Dra in avlopp

Armani__

Trådstartare
Kanske en dum fråga, eller ja, det är den kanske inte egentligen, men finns kanske inte ett svar på det och varierar kanske en del, svara ni som vet =)

Sitter och spånar på ett hus som kommer bli till salu. Finns en hel del att göra, där är mycket mark och ligger väldigt nära stan = läget är kanon!!

Där bor just nu en äldre dam som fortfarande endast har utedass. I huset finns dock el och vatten. Men således inget avlopp.
Vad kostar det att gräva och installera en trekammarbrunn och sedan dra in avlopp i huset?

Har noll aning om detta över huvud taget och svara gärna ni som vet eller har någon aning om det.
Att huset i sig är ett renoveringsobjekt skrämmer oss inte. Säljs det för "rätt" pengar så är det relevant för oss, mycket enbart tack vare marken och läget.

Sv: Dra in avlopp

Bara en trekammarbrunn räcker inte. Det finns lite olika lösningar och det beror mycket på hur marken ser ut hos just dig som är rätt avgörande för vad som går att göra.

Några alternativ som finns är:
- Trekammarbrunn med infiltration
- Trekammarbrunn med markbädd
- Minireningsverk
- Sluten tank
+ lite andra varianter på ovanstående alternativ.

Vad är det för jordtyp? Hur ser markprofilen ut? Är området skyddsklassat? Är det sjö/havsnära/ute i skärgården? Hur många ska bo i huset? Ska allt vatten till avloppet eller ska ni ha separat BDT-avlopp? Var ligger brunnen? Går det att anlägga avlopp på den egna tomten, eller måste ni söka tillstånd av grannen för att lägga det på dennes mark?

Hej! Du fick ett jättebra svar i tidigare inlägg, men jag tycker att du skall lyssna med kommunen vad de har för regler.
Här ficks vi bara ha 3-kammarbrunn till disk o dusch avloppet o sluten tank till toaletten.

Så det bästa är att du hör av dig till kommunen och frågar vad de kräver.
Lycka till, vi stortrivs i klorofyllen!

Du kan ju också passa på att kolla så att kommunen inte har för avsikt att lägga in kommunalt avlopp i bygden. Det har de gjort hos oss för något år sedan. Hörde att de skulle ut och döma ut de gamla avloppen snart för de som inte "köpte" kommunens. Om de inte är godkända såklart...
Ska de ändå gräva fram om två år kasnke det är utkastade pengar menar jag.

Med facit i hand hade jag kunnat leva billigare på ett nytt avlopp vi la in som de beskriver ovanför än det jag köpte av kommunen iofs...

Kolla upp vad du får göra. Det finns de som glatt köpt ett hus och sen fått avslag på något annat än sluten tank. Det blir rätt svettigt med dusch och kök på sluten tank. Bara toalett till sluten tank går bra för det har vi i stugan :) Nu drog mina päron i med 10m2, men då räcker det med en tömning per säson oavsett hur mycket vi är där. (+ att det ska kunna fungera som permanentboende i framtiden) Men skulle duschen vara ansluten dit får man inte göra annat än att tömma.

Kl

Tack för era svar, låter som om det är lite att göra, om inte annat bör man ju börja med att ta kontakt med kommunen för att höra lite med dom om hur det fungerar just här, vem förresten på kommunen bör man ta kontakt med?

Vet ni vad jag kom att tänka på?
Damen som bor där har ju vatten (varmt och kallt) inne i huset. Till detta bör det ju finnas någon form av avlopp (från vask, dusch etc.) för det vattnet ska ju ta sig någonstans.

Hjälper det oss något?

Det beror nog på hur länge hon haft det och hur bra det avloppet är... Det måste ju finnas en anledning till att de börjar döma ut avloppen här...
Men om du kollar med kommunväxlen kopplar de dig till miljöavdelningen. Där kan de säkert svara på det mesta.
Är det bara en sluten tank och grävning , stenkista o så behöver det inte bli svindyrt...

Är det drömläget? hur mkt mark? Ser du din framtid där?
Såna frågor gör ju att arbetet blir mer värt :)

Du ska kontakta miljö- och hälsa.

Att hon har något slags avlopp spelar ingen roll. Det har blivit åtstramningar och någon gång kanske de inventerar ert område och då måste det rättas till.

Beroende lite på hur gammalt huset är så kan det vara lite olika status på BDT-avloppet (dvs allt vatten som inte kommer från toaletten kort förklarat. Toalettvatten brukar kallas svartvatten inom enskilda avloppssektorn). Normalt sett så brukar man inte godta stenkista som avloppsrening längre utan det brukar bli någon form av tvåkammarbrunn och infiltration om det gäller BDT. Är det toalett påkopplat så krävs minst trekammarbrunn + efterrening. Lite varierar det mellan olika kommuner - så det enklaste är att ringa dit. De ska även ha uppgifter på hur det gamla (befintliga) avloppet är utformat. Alla avlopp ska inventeras inom en femårs period är målet - så det är nog dags för damens avlopp snart. :)

Börja med att ringa miljö- och hälsoskyddet på kommunen. Ibland kallas de miljögruppen också. Fråga efter den miljöinspektör som ansvarar för enskilda avlopp (små avlopp) så kommer du rätt.

Det är lite beroende på mark och läge också vad det krävs för avloppsanläggning. Ligger grannens vatten precis nedanför eller är det bara stenhäll runt huset osv.

Citat inlägg nr 3: "Bara en trekammarbrunn räcker inte. Det finns lite olika lösningar och det beror mycket på hur marken ser ut hos just dig som är rätt avgörande för vad som går att göra."

Om vanlig WC verkar bli väldigt dyrt så finns det ett system som heter Aquatron som de flesta kommuner godkänner.
En annan variant är en frysförbränningstoalett, en sådan har jag införskaffat o är mycket nöjd.

Aquatron fungerar till synes som en vanlig WC, men under huset så separeras kiss o vatten o passerar under UV ljus, där det blir sterilt o får därmed gå ut i vanliga avloppet.
Den fastare massan hamnar i en behållare där man tillsätter t ex daggmaskar, sen är det bara att fylla på i rabatterna, kräver att huset passar för det så det inte blir för långa ledningar, men om man är van vid vattentoa så är det ett bra allternativ.

http://www.aquatron.se/Aquatron-400.htm

Frysförbränning är en process där allt fryses o förbränns så det blir nästan ingenting kvar, jag har köpt den här:

http://www.fritidstoa.se/

Här där jag bor, i Norrtälje kommun så är de väldigt restriktiva med egna toa anläggningar, sökte aldrig om Aquatron, för just då hade jag inte råd.
Frysförbränning får man tillstånd med vändande post.

Fördelen med om man väljer en konventionell WC med sluten tank, är att det nuförtiden finns extremt lågspolande toastolar, tror det var något i stil med 0,5 l/spolning.

Så, nu har du lite att forska i.

Lycka till med ert val, men först o främst, hoppas ni får er drömkåk!
;)

Det man ska tänka på med Aquatron är att man måste ha plats att efterkompostera "resterna" vid tömning + att man antagligen måste införskaffa en kompost som är godkänd för latrinkompostering (helt tät botten bland annat).

Förbränningstoalett är det inte alla kommuner som godkänner. Just Norrtälje och vissa kustnära kommuner godkänner det eftersom det är brist på vatten i dessa områden. Vi kommer inom kort att tvingas återvinna fosfor bland annat och om vi då eldar upp skiten så blir det svårare att ta tillvara sådant. Bara en liten fundering om hur vissa kommuner kan resonera.

Vi satte in en Ifö-toalett för någon månad sen - den använder 2 dl vid lilla spolningen och 4 dl vid stora spolningen. Och spolar bättre än toan från -04 som använder 5 dl till lilla spolningen och mer till stora... :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 130
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 634
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 708
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka