Sv: Doula?

*kl*

Då sambon är till sjöss så får vi konversera mailledes. Jag trodde vi hade pratat om det här med Doula, men var inte helt 100 säker, så jag mailade hemsidan och vidarebefordrade svarsmailet från Doulan jag kontaktat och frågade vad han tyckte. Fick ett svar som jag inte alls räknat med och inte alls förstår?
Först var det konstigt namn att uttala så det måste ju vara en sekt, sedan hade de en färgglad hemsida med lyckliga människor på och det var ju skumt. Slutligen tog han det hela som att jag ville anställa en främling som skulle göra hans jobb och helt enkelt drog han slutsatsen att han kunde vara ute på jobb då istället, att Doulan är där för oss båda fanns inte med på världkartan, han behövde minsann ingen hjälp :confused: Avslutningsvis, om jag ändå ville ha en så vart det såklart en i alla fall.:o jaha..? ...ja det skulle ju kännas avslappnat och inte alls konstigt:confused:. Har inte kunnat svara än för först vart jag bara ledsen och sedan vart jag bara arg....:mad:

Tror du inte att han kände det lite som att han inte behövs? Att han missförstått vad en Doula gör och att han tror att han var så "värdelös" som hjälp till dig förra gången ni fick barn att han blivit "utbytt"?

Det här är vårt första barn...

Jag skrev att jag tyckte det verkade bra med en person som är med för att stötta oss och som inte behöver springa på larm osv. Länkade till sidan för att han skulle kunna läsa själv om vad en Doula är och vad hon gör. Doulan som svarade på min förfrågan skickade med en länk till en intervju med en pappa där familjen använt sig av Doula osv...

Jo, uppenbarligen tar han det som att han skulle vara värdelös. Jag förstår bara inte vad han fått det ifrån:confused:? Jag skrev också att det kanske skulle kännas bra som stöd för honom ifall det inte går som planerat och slutar med ett akut snitt eller så - då har han ett stöd som inte springer iväg och är stressad. Men det var bara skitsnack, han tycker i alla fall att det skulle vara att ersätta honom.

Så nu är jag kluven, vill ju inte ha med en tredje person där som han inte vill ha med. Samtidigt vill jag verkligen ha det stöd en Doula skulle kunna erbjuda. Likaså om vi inte behöver stödet så behöver hon inte vara "på" oss. Vi har ju anlitat henne och vi kan be henne att avlägsna sig en stund om vi vill. Hellre att jag har anlitat en person som sedan visade sig inte behövas utan satt i korridoren och virkade än att låta bli och sedan kanske få panik i värkarna och bli fly förbannad på sambon för att vi inte har någon där att stötta oss... Å... det vart så konstigt nu, reaktionen var så totalt oväntad!

Men så tråkigt att det blev på det viset :( Är det lång tid tills han kommer hem? Det verkar som det kan behöva redas ut ansikte mot ansikte, för som du säger är doulan ett komplement och ingen pappaersättare. Jag skulle gärna haft en med som förstagångsföderska, just för att få en extra stöttning i en helt ny situation.

Det är väl 4 veckor kvar tills han kommer hem. Då är det ca 6 veckor kvar till BF. Så... vill vi använda oss av Doula så vill jag ju kontakta dem nu så någon finns "tillgänglig", samtidigt vill jag ju att han ska vara med och bestämma och träffa denne person innan så att det är någon vi båda trivs med.

Tror också att vi behöver prata om detta, är lätt att missuppfatta mail ibland. Å det är inte bra att skriva mail när man är upprörd...
Det känns bara så konstigt, vi har knappt någonsin varit oense om något så denna jättereaktion känns som någon helt annan person svarat på mailet.. jag vet verkligen inte vad som hände?

Jag hade med en väldigt nära vän under vår förlossning.
Kändes otroligt skönt att veta att vi hade backning.
Detta var även en person som sambon har stort förtroende för.

Samma person är inbjuden den dag vi ska ha igen.

Hon blev vår Doula

Det är väl ett jättebra alternativ! Hade jag/vi någon sådan vän skulle det säkerligen vara förstahandsvalet! Men nu skulle det i så fall vara någon av våra mödrar... och.. nej, det är inte aktuellt riktigt ;)

Det är nog en ganska vanlig, manlig reaktion. De känner sig oviktiga och åsidosatta o visst är det barnsligt kan man tycka, men hans känslor är ju också viktiga. Just nu tror han att du inte litar på honom o att han inte betyder något som stöd vid förlossningen.

Jag har inte tagit upp det här med doula med min man ännu, just för risken att han ska reagera på det viset. Så jag ska lägga fram det lite smidigt o se om vi kan prata om det i lugn o ro o även visa honom länken till hemsidan. Å andra sidan är jag inte ens säker själv på att jag verkligen vill ha en doula med under förlossningen, jag är hemskt kluven. Men jag tänkte att man kan ju alltid träffas den där första gratis-gången o se vad som händer o hur det känns sen. Samtidigt känner jag mig avig och då är det svårt att propagera för det inför min man. :D

Ja det kan nog tänkas..? Jag hade som sagt för mig att vi diskuterat det tidigare, men kom inte ihåg vad vi sa..? Nu vart det ju bara helt fel...
Jag var inte helt säker på att jag måste ha en heller, men tanken var ju delsatt ha ett stöd för oss båda nu och dels eftersom jag kan vara intresserad av hemförlossning nästa gång. Då skulle det kännas bra att ha med en Doula och allra helst en som var med förlossningen innan också! Tyckte jag var klurig... men det var ju fel. Jag har tyligen en super-man som fixar allt det där, han kan ju tala om för mig "hur öppen jag är" sen. Han som absolut inte skall vara i de nedre regionerna...*mummel*:devil:
Usch... ska nog vänta någon dag till med att svara på det där mailet, annars är risken nog rätt stor att vi blir osams på riktigt. Å det känns ju lite fel när han är på andra sidan Atlanten, typ...

Jag hade själv absolut inte velat ha med någon mer än min sambo under förlossningen så jag kan nog förstå din sambo. Det kändes som ett oerhört privat ögonblick jag inte ville dela med någon annan än sambon och den personal som fanns.
Men finns risken att din sambo är ute på sjön under tiden du ska föda är väl en doula väldigt bra för din skull.

Kan du inte mejla tillbaka & berätta att du är rädd att han missförstått det hela.
Sen skriva varför du vill ha en Doula, vilken roll Doulan ska i förlossningen. Dina känslor, trygghet, stöd.

Även jag hade kompisen hos mig så var det ändå sambon som var det största stödet, vännen stötte i sin tur sambon. ett riktigt Teamwork, var det något den ena inte förstod så kunde den andra förklara vad som hände.
Jag har inte så mycket minne av förlossningen, men tack vare dessa två så vet jag vad som har hänt & hur det gick hela vägen.

Jag tyckte det var supertryggt att ha två personer som backade mig till 500%, nu var mestadels anledningen till vännens medverkande, att min sambo svimmar när jag har ont, får kanyler, sprutor.
När jag genomgick en gastroskopi så fick en sköterska ta hand om honom för han däckade helt enkelt.:rofl:
Kompisen var en backup ifall han slocknade ;)
Nu var han med hela vägen, vaken & aktiv :love:

Jag kan varmt rekomendera en Doula, vet mamma hade en manshand som kramade hennes hand under hennes akuta kejsarsnitt när jag kom till världen med buller & bång. Pappa var inte där tyvärr, satt i en lastbil i Norrland & hann inte ta sig ned. (eget lastbilsåkeri)

Hon har flera gånger berättat hur tryggt det kändes att ha den handen att krama, hon vet än idag inte vem det var som höll hennes hand, om det var en sjuksköterska, en läkare , läkarstuderande eller praktikant av något slag. Men det ligger henne varmt om hjärtat 30 år senare.

Du får gärna använda mig som referens om du vill få han mer positiv.

Tack för ditt svar:) !

Sambon ringde igår så vi kunde prata iaf... han hade läst vad han skrev och insåg att det vart fel, var inte så han menat egentligen.... så nu känns det bra igen:D
Men nu kunde han istället uttrycka sig som så att han kände inte att han behövde hjälp av någon Doula eller någon annan, men om det var något jag ville ha med så skulle vi självklart ha det.

Vi bestämde att vi avvaktar och pratar mer när han kommer hem, så får vi se hur det blir. Jag känner mig inte alls orolig eller rädd inför förlossningen. Men eftersom jag inte varit med om det förr så vet jag ju inte hur jag reagerar väl där? Fast jag tror att jag mest kommer gå in i mig själv och vara där...
Det kommer nog gå bra! :D

Som absolut senast kommer han hem 6 v före BF, så jag räknar helt klart med att han hunnit hem! ;)
I annat fall hade jag absolut bokat en Doula så jag är säker på att inte vara helt själv!

Många som funderar på att föda hemma men när de väl fött på sjukhus inser de att de aldrig skulle klarat sig utan all smärtlindring man kan få på sjukhus, mig veterligen kan man inte få lustgas hemma & epidural ska ju sättas av narkosläkare.
Men jag förstår tanken, OM jag hade fött vaginalt är jag mer sugen på tanken att vara hemma än på ett sjukhus, man föder ändå själv, ingen annan föder åt en.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 929
Senast: Milosari
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 018
Senast: Myrten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 993
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2