Dra hästen i svansen????

Sv: Dra hästen i svansen????

Dina muskelkrafter är som en droppe i havet om du ska försöka påverka ryggrad med ryggmuskler och magmuskler. En gång har jag sett när man "dragit i svansen" för att manipulera ryggen, och då användes en hydraulisk kolv fäst med en kätting i svansen. Så dra på, om inte för det höga nöjet! :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Bill skrev:
Dina muskelkrafter är som en droppe i havet om du ska försöka påverka ryggrad med ryggmuskler och magmuskler. En gång har jag sett när man "dragit i svansen" för att manipulera ryggen, och då användes en hyudralisk kolv fäst med en kätting i svansen. Så dra på, om inte för det höga nöjet! :smirk:

Jag menar inte med krafter, för det förstår jag med. Men med lätt försiktigt beröring kan jag påverka och jobba med bogmuskulaturen genom att försiktigt arbeta med svansen, så nog nog kan man påverka både djupt och långt.

man rycker ju inte hästen i svansen man drar va man tkr känns lagom , lagom mängd .. dra i svansen gör många hästmassörer :)

Bill skrev:
Dina muskelkrafter är som en droppe i havet om du ska försöka påverka ryggrad med ryggmuskler och magmuskler. En gång har jag sett när man "dragit i svansen" för att manipulera ryggen, och då användes en hydraulisk kolv fäst med en kätting i svansen. Så dra på, om inte för det höga nöjet! :smirk:
Hela grunden för kiropraktiken är rätt riktning, hög hastighet och liten kraft! Säger väl en hel del? :crazy:

Jag drar min häst i svansen efter ett ridpass, och han älskar det. Han ställer sig alldeles still och bara njuter.
Garanterar att det är en häst som inte står still om han tycker jag åsamkar honom obehag.

Beyliitah skrev:
spännbandet, var sitter det??

Spännband är sådana som man kan hitta i lastbilar och långtradare..
Breda, grova band, som man surrar lasten med. :D

spannb1.jpg

AM

busklara skrev:
En kompis till mig berättade att man skulle dra hästen i svansen för att det ökade blodcirkulationen och sträcker ut rygraden.
Jag var lite osäker på detta, och frågade min ridlärare, vilken jag har väldigt stort förtroende för..
Hon svarade att "NEJ! Det kan du inte göra, då skadar du hästen? Det är det värsta du kan göra mot hästen!!"

Vem ska jag tro på???

Tack på förhand!:p

Det stretchar ryggen. Man skall då dra snett nedåt och får inte ha en bruten vinkel mellan svans och ryggrad uppåt. Nedåt går bra. Det behövs inte alls så stor kraft som en del säger. Räcker att man tar tag i svansen och själv lutar sig bakåt och lägger sin kroppsvikt i stretchen. Hästen hjälper då oftast själv till och stretchen är mycket tydlig.

Som vid all stretching av häst skall det ske när man vet vad man sysslar med. Man bör gå på kurs och lära sig både när det är ok att stretcha och på vilket vis man gör det.

På senare tid att man börjat prata om att stretching kanske ändå inte gör så stor nytta - varken på människa eller häst. Jag vet inte om det stämmer.

Hälsning Maja

CarolaLind skrev:
Jag menar inte med krafter, för det förstår jag med. Men med lätt försiktigt beröring kan jag påverka och jobba med bogmuskulaturen genom att försiktigt arbeta med svansen, så nog nog kan man påverka både djupt och långt.
Ja, var och en är salig i sin tro, och hästen far ju inte illa av "försiktig beröring". Sen om det gör någon verkan det är ju en annan femma! Som sagt, tron kan ju försätta berg, så varför inte ett litet försiktigt drag i rumpen , och alla problem är puts väck! :rofl:

Vatten efter ett ridpass brukar också gå hem.

Bill skrev:
Ja, var och en är salig i sin tro, och hästen far ju inte illa av "försiktig beröring". Sen om det gör någon verkan det är ju en annan femma! Som sagt, tron kan ju försätta berg, så varför inte ett litet försiktigt drag i rumpen , och alla problem är puts väck! :rofl:

:confused:

Var det allt du kunde komma med?

Beyliitah skrev:
där jag rider har vissa ungar tagit tag i svansen, ställt sig med fötterna mot kanten och lutat sig bakåt :mad: det är inte att dra försiktigt

Säg till någon med auktoritet att säga åt barnen, eller gör det själv om du kan, en häst som slår i det läget skadar en människa rätt rejält.

En mycket känd kotknackare har sagt till mig att strecha genom att dra min häst lite lätt i svansen. Absolut inte rycka eller dra hårt!

Nafayette skrev:
Vill inte chocka er nu med när hästar t.ex fastnar i diken och sådant så drar man upp dom med hjälp av ett rejält tag i svansen.

Hela hästens tyngd vilar på spännbandet som i sin tur är knuten i svansen.

AM

Jag har också fått lära mig att om en häst ramlat omkull och inte kommer upp pga att den har för litet utrymme framför huvud och hals. Så ska man ta tag i svansen och dra hästen bakåt (om det finns utrymme). Det går liksom inte att dra den i benen utav en förklarlig anledning... sparkrisk m.m.

/Lizzie

Bill skrev:
Du är inte så insatt i kiropraktik va? :angel:

Dra hästen i svansen

Min f.d stallägare är utbildad till bl.a hästmassör,
enligt henne så är det bra att "dra hästen i svansen" , just för att
det stretchar.. och ökar cirkulationen.
Men man får inte rycka eller släppa taget om svansen för snabbt.
Då kan hästen tappa balansen och ramla.. (om man släpper för snabbt)
Och att man inte ska rycka eller börja dra för hårt eller snabbt,
säger väl sig självt - det gör ju ont.

Mitt sto tycker det är jättemysigt, och jag har märkt att hennes rygg mår bättre av det.
Jag brukar även ge väldigt lätt och superförsiktig massage längs svanskotorna, och dra lite i svanshåren längs svanskotorna , för att sedan gå över till att ta tag och "dra" i svansen" , och jag gör som någon skrev tidigare - använder min kroppsvikt när jag drar.
Detta beroende på - tycker hästen att det är obehagligt att jag tar i svansen ,
så börjar jag inte att dra det första jag gör, utan då fingrar jag lite längs svanskotorna först, tills den slappnar av i svansen , då kan jag börja "dra" i den.

Sen får man ju hela tiden vara uppmärksam på hästens mimik, öronspel osv, man ser ju på den om det är obehagligt..
vilket inte måste betyda att man gör fel - det kan vara så att man gör alldeles rätt också , men att man är på ett område som verkligen behöver behandling..

Så mitt råd är att låta någon kunnig visa först och lära en,
innan man prövar själv.

Och detta med försiktig beröring - Bill : Såklart att försiktig beröring hjälper!
När man masserar ska man ju börja på ytan s.a.s , och först "flytta" huden, och sedan jobba sig inåt, tills man kan jobba i själva musklerna.
Det finns även "massage" som bara är på ytan - inom T.team håller man på med sånt,
och har olika toucher som utförs på olika sätt, för att stimulera nervsystemet, och ger
cirkulation.
Man måste inte alltid ta i för att det ska ge verkan, hästens hud är så pass känslig att den känner när en liten fluga sätter sig på den - så varför ska vi behöva vara hårdhänta?
(att fundera på vid ridning också!!)

Kanske dragningen i svansen ger bättre effekt om man har en medhjälpare som håller emot i pannluggen. :idea:

En hästbekant till mig säger att man ska trycka svansroten rakt upp mot taket, är det helt fel då ?:confused: Med tanke på det ni skrivet om korsets lutning.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 829
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 234
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 693
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar