Dottern kommer inte upp på sin ponny utan pall!

Helt ärligt så kan jag inte ens minnas senaste gången jag behövde sitta av under en ridtur....om jag bortser från en terrängträning i höstas när hästen bockade av mig två gånger.
Min häst bajsar nästan aldrig när jag rider och det har aldrig hänt vid de tillfällen jag ridit i samhället. Här finns inte heller några grindar eller annat som måste öppnas. Så, nej, det är extremt sällan jag behöver sitta av.

Även om det nu hade varit så att jag hade behövt hoppa av så hade jag ändå inte suttit upp utan redskap på nuvarande häst eftersom hon har en ryggdiagnos. På andra hästar hade det varit en annan sak men jag rider nästan aldrig någon annan häst än min egen.

Fast om hästen har en diagnos som gör att du inte bör sitta upp via stigbyglen så är det ju inte så mkt att göra. Det gissar jag är rätt ovanligt ute i hästvärlden dock?

Jag hoppar av för att öppna grinden till tågövergången exempelvis, även om det händer en gång på 5-10 ritter är det ändå rätt smidigt att kunna hoppa upp direkt utan krångel.

Helt ärligt så kan jag inte ens minnas senaste gången jag behövde sitta av under en ridtur....om jag bortser från en terrängträning i höstas när hästen bockade av mig två gånger.
Min häst bajsar nästan aldrig när jag rider och det har aldrig hänt vid de tillfällen jag ridit i samhället. Här finns inte heller några grindar eller annat som måste öppnas. Så, nej, det är extremt sällan jag behöver sitta av.

Även om det nu hade varit så att jag hade behövt hoppa av så hade jag ändå inte suttit upp utan redskap på nuvarande häst eftersom hon har en ryggdiagnos. På andra hästar hade det varit en annan sak men jag rider nästan aldrig någon annan häst än min egen.
Jag brukar plocka svampareller under ridturerna när det är säsong. Tar matpaus om jag ser lämpliga hallonbuskar eller om det finns smultron. Pissepaus händer åxå samt att jag har periodvis en mage som havererar och då är det bara att kasta sig av och dra med hästen in bakom lämpliga träd och buskage.

Jag tycker att om man kan så bör man undvika att sitta upp från marken men det är viktigt att kunna på ett smidigt sätt sitta upp på hästen från marken också.

Det behövs inte styrka på det sättet att sitta upp på en häst från marken, det är teknik det handlar om. Behövs det styrka så sitter man upp på fel sätt.

Kan man nu inte sitta upp från marken tycker jag dock inte det är avgörande för om man kan rida ut eller inte, sällan man rider såpass långt att det är orimligt att gå hem. Och hantera hästen från marken antar jag man kan om man kan rida ut själv på den. Rider man ut två så kan ju den ena som kan hoppa upp från marken faktiskt sitta av och kasta upp den andra.

Man hittar en sten att kravla sig upp ifrån - vartefter det det blir lättare att komma upp så blir stenarna mindre som så att säga duger, och rätt vad det är så orkar man inte leta efter något att stå på och kliver upp ändå.
Inget att göra stor grej av som riskerar ge självförtroendet en onödig törn.

När man rider på heden kan det vara svårt att hitta någon form av sten eller dike för att ta sig upp på hästen och jag slipper helst promenera hem bara för att jag var tvungen att hoppa av någonstans. Vi har en hel del grindar man måste förbi och alla går inte att öppna från hästryggen (för mig iaf).
Jag hoppar av för att öppna grinden till tågövergången exempelvis, även om det händer en gång på 5-10 ritter är det ändå rätt smidigt att kunna hoppa upp direkt utan krångel.
Det beror ju mycket på var man rider, vilka förutsättningar man har.
Där jag rider - i mörka, stenrika småländska skogar - är det inga problem att hitta en fungerande sten att sitta upp från, även om man kanske får gå en liten bit
14067703_10153893509297404_5486511743301400714_n.jpg

Som jag skrev tidigare så kan jag inte längre sitta upp utan pall, av fysiska skäl.
Nu har vi inga grindar att passera, varken vid järnvägen eller någon annan ridväg. Men hade det funnits sådana, så hade jag helt enkelt fått välja andra ridvägar. Och hade jag inte haft några alternativ utan varit tvungen att passera grindar ofta, så hade jag (efter överenskommelse med markägaren) sett till att ordna en pall-variant vid respektive grind så att det skulle fungera för mig.
Jag brukar plocka svampareller under ridturerna när det är säsong. Tar matpaus om jag ser lämpliga hallonbuskar eller om det finns smultron. Pissepaus händer åxå samt att jag har periodvis en mage som havererar och då är det bara att kasta sig av och dra med hästen in bakom lämpliga träd och buskage.
Jo, jag muttrade lite i somras när jag passerade stora karl johan-bestånd - för långt från farbar väg så de förblev oplockade... Men kan man inte, så kan man inte.

Såhär ser typ alla diken ut runt mig, hade fasen varit skitsvårt att komma upp :rofl:

IMG_0374.JPG
Vad orättvist! Jag vill också ha en lång, inbjudande lagom fuktig grusväg där jag bor!
Diket ser perfekt ut för uppsittningshjälp. Ställ hästen längst ned och stå själv på valfri nivå i sluttningen. Men som markägare hade jag blivit vansinnig omnågon trampade sönder mina vägkanter...

Jösses alltså vad stor grejen att sitta upp från backen blev :D

Till TS hade jag ffa sagt att börja med att lära hästen att bli parkerad var man än vill ha den och stå stilla under uppsittning. Då löser det sig ju till 99% att komma upp ute i terrängen om man av någon anledning befinner sig på marken helt plötsligt, för det värsta som kan hända om ryttaren inte kommer upp från plana marken är väl att den får promenera någon sträcka tills det finns någon sten/kulle/upphöjning isåfall .

Jag hoppar sällan upp från annat än pall. Oavsett häst höjd. Men det betyder inte att jag kan inte hoppa upp på en häst utan ngt hjälpmedel. Visst kan jag behöva länga ett stigläder men det är inte så att jag fastnar halvvägs och riskerar att dra runt sadeln.

Är iofs ung men med halv kassa leder och dålig kondis, har haft fler hästar som vägrat stå bredvid t ex ett stengärde eller stock på uteritten än som accepterat det. Så då tar jag hellre och hoppar upp från marken så man inte står och bråkar om huruvida 1meters marginalen till den köttätande stenen är nödvändig eller ej.

Det beror ju mycket på var man rider, vilka förutsättningar man har.
Där jag rider - i mörka, stenrika småländska skogar - är det inga problem att hitta en fungerande sten att sitta upp från, även om man kanske får gå en liten bit
14067703_10153893509297404_5486511743301400714_n.jpg

Som jag skrev tidigare så kan jag inte längre sitta upp utan pall, av fysiska skäl.
Nu har vi inga grindar att passera, varken vid järnvägen eller någon annan ridväg. Men hade det funnits sådana, så hade jag helt enkelt fått välja andra ridvägar. Och hade jag inte haft några alternativ utan varit tvungen att passera grindar ofta, så hade jag (efter överenskommelse med markägaren) sett till att ordna en pall-variant vid respektive grind så att det skulle fungera för mig.

Jo, jag muttrade lite i somras när jag passerade stora karl johan-bestånd - för långt från farbar väg så de förblev oplockade... Men kan man inte, så kan man inte.
Om man inte kan pga fysiska skäl så är det en annan sak, men en normalt frisk människa tycker jag ska kunna komma upp på en häst utan pall vid behov. (Att man sen använder pall allt som oftast för att skona utrustning, häst och ryttare tycker jag bara är bra - det gör jag med.)

Åh herregud, jag läste och tänkte sjökor (manat, manatee) :rofl: :nailbiting: innan jag insåg i nästa inlägg att det handlade om hundar... hann tänka många konstiga tankar innan dess! Vart bor människan? Hur fort springer en sådan? På motorvägen O_o
Inser i efterhand att jag nog även korsat dem med någon sorts flodhäst i mitt huvud för dessa djur kan väl endast simma... :cautious:

(Skyller på den tidiga morgontimman)

Och jag läste mammuttar :p

Min tanke också först, jag hoppar för fanken typ aldrig av under uteritter. Eller, jo, någon gång har jag behövt hoppa av ena ponnyn vid ett ställe där hon är väldigt rädd för att gå förbi. Då sitter jag dessutom upp från marken efteråt (enda gången jag ever gör det).
Men bortsett från det: En gång för någon månad sen, red med en yngre tjej och vi mötte något som vi inte hade en aning om hur ponnyn hon satt på skulle reagera på. Det var typ andra-tredje gången hon satt på ponnyn dessutom och hon är inte jätterutinerad, så då hoppade jag av min för att hålla i hennes lite för säkerhets skull. Gick hem sen eftersom vi var så pass nära, annars hade jag nog försökt parkera min i diket :p
Gången före det var typ ett och ett halvt år sedan, när jag och gammelponnyn hittade ett kantarellställe i skogen. Då red jag barbacka så det var ju bara att skutta upp igen :D
Före det kommer jag inte ens ihåg när det var.

Men inser att det nog beror på¨var man bor också. Ser att flera här pratar om grindar som behöver öppnas osv, nu kan jag öppna grindar från ryggen med iallafall ena ponnyn, men jag har ALDRIG behövt göra det under en ridtur. Gör det bara in och ut från ridbanan som en träningsgrej.

Jag tycker att det tillhör grundläggande ridkunskap att kunna sitta upp från marken. Åtminstone om man är ung och frisk och har en häst i lagom stl, vilket din dotter har. Hon får träna på det helt enkelt, som med allt annat man måste lära sig. :)

Min kropp är helt trasig och hästen modell jättestor, jag använder i vanliga fall pall för att spara oss båda. Men kan jag fortfarande sitta upp från marken om jag måste. Och ja, jag har varit i situationer där jag snabbt har behövt ta mig upp på hästen.

Måste hon sitta upp utan pall? Jag är lika lång som henne, min ponny något mindre än er. Jag kan sitta upp utan, men gör det bara i nödfall. Annars använder jag pall, sten, stubbe, naturligt lut i marken eller vad man nu kan hitta för att sitta upp lite smidigt. Det finns massor av saker man kan använda i naturen, och att sitta upp utan pall "bara för att" sliter helt enormt på både häst och utrustning.

Annars sänk stigbygeln och hoppa upp igen om ponnyn är snäll och står stilla när hon ska ändra tillbaka igen? (Har inte läst hela tråden, så det kanske är det som är problemet?)

sprang på den här filmen idag, tänkte på den här tråden...

Det är så jag föreställer mig att dom i tråden gör när dom plötsligt blir jagade av vilda djur och ska upp fort i flykten :D (till skillnad från mig som antingen gör mig stor och ryter och hoppas på det bästa eller klättrar upp i ett träd, lite svårt att få med hästen dock. Steget efter det är spela död på marken ):p:nailbiting:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Har någon tips på en form av pall eller liknande som går att ha vid fotänden av en säng? Behovet är till en hund som lättare ska kunna...
Svar
9
· Visningar
695
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama