Dra hästen i svansen????

Sv: Dra hästen i svansen????

Goldi skrev:
En hästbekant till mig säger att man ska trycka svansroten rakt upp mot taket, är det helt fel då ?:confused: Med tanke på det ni skrivet om korsets lutning.

hm.känns inte som att det skulle vara så behagligt för hästen..:crazy:

Bill skrev:
Kanske dragningen i svansen ger bättre effekt om man har en medhjälpare som håller emot i pannluggen. :idea:
Trots att jag antar jag vet svaret, så måste jag fråga om du verkligen vet något alls om hästens anatomi? Hur det hela hänger ihop eller tror du bara det är löst sammansatta delar?
Att man bara kan få reaktion och resultat med "hårda" medel?

Gör mig lite "rädd" med tanke på din presentation :crazy:

"Kanske dragningen i svansen ger bättre effekt om man har en medhjälpare som håller emot i pannluggen" ...måste vara ett skämt. Åtminstone fnissade jag när jag såg det framför mig...

Nåja..min åsikt är att man ska vara försiktig med att manipulare hästens (och andras) skelett o muskler. Eftersom jag känner mig helt okunnig så har jag överlåtit allt sånt till min hovslagare som har gått en kurs i detta. Dessutom är han så hygglo så att det ingår i skoningen.... Och han har faktiskt dragit pållen i svansen vid ett tillfälle.

Att trycka svansen uppåt fyller egentligen inte någon funktion, men det kan vara bra att kolla om man kan lyfta svansen uppåt, går det inte så kan det vara en hint till att hästen har problem med ländryggen.

Det man ska komma ihåg är ju att aldrig tvinga fram något, vare sig du drar i svansen eller stretchar benen, gör man inte det så lovar jag att hästen inte tar illa av det ni gör!=)

Då det var en hästmassör ut till stallet och masserade halvblodet så avslutade hon med att stretcha hans rygg genom att dra i svansen. Hästen verkade tycka att det var jätteskönt!

Bill skrev:
Kanske dragningen i svansen ger bättre effekt om man har en medhjälpare som håller emot i pannluggen. :idea:

svaret på det är nog ett enkelt: Nä.. :smirk:

Ja, men det är mest hästen som drar.....massören håller emot och vinkeln är lika med korsets vinkel.

För ca 10 år sedan var det en kiropraktor/et eller liknande, kommer inte ihåg, i stallet jag jobbade. Han avslutade med att be en av de andra hästskötarna hålla honom om midjan medan han själv tog tag i svansen, sen hängde de båda där någon minut innan de försiktigt släppte taget om svansen igen. Hästen mådde inte dåligt av det men jag vet inte hur många gånger hästen blev behandlad, det var kanske bara den gången.
"Min" et hänger försiktigt i svansen på min häst och det stämmer som flera sagt - hon håller svansen snett nedåt. Min häst har problem med stela muskler efter att haft snett bäcken. Ett annat tips hon gav för att sträcka ut de musklerna är att stå bakom hästen lägga händerna på korset, vars en sida om ryggraden, dra händerna bakåt samtidigt som man trycker, fortsätt ner på båda sidor om svansroten, ev tryck lite hårdare, försiktigt, så skjuter hästen rygg och stretchar ryggmuskulaturen. Mitt sto verkar uppskatta det iallafall.

Cecely skrev:
Att trycka svansen uppåt fyller egentligen inte någon funktion, men det kan vara bra att kolla om man kan lyfta svansen uppåt, går det inte så kan det vara en hint till att hästen har problem med ländryggen.

Hurdå inte går att lyfta svansen?

Jag har märkt att min pålla är väldigt ovillig till att jag lyfter svansen på henne. Jag lägger handflatan under den "köttiga" delen på svansen och trycker lite försiktigt uppåt. Hon håller emot av bara attan och tar jag bort hander så kniper hon till med svansen som en annan ungmö :angel: Likadant om jag försiktigt försöker ta svansen åt sidorna, håller emot då också.

Försökte "massera loss" spänningen genom att röra svansen lite försiktigt uppåt och åt sidorna, men det lossade minsann inte - snarare blev resultatet det motsatta :crazy: Ännu mera spänd och tryckte in svansen.

Dock så kniper hon inte med svansen när jag tömkör (hon är under igångsättning).

Ska ovanstående visa att hon har problem med ländryggen??

Kan också nämna att hon har en rörelsestörmning i hö bakben som veterinären klassar som muskelömhet. Pållan är också öm uppe på korset. På lördag kommer equiterapeuten, h*n kanske hittar lösningen till pållans problem!

/Lizzie

Ja alltså det finns aldrig några regler när det gäller hästar. Att du inte får upp svansen kan vara en hint till att hästen har problem med länden men jag tycker mer att det låter som om din häst bara är rädd om det som finns under svansen...vissa hästar tycker ju inte alls om när man är där och pillar just för att det är ett känsligt område.

Jag tror inte det är något att rekomendera direkt... :smirk:

Cecely skrev:
Ja alltså det finns aldrig några regler när det gäller hästar. Att du inte får upp svansen kan vara en hint till att hästen har problem med länden men jag tycker mer att det låter som om din häst bara är rädd om det som finns under svansen...vissa hästar tycker ju inte alls om när man är där och pillar just för att det är ett känsligt område.

Att jag reagerat på hennes beteende beror på att hon INTE gjort på detta viset tidigare! Det har alltså gått bra att lyfta upp svansen och föra den ut mot sidorna tidigare.

Hon tycker det är jätteskönt när jag masserar henne på svansens undersida, så det är inga problem för mig i nuläget att göra det nu heller. Utan det är just detta när jag försöker lyfta upp svansen en bit som det känns som om hon håller emot allt vad hon har. Stoppar jag bara in handen under svansen och pillar, eller klämmer på den köttiga delen så bryr hon sig inte ett dugg.

/Lizzie

jag tror ridläraren vet mer än din kompis.och det gör ju ont om nån drar en i svansen:bump:

miiblomman skrev:
jag tror ridläraren vet mer än din kompis.och det gör ju ont om nån drar en i svansen:bump:

Tänk vad många hästar det finns som mår uselt här i världen för att folk tror att ridlärare är stora gurus.
På ridskolan jag slutade på för ca åtta år sedan finns det instruktörer som är yngre/lika gamla som jag och som knappast gått någon mer kurs än de som ridskolan själv anordnat.
Innan jag skulle lyssna på dem utan mina skygglappar och mitt skitsnacksfilter, då fryser helvetet över och vi ska ha en hel arme flygande grisar som kommer in över östersjön.
Våga ifrågasätt, våga säja ifrån och våga ffa. att ta reda på saker från andra forum, hemsidor och tränare än de inhemska inrutade inavlade i närheten.

miiblomman skrev:

Jag vet ridlärare som knappt vet ett dugg om normal hästhantering.

Så att inbilla sig att man kan lita på sin ridlärare - då är man fel ute. Enklast är att SJÄLV skaffa sig kunskap.

En kompis kan MYCKET VÄL har mer erfarenheter och kunskaper än den "ridlärare" man rider för!

/Lizzie

Equiterapeuter använder sig ibland av det, att "dra" hästen i svansen. Och även när man själv stretchar hästen kan man göra detta. Dock ska man tänka på att man inte drar allt vad man orkar bara rakt ut! Utan man ska långsamt dra svansen nedåt utåt så hästen är med och håller emot. Då kan detta vara en bra övning för att sträcka på ryggen.:bump:
Mvh Erika

OM det vore skadligt så undrar jag (efter helgens Globen-föreställningar) hur Utter har blivit en så fräsch 30-åring med tanke på att de i Globen hade en person som tolkade på miniskidor efter honom genom att hålla sig i svansen. Och det lär väl inte vara första gången det gör så med honom...

Dessutom kom jag på en annan sak - distansryttare ffa i USA där terrängen kan vara mycket brant, brukar sitta av och låta hästen gå före uppför medan de själva håller sig i svansen och får hjälp av hästen. Dessa hästar har i många fall långa tävlingskarriärer och tas om hand mycket ordentligt så jag tvivlar på att deras ryttare skulle göra så om det var skadligt.

/Camilla

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 829
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 231
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 693
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30