.
Att köra trav är inte a kunna köra heller, enligt mig. (väntar på skäll)
Detta säger jag eftersom jag själv kört travhästar innan jag lärde mig köra och det är mil emellan de två disciplinerna.
Jämför bara hur travtränare sätter upp nästan vem som helst bakom en häst, medans jag inte tror att nån av oss skulle släppa iväg nån bakom våra. Fast de är välkörda.

/jenny

Har läst dina och den övriga maffians sk. expert kommentarer här inne och börjar bli j-ligt trött på era fasoner.

Så du menar på allvar att en travtränare som tex har en gulddivisionshäst släpper ut vem som helst bakom den, om du vart inom travet så vet du me att tränaren äger sina hästar lika lite som bayard å comp och de vågar inte chansa.

Strutta ni omkring i era fjantaiga små körtävlingar där en bit bröd bakat på orten är första pris men ge faen i att va så nedlåtande mot dom som inte gör precis som ni säjer

Strutta ni omkring i era fjantaiga små körtävlingar där en bit bröd bakat på orten är första pris men ge faen i att va så nedlåtande mot dom som inte gör precis som ni säjer
Vem är det egentligen som är nedlåtande mot vem här?

Menar du, att bara dom som kört trav i gulddivisionen får uttala sig under "körning"?

Jag vet inte vilka du räknar in bland "maffian" i körforumet, ej heller vad du mer specifikt retar upp dig på, men du har två alternativ. Ta upp till diskussion, det du tycker är fel, eller lämna forumet.
Svepande beskyllningar och skitspridning är ingen betjänt av.

Körforumet har tills nyligen varit ett trevligt och seriöst forum, där diskussionerna varit sakliga och saknat dom obehagliga tendenser, som finns i vissa andra forum. Låt oss få ha det så även framgent!

LIA

Tills helt nyligen...

Tills folk kom och ifrågasatte den helige ande menar du ;) :angel: säger Trygg med glimten i ögat.

Jag säger bara som jag tror att det är..ni som har ugglat här inne och haft er egna lilla sfär och fått ett visst anseende..
Ni är jätteduktiga allihopa!
MEN..många av er har en attityd som får mig att tänka på torkad bark liksom..

Jag önskar så att ni kunde se på er själva med lite mer distans och ironi..och att ni kunde dela med er av er kunskap på ett sätt som gör att man vill ta emot den istället för dom "ordrar" som beodras ut så fort någonting inte passar ert körsätt.

Och att vi här inne skulle kunnat dela med oss lite var..och jag LOVAR er att fler skulle våga ställa frågor om körning osv om inte vissa var sådana domedags-präster när någon lyckas ställa en fråga...

Love Peace and Understanding!

Det är KUL att köra häst och man behöver inte en doktorsexamen för det! :D

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
980
Senast: tara
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 021
Senast: Liran
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 135
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar