Dra hästen i svansen
Min f.d stallägare är utbildad till bl.a hästmassör,
enligt henne så är det bra att "dra hästen i svansen" , just för att
det stretchar.. och ökar cirkulationen.
Men man får inte rycka eller släppa taget om svansen för snabbt.
Då kan hästen tappa balansen och ramla.. (om man släpper för snabbt)
Och att man inte ska rycka eller börja dra för hårt eller snabbt,
säger väl sig självt - det gör ju ont.
Mitt sto tycker det är jättemysigt, och jag har märkt att hennes rygg mår bättre av det.
Jag brukar även ge väldigt lätt och superförsiktig massage längs svanskotorna, och dra lite i svanshåren längs svanskotorna , för att sedan gå över till att ta tag och "dra" i svansen" , och jag gör som någon skrev tidigare - använder min kroppsvikt när jag drar.
Detta beroende på - tycker hästen att det är obehagligt att jag tar i svansen ,
så börjar jag inte att dra det första jag gör, utan då fingrar jag lite längs svanskotorna först, tills den slappnar av i svansen , då kan jag börja "dra" i den.
Sen får man ju hela tiden vara uppmärksam på hästens mimik, öronspel osv, man ser ju på den om det är obehagligt..
vilket inte måste betyda att man gör fel - det kan vara så att man gör alldeles rätt också , men att man är på ett område som verkligen behöver behandling..
Så mitt råd är att låta någon kunnig visa först och lära en,
innan man prövar själv.
Och detta med försiktig beröring - Bill : Såklart att försiktig beröring hjälper!
När man masserar ska man ju börja på ytan s.a.s , och först "flytta" huden, och sedan jobba sig inåt, tills man kan jobba i själva musklerna.
Det finns även "massage" som bara är på ytan - inom T.team håller man på med sånt,
och har olika toucher som utförs på olika sätt, för att stimulera nervsystemet, och ger
cirkulation.
Man måste inte alltid ta i för att det ska ge verkan, hästens hud är så pass känslig att den känner när en liten fluga sätter sig på den - så varför ska vi behöva vara hårdhänta?
(att fundera på vid ridning också!!)