Dottern kommer inte upp på sin ponny utan pall!

Jag har varit i situationer med hästen där jag velat ta mig i väg snabbt - hotfulla människor, läbbiga djur - och då är det ju suveränt att inte behöva joxa runt i nåt jävla dike för att kunna komma upp liksom

Varför förutsätter folk att det finns massa lägliga diken överallt? Finns nog inga diken direkt runt mig att kunna ställa ner hästen i. Våra grusvägar sluttar en ganska bra bit ut innan det når diket och det skulle typ vara 1.5 meter mellan mig och hästen och så jävla vig är inte jag iallafall :cautious:

Såhär ser typ alla diken ut runt mig, hade fasen varit skitsvårt att komma upp :rofl:

IMG_0374.JPG

Såhär ser typ alla diken ut runt mig, hade fasen varit skitsvårt att komma upp :rofl:

IMG_0374.JPG

Men sådana diken är ju perfekta! Där kommer till och med jag upp. Man ställer hästen i diket, ställer sig själv på slänten, sätter foten i stigbygeln och kommer upp hur lätt som helst. Sådana diken har vi här med och det är enbart där jag kan komma upp utan ramp.

Men sådana diken är ju perfekta! Där kommer till och med jag upp. Man ställer hästen i diket, ställer sig själv på slänten, sätter foten i stigbygeln och kommer upp hur lätt som helst. Sådana diken har vi här med och det är enbart där jag kan komma upp utan ramp.

Näe det är alldeles för mjukt, man sjunker ju ner en halvmeter i sanden :rofl: Och så går hästen upp och så hamnar du i värsta uppförsbacken, nä hua tacka vet jag fast mark under fötterna!

Det räcker ju att hästen är stressad nog att förlora respekt för folk på marken så är det säkrare att sitta ovanpå. Alternativt att det är något på marken man vill komma undan, andra djur tex.
Knappast en lämplig ponny för ett barn så i så fall skulle jag inte låtit barnet rida ut av den anledningen. Jag hade lämplga barnponnyer i baktanken. Och att kasta sig upp på hästen för att fly känns inte så stabilt det heller, olämplig ridväg för ett barn att rida ensam på om den risken är realistisk.

Jag kommer upp från marken men sedan kan jag inte rida för senan på utsidan av "höften" får frispel.

Den har varit sådan sedan jag var tonåring allraminst.

Russet går bra utan låsning men inte mycket större än så.

Men jag kliver ändå inte upp på min(a) om de är så skärrade att de inte kan stå still den lilla stunden. Finns ingen anledning. Det fanns det inte när de var nyinridna heller.

För några år sedan så var det två kvinnor ute o red här i krokarna, hästarna började skena när de började jagas av 2 malamuter. När dom började närma sig motorvägen bestämde sig en av kvinnorna för att det nog var säkrare på marken o lyckades glida ner i ett dike bredvid hästen. Hundarna avbröt jakten o anföll kvinnan i diket. En granne kom springandes o lyckades med slag o sparkar få bort hundarna från den skärrade kvinnan.

Åh herregud, jag läste och tänkte sjökor (manat, manatee) :rofl: :nailbiting: innan jag insåg i nästa inlägg att det handlade om hundar... hann tänka många konstiga tankar innan dess! Vart bor människan? Hur fort springer en sådan? På motorvägen O_o
Inser i efterhand att jag nog även korsat dem med någon sorts flodhäst i mitt huvud för dessa djur kan väl endast simma... :cautious:

(Skyller på den tidiga morgontimman)

Näe det är alldeles för mjukt, man sjunker ju ner en halvmeter i sanden :rofl: Och så går hästen upp och så hamnar du i värsta uppförsbacken, nä hua tacka vet jag fast mark under fötterna!

Aha! Nej då går det ju inte så bra. Annars är just lutningen väldigt tacksam :)

I ett dike? Nä, det tror jag inte att man bara kan ta för givet.

Men jag har jobbat med lektionshästar, och själv tränat för tävling. Jag har ridit i skogen för rekreation och kardioträning. Jag har inte testat att ställa upp hästar eller platsa dem i skogen på det sätt som beskrivits här - för att det inte funnits något behov/orsak att göra det.

Jag tvivlar inte på att de lär sig om de utsätts för det.
Det är enkelt åtgärdat, bara att träna ett par gånger vid behov. I TS fall är det ju planerat.

Framförallt så är det inte så lätt alltid, om det inte är din egna häst. Du får anpassa dig efter vad du sitter på. Om du jobbar och ska motionera en häst så måste den ju motioneras. Jag kan inte bara blåvägra för att hästen är olydig.
Jag tvivlar på att TS dotter jobbar med att motionera hästar.

Jag tycker det är konstigt att folk inte ser ett problem i att man inte kommer upp på sin häst utan pall, för mig är det basic liksom.

När man rider på heden kan det vara svårt att hitta någon form av sten eller dike för att ta sig upp på hästen och jag slipper helst promenera hem bara för att jag var tvungen att hoppa av någonstans. Vi har en hel del grindar man måste förbi och alla går inte att öppna från hästryggen (för mig iaf).

Apropå att möta djur:
När man möter koflockarna vill jag helst komma upp snabbt fö, det är köttkor med kalv som går ute och jag har stor respekt för dem. Hästarna vet jag att de inte bryr sig om alls, men jag vågar inte sicksacka mellan dem till fots..

Och jag förstår inte varför man ska hålla på att hoppa av hästen i tid och otid. ;)
Ibland kan man ju behöva - min häst tappade sitt ländtäcke en gång, nån gång vill man kolla en sko, fixa ett benskydd. Fan vet jag. För mig är det en säkerhetsfråga att kunna både komma av och upp om det behövs.

Vi hoppar dessutom alltid av och sparkar ner ev skit i diket om hästen poopar i bostadsområden.

Sen har väl ingen sagt att man ska hoppa av hela tiden? Fattar inte riktigt kommentaren känner jag.

Om det handlar om att kunna fly från vilda djur som t ex vildsvin så gäller det ju i så fall att kunna HOPPA upp i farten ala indian/voltige/kosack för är man jagad så känns det ju inte så jätteklokt och enkelt att börja fippla med foten i stigbygeln och sitta upp. Och det undrar jag hur många här som kan?

Och när det handlar om att behöva fly från vildsvin så skulle jag ju knappt kunna gå ut i trädgården i så fall, än mindre gå på promenad med hundarna :) så det kan man inte tänka på hela tiden för då får man sitta kvar inne i så fall :p

Nu kan jag ju sitta upp på min häst från marken eftersom jag enbart har ponny, men det jag vill ha fram är att jag aldrig dom senaste 15åren i alla fall har behövt göra det. Så var ju mest bara nyfiken över vilka dom här situationerna där man var tvungen att kunna sitta upp fort var eftersom jag aldrig upplevt en sådan trots att jag 99% av tiden rider ut.

Det är väldigt naivt att tro att man kan fostra en häst till att aldrig springa över en. Den risken finns alltid, man kan minimera den men aldrig eliminera den.
Jag har ägt ett gäng hästar, både egenuppfödda och köpta som vuxna. Alla lärde sig utan problem att det var ok att bli rädd, men aldrig ok att gå på en människa. De kunde stirra omkring bredvid en men rörde en aldrig i såna situationer.

Fast det kan väl hända att du måste göra under en ridtur? Inte i tid och otid varenda tur, men ibland för att sparka undan bajs, fixa något, öppna en grind...

Helt ärligt så kan jag inte ens minnas senaste gången jag behövde sitta av under en ridtur....om jag bortser från en terrängträning i höstas när hästen bockade av mig två gånger.
Min häst bajsar nästan aldrig när jag rider och det har aldrig hänt vid de tillfällen jag ridit i samhället. Här finns inte heller några grindar eller annat som måste öppnas. Så, nej, det är extremt sällan jag behöver sitta av.

Även om det nu hade varit så att jag hade behövt hoppa av så hade jag ändå inte suttit upp utan redskap på nuvarande häst eftersom hon har en ryggdiagnos. På andra hästar hade det varit en annan sak men jag rider nästan aldrig någon annan häst än min egen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Har någon tips på en form av pall eller liknande som går att ha vid fotänden av en säng? Behovet är till en hund som lättare ska kunna...
Svar
9
· Visningar
695
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama