Dra hästen i svansen????

B

busklara

En kompis till mig berättade att man skulle dra hästen i svansen för att det ökade blodcirkulationen och sträcker ut rygraden.
Jag var lite osäker på detta, och frågade min ridlärare, vilken jag har väldigt stort förtroende för..
Hon svarade att "NEJ! Det kan du inte göra, då skadar du hästen? Det är det värsta du kan göra mot hästen!!"

Vem ska jag tro på???

Tack på förhand!:p

Sv: Dra hästen i svansen????

Om man "drar" i svansen stretchar man i vidd mån ryggmusklerna. Inget jag skulle ge mig på dock - det är ju faktiskt hästens ryggrad du drar i.

busklara skrev:
En kompis till mig berättade att man skulle dra hästen i svansen för att det ökade blodcirkulationen och sträcker ut rygraden.
Jag var lite osäker på detta, och frågade min ridlärare, vilken jag har väldigt stort förtroende för..
Hon svarade att "NEJ! Det kan du inte göra, då skadar du hästen? Det är det värsta du kan göra mot hästen!!"

Vem ska jag tro på???

Tack på förhand!:p
Det finns en hel del värre saker du kan göra, men du bör låta bli att rycka och dra i hästen och dens svans. För ja, du kan skada den.

en människa är inte tillräckligt stark för att kunna "dra sönder" hästen. när hästen känner obehag visar den det. stretchar min häst efter varje ridning, bla genom att dra i svansen. min pärla gillar iaf

doleron skrev:
en människa är inte tillräckligt stark för att kunna "dra sönder" hästen. när hästen känner obehag visar den det. stretchar min häst efter varje ridning, bla genom att dra i svansen. min pärla gillar iaf
Öh? Helt fel :mad: :crazy:

Dra eller rycka ska man inte göra!
Drar man i svansen drar man ju i hela hästen från nacken och hela ryggen!
Däremot kan man lyfta svansen och vänta tills hästen slappnar av, hålla upp den försiktigt om man vill stretcha musklerna vid korset och det.

Jag gör det på inrådan av en mycket välkänd "kotknackare",
Men det rör sig bara om kanske en gång i månaden.
Jag lyfter på svansen vid svansroten och drar till försiktig
en gång !!
Mina hästar gillar det !!
Jag fick också rådet att stå med min kropp tättintill
baken på hästen och "brösta" till en gång. fast ärligt talat så
kommer jag inte ihåg vad det skulle göra för nytta !
Mina hästar är inte heller så stora och framför allt så skulle
dom aldrig få för sig att lyfta ett ben mot mig !!

Men gör inget om det inte behövs !!
Hej från Hambo

Man kan stretcha hästen genom att dra lite lätt i svansen, självklart ska man inte dra hårt eller rycka men det hoppas jag ingår i "hästvett" att inte göra.

Jag är ingen expert på stretchning av häst men jag tror inte att man skadar hästen av att stretcha på detta sätt. Frågan är väl varför man ska göra det?? Om man inte har någon speciell anledning så tycker jag att man ska låta bli. Gör aldrig något om du inte vet VARFÖR du gör det.

Malu

Om du drar hästen i svansen eller inte har ingen fysiologisk betydelse, du kan inte dra sönder något och dina ringa kroppskrafter påverkar heller inte hästens ryggrad eller muskulatur i någon mån, så känner du för att dra hästen i svansen så gör det. Det fyller i alla fall ingen funktion!
Akta för sparkar bara!

jag har gjort någon massageform av svansdragningen på en islänning jag red förr.. han har sk "femgångar-rumpa" som står upp vädligt mycket och jag jobbade med att stretcha och röra hela bakdelen..
börjae juh såklart med benen, stretching och uppmjukningsrörelser.. svansen rörde jag mjukt åt sidorna, drog lite, lyfte försiktigt upp och drog jättelite, precis så att hästen "släpper muskler" och slappnar av.. och neråt och dra lite.. på 2 månader med stretching och detta 2-3 ggr i veckna (så mkt som jag red) så lyfte hästen ryggen nästan1 dm! han fick mycket bättre trav och visade t.o.m pass :love:

Allting är relativt.

När jag gick grundkursen i massage på axelssons så fick vi lära oss dra i svansen efter avslutad massage, just för att sträcka ut rygg och kors. Det man skulle tänka på är att man drar i svansroten och vinkeln ska vara samma som korsets. Ofta behöver man bara ett litet tryck resten sköter hästen, den drar så mycket den tycker är nödvändigt.

Dessutom hade jag för ett par år sedan ute en väldigt bra och erkänd ET som tog tag i min häst svans, virade den runt handen och drog som bara den åt både vänster och höger. Tro det eller ej men han gjorde ingen skada på min häst, oifs tyckte jag att det såg riktigt läskigt ut, skulle aldrig göra likadant själv men han visste ju vad han gjorde.

Men är man ute efter att stretcha ryggen så är det bättre att ge godis mellan benen då gör hästen allt själv och kommer inte kunna skada sig!=)

Detta med att dra i svansen osv finns inom TTEAM-metoden. Jag gör det o jag drar i korsets riktning som sägs ovan o enbart rakt bakåt.

Har haft kiropraktor som gör så. Det sträcker ut ryggen och det syns på hästen det är skönt, den hjälper till o söker sig framåt o sträcker till själv.

Jag skulle aldrig våga dra år sidan så där, det kan man göra försiktigt genom att röra svansen mjukt åt sidorna o så, men inte dra åt sidorna?

CarolaLind skrev:
Vore intressant att veta vad du grundar detta uttalande på.

Frågade en ET om det och enligt denne så krävs det en enorm kraft för att kunna stretcha ut ryggmuskler genom att dra i svansen. Långt större kraft än vad vi människor kan uppbåda. Det ska visst finnas någon undersökning om det men jag har inte hittat nåt än...söker:smirk:

där jag rider har vissa ungar tagit tag i svansen, ställt sig med fötterna mot kanten och lutat sig bakåt :mad: det är inte att dra försiktigt

Piraja skrev:
Frågade en ET om det och enligt denne så krävs det en enorm kraft för att kunna stretcha ut ryggmuskler genom att dra i svansen. Långt större kraft än vad vi människor kan uppbåda. Det ska visst finnas någon undersökning om det men jag har inte hittat nåt än...söker:smirk:

det kanske krävs större kraft än människor kan uppbåda att dra sönder ryggen på hästen men.. :crazy: :confused:

Vill inte chocka er nu med när hästar t.ex fastnar i diken och sådant så drar man upp dom med hjälp av ett rejält tag i svansen.

Hela hästens tyngd vilar på spännbandet som i sin tur är knuten i svansen.

AM

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 829
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 231
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 693
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30