Lady_Morgaine

Trådstartare
Någon här som använt sig av en Doula som kan dela med sig av sin upplevelse? Jag läser lite på www.doula.nu och tycker det verkar mycket intresannt...

Eftersom jag är intresserad av att föda hemma så tänkte jag att det kunde vara en bra idé att nu till första förlossningen anlita en Doula som sedan kan vara med på en ev. senare hemma-förlossning. Första förlossningen ska vi åka in till förlossningen, det är i alla fall så vi planerat.

Man kan ju aldrig veta om det blir fler graviditeter eller om jag när den dagen närmar sig vill föda hemma, men just nu vill jag egentligen inte alls in till sjukhus och föda.

Har ni några Doula-erfarenheter eller tankar?:banana:

Sv: Doula?

Själv skulle jag aldrig våga föda hemma, även om jag absolut inte gillar sjukhus. Har 4 barn och åkte hem när de 3 sista var ca 12 timmar. Tycker att det känns tryggt att föda på sjukhus och "skita ner" deras lakan mm :D sen när man är redo åker man hem..
Fast vi bor väldigt bushigt, och tanken på att nåt akut skulle hända och man får som jag med sista förlossningen, vänta 1 timme på ambulans gör väl att det inte skulle passa mej.

Jag funderade mycket på en doula till andra förlossningen då jag kände efter första att jag inte fick så mycket hjälp av personalen, och att karln var rätt så rädd han oxå. Nu slutade första förlossningen i akut kejsarsnitt, och det var rätt jobbigt just då.
Hur som helst så läste jag på mycket inför andra förlossningen, om både kejsarsnitt och ännu mer om själva förlossningen. Även denna gång tog det tid men det blev en vaginal förlossning och det jag upptäckte var att jag ville vara ifred, jag gick in i mig själv och ville inte bli rörd eller pratad med, jag hängde en del på karln, men han hade vett att vara tyst och bara vara där. En sjuksköterska höll jag på att bli knäpp på då hon ville konversera, men min BM de sista timmarna var underbar, hon ställde bara nödvändiga frågor, höll sig i bakgrund och förklarade lättbegripligt när det var något jag behövde veta.

Men jag tror att en doula kan vara väldigt skönt att ha både före förlossningen och under själva förlossningen, denne är ju helt utomstående och inte känslomässigt engagerad som en make/sambo/livskamrat eller släkting/vän är och kan hjälpa en att ta vettiga beslut.

Ang föda hemma så hade jag oxå en tanke om det innan första förlossningen, men efter den så är jag otroligt tacksam att det finns sjukhus och att man kan föda barn så pass tryggt som det ändå är. Hade jag försökt föda dottern hemma hade antagligen både hon och jag strykt med, och samma sak med sonen, där jag förlorade en stor mängd blod dessutom. Men jag tror att för dem som har "lätta" förlossningar utan några problem så är det nog väldigt skönt ändå att kunna föda hemma.

Senast ändrad:

Doula låter intressant, hade gärna haft en som komplement första gången.

Jag skulle aldrig våga föda hemma. Hade jag gjort det andra gången hade jag inte haft min dotter i dag.

Jag brukar fungera så att jag vill gå in i mig själv och lyssna på kroppen så jag tror att det är så jag kommer att fungera under förlossning, men då det är första så kan jag ju inte annat än gissa, tro och anta ;)

Tror att en Doula skulle kunna vara till hjälp för sambon också, om jag bara blir tyst eller fräser åt honom att hålla snattran om han vill fråga hur det är osv...:o Samt att där finns någon som inte måste springa iväg på larm osv... Verkar inte vara så många här som använt sig av en, jag får väl helt enkellt rapportera efteråt om jag använder mig av en :D.

Fanns ju de Doulor som assisterar vid hemförlossning också och som själva fött hemma. Tycker som sagt att det låter bra idag, efter förlossningen kanske jag tycker helt annorlunda:).

Jag var också inne på hemförlossning och doula när jag skulle föda första gången. Jag är glad att jag inte valde det alternativet. Hade inga krystvärkar och sonen låg två timmar med hjässan synlig och jag vrålade efter sugproppar och en avlivningspistol till mig. Jag var i full panik i ca två timmar. Jag hade I N T E velat vara hemma utan tillgång till allt vad ett sjukhus har att erbjuda då...

Hua

Jag har också funderingar på doula, så tack för länken. :) Men jag kan inte tänka mig hemförlossning, absolut inte! Det är så mycket som kan gå fel och då vill jag vara i trygga händer.

Jag har erfarenhet av doula ..tyvärr.

Jag och dv sambon befann oss på sjukhuset runt 10tiden för vårat planerade kejsarsnitt. Precis när vi kom till vårat rum så kom det en barnmorska med en annan tjej som hon presenterade för oss som barnmorske-elev. Hon frågade om oss om det var okej att hon fick vara med på vårat rum och lära sig mer om hur det fungerar på förlossningen. Vi sa ja under förutsättning att hon inte skulle vara med på kejsarsnittet och att vi skulle få privatliv på sjukhuset när dom inte hade anledning att besöka oss. Tjejen satt hela tiden på vårat rum ända fram till vårat kejsarsnitt vid 13-tiden, och var med på kejsarsnittet trots att vi var lovade att hon inte skulle det! Att vi inte sa till just då beror på att vi var väldigt oroliga för vårat barn eftersom vi bara dagen innan fått reda på att det skulle bli kejsarsnitt pga att dom trodde att det fanns fysiska fel på bebisen. Hon var bara i vägen och ställde massa dumma frågor under kejsarsnittet "hur känns det för dig att veta att dom skär i dig?" och liknande frågor. Sonen fördes iväg till en undersökningsrum efter en snabb titt på honom. Då frågade tjejen hur det kändes att vara mamma, och om jag var orolig för honom. Jag bara grät och tyckter innerst inne att hon skulle vara tyst för jag visste i det läget ingenting om hur han mådde eller ens om jag skulle få se honom mer den dagen.

När vi väl rullade tillbaka till rummet på förlossningen så kom det en annan barnmorska som började för dagen. Tjejen som vi blivit tillsagda var en barmorske-elev presenterade sig som våran doula !!! Vid det laget kände vi oss totalt överkörda av personalen samtidigt som vi var lyckliga över att få lov att ha sonen på rummet under förutsättning att vi larmade vid minsta misstanke över hans hälsa.

(Sonen undersöktes när han var 6 dagar gammal, och det finns inga fysiska fel på honom. Så när sonen var 3 veckor ringde överchefen ifrån antenatalmottagningen och bad om ursäkt över att hon i 3 månaders tid skrämt upp oss med diverse fel på sonen. Hon erkände att det var hon som hade bett om en doula samt extra övervakning av barnmorskorna på BB eftersom hon var rädd för att jag inte skulle sköta min mammaroll efter så många turer om sonens hälsa. I efterhand vet jag att jag kan anmäla detta eftersom det är grovt tjänstefel men jag orkar inte, det enda jag gjort är att lovat mig själv att aldrig mer sätta min fot på den avdelningen igen. Får jag fler barn får dom skicka mig till ett annat sjukhus.)

Fast... det där var ju inte en Doula som ni anlitat och som fanns som stöd för er.. hon var barnmorske-elev men som sedan själv tyckte att hon utfört ett riktigt bra "Doula-uppdrag":D...?
Ni kunde ju ha bergärt att hon avlägsnat sig...? Å de där frågorna, att ingen annan i personalgruppen drog ut henne i korridoren..:confused:

Tråkig upplevelse i vilket fall :(

Jag har också funderingar på doula, så tack för länken. :) Men jag kan inte tänka mig hemförlossning, absolut inte! Det är så mycket som kan gå fel och då vill jag vara i trygga händer.

Jag ska inte heller föda hemma med första, kanske inte kommer att vilja det sen heller. Men det här med Doula verkar bra... är bara svårt att veta vem man ska kontakta :D ? Svårt att veta hur personkemin är såhär innan och det kan kännas dumt att "byta" sen kanske.... men, jag ska maila en som bor nära mig idag tänkte jag. Ska bli spännande :)

Nej, hon var anlitad av överchefen på antenatalmottagningen, bara det att hon presenterades som barnmorske-elev. Alltså en bortförklaring för att vi antagligen skulle godkänna hennes närvaro.

Ja, vi hade rätt att avlägsna henne men varken jag eller den blivande pappan orkade bry oss om henne i det stadiet. Vi var så fokuserade på bebisens hälsa och om han ens skulle överleva.

Nu har jag fått svar av Doulan som bor i min kommun!

Hon verkar jättetrevlig, men nu till klurigheten..... Jag har BF 27 mars, denne Doula är bortrest från 4 april.... Så då är frågan.... kanske bör vi kontakta "förmedlingen" av Doulor så vi får en som är hemma under hela den "normala" jouren(2 veckor innan samt efter BF), eller så kör vi på denne och får då räkna med en "stand-in-Doula" om jag går över tiden.

Efterso m det är första barnet så räknar jag visserligen med att gå över tiden, så det är kanske lika bra att hitta en annan redan från början..? Hmm....

Hur skulle ni ha resonerat?? :D

Det bästa är väl att ha kontakt med någon som finns tillgänglig? Jag gick över 8 dagar med sonen. :)

Oj det skulle jag aldrig våga föda hemma. Tänk om man skulle behöva akut snitt... vad gör man då??
Tyckte det kändes tryggt att föda på sjukhus. Kunnig personal (säkert doulan oxå inte så jag menar att hon inte är kunnig) men man är ju på plats om nåt skulle hända. Oftast så går ju allt bra.
Men jag tycker du är modig som vågar föda hemma:bow:

Antingen trycker man på rätt persons svarsknapp, eller så hugger man sista och inleder med "kl", "KL" eller "knapplån". Så slipper man dryga kommentarer. :angel: :idea: :D

Självklart kommer jag inte att föda hemma med första barnet! Jag vet ju inte ens hur det är...:D å då kanske jag inte är intresserad av att föda hemma sen heller:o. Men jag tycker det verkar intresannt... tänk att slippa åka bil in till sjukhus mitt i värkar å elände....

Doula vill jag ha för jag tycker det verkar bra att ha någon med som stöttar mig och pappan som inte behöver springa på larm osv... likaså om saker och ting inte går som planerat och det slutar med ett akut snitt, då har sambon ett stöd som kanske kan förklara vad som händer och inte är stressad.

Sen om vi lyckas bli gravida igen och allt känns bra och tidigare förlossning var två krystvärkar och ett litet *phu*:rofl: då kanske jag fortfarande vill föda hemma:D Alternativt åker jag in redan vid första sammandragningen i v 28 och kräver EDA ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 929
Senast: Milosari
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 018
Senast: Myrten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 993
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2